Interaktivní učebnice předznamenávají nástup e-knih

sobota 2. dubna 2011 ·

Dostupné interaktivní učebnice mohou být poprvé využívány ke studiu jak ve škole, tak doma. Systém pro interaktivní učebnice, který je součástí vzdělávacího projektu FlexiLearn®, přebírají od Nakladatelství Fraus domácí i evropští nakladatelé. Poskytuje jim potřebný fundament pro přípravu digitálních knih a interaktivních vzdělávacích materiálů. Interaktivní učebnice tak předznamenávají předpokládaný nástup elektronických knih na český trh, v USA už e-knihy v tržbách předstihly knihy klasické.



Žáci na základních a středních školách už se při cestách do školy nebudou hrbit pod náporem tištěných učebnic a budou je moci ponechat ve škole. Domácí příprava totiž bude stát na elektronických učebnicích, které už se ve školách používají v podobě školních multilicencí. Interaktivní učebnice ve formě žákovských licencí mohou být využívány ke studiu jak ve škole, tak doma a mají poprvé ve větší míře příležitost stát se běžně rozšířeným nástrojem pro lepší pochopení probírané látky.

Nakladatelství Fraus, které dlouhodobě prosazuje myšlenku propojení informačních technologií a klasických nástrojů výuky do jednoho celku, začalo s vývojem digitálních učebnic pro interaktivní tabule a osobní počítače před pěti lety. V březnu 2011 je ve formě žákovských licencí začíná nabízet školám a žákům, zejména na druhém stupni základních škol a středoškolákům. Interaktivní učebnice jsou k dispozici ke stažení na speciálním webu www.flexilearn.cz. „Interaktivní učebnice nejsou pouhou elektronickou kopií těch papírových, ale nabízejí mnohem víc. Žák v jejich podobě dostává smysluplný obsah pro práci s počítačem, který mu umožní přirozeně zapojit další vizuální a auditivní prostředky – videa, animace, grafy, fotografie, zvuky či hudbu. Žákovská licence navíc obsahuje zábavné procvičování a testy s okamžitým vyhodnocením, které pomáhají žákům efektivně získávat nové poznatky. Výuka je tak atraktivnější a děti mnohem více baví,“ shrnuje výhody interaktivních učebnic Petr Kykal, vedoucí projektu FlexiLearn®, který vznikl na půdě Nakladatelství Fraus.

Žáci mají ve formě interaktivních učebnic veškeré učivo pohromadě a kdykoli k dispozici i doma, což se ukazuje jako velká výhoda nejenom pro domácí přípravu, ale zejména v době onemocnění či jinak vynucené nepřítomnosti. „Například v Norsku se podobný přístup k digitálním materiálům osvědčil v době, kdy napadlo hodně sněhu a děti nemohly chodit do školy,“ uvádí konkrétní příklad Petr Kykal. Klíčové je, že v případě absence má žák i doma možnost seznámit se s učivem s využitím všech prostředků, které má ve škole k dispozici učitel. Interaktivní učebnice se osvědčují i při výuce žáků s různými vývojovými vadami. V současnosti nabízí Nakladatelství Fraus, které je největším učebnicovým nakladatelstvím na českém trhu, již 93 % svých titulů pro 2. stupeň a víceletá gymnázia v interaktivní verzi. Podle informací nakladatelství je má již 45 % základních škol a víceletých gymnázií v různé míře zavedeno do výuky. Vše nasvědčuje tomu, že se interaktivní učebnice stane předvojem elektronických knih, jejichž prodej v USA poprvé překonal knihy klasické. Nástup elektronických knih na český trh je očekáván v nejbližších měsících.

Zisk mají z interaktivních učebnic i školy a učitelé, kteří v prostředí interaktivní tabule mohou snadněji diferencovat mezi odlišnými úrovněmi žáků. „V rámci výuky mohu různým skupinám žáků zadávat úkoly na jejich úrovni, které jsou pro ně motivující. Talentovaní se pak při hodině nenudí a současně mohu individuálně přistupovat i k těm, kteří jsou s látkou pozadu,“ dává k dobrému svoji zkušenost Jitka Bulínová, vedoucí učitelka na malotřídní škole v Konicích – odloučeném pracovišti ZŠ JUDr. Josefa Mareše a MŠ, Znojmo. Možnosti nových výukových metod a využití interaktivního prostředí samozřejmě významně stoupají v situaci, kdy jsou žáci ve třídě vybaveni přenosnými počítači. Učitel je tak může okamžitě vyzkoušet z probrané látky, zadávat jim on-line testy a využívat tak přirozené dětské soutěživosti, k čemuž mu interaktivní učebnice nabízejí podporu ve formě předpřipravených modulů.

Digitální učebnice neznamenají soumrak tištěných učebnic

 Z hlediska škol je důležité, že za interaktivní obsah učebnice nese odpovědnost nakladatel. „Veškerý obsah, informace i vizuály včetně fotografií a videí jsou ověřené a jsou u nich zajištěna autorská práva. Učitelský sbor nemusí trávit nadměrný čas s přípravou hodiny, protože vhodné tematické ilustrace jsou v i-učebnicích už po ruce. Pokud však do toho prostředí chce učitel vnést svou zkušenost a příklady třeba formou fotografií či vlastních ilustrací, prostředí mu to velmi snadno umožňuje. Naše i-učebnice pracují v uživatelském prostředí, které je i prostorem pro jiné dodavatele vzdělávacího obsahu,“ uvádí Petr Kykal. Nakladatelství vytvořilo toto prostředí při tvorbě vzdělávacího portálu FlexiLearn® a představilo je odborné veřejnosti a svým partnerům již v říjnu 2010 na mezinárodním knižním veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se setkalo s pozitivní reakcí odborníků.

„Prostředí zaujalo evropské nakladatele učebnic především dvěma vlastnostmi. Za prvé tím, že se jedná o otevřený systém, který všem uživatelům umožňuje dodatečně vkládat další obsah a přizpůsobovat jej konkrétním potřebám. Druhou jeho předností je schopnost kombinovat elektronický obsah s tradičními výukovými pomůckami,“ shrnuje zpětnou vazbu evropských nakladatelů projektový manažer zahraničních licencí Nakladatelství Fraus Pavel Vlach. „Je to v souladu s poznatky didaktiků: zisk pro žáka při využívání interaktivních učebnic je maximalizován v kombinaci s tištěnými učebnicemi. V tomto ohledu FlexiLearn rozhodně neznamená soumrak tištěných učebnic, ale rozhodně vyžaduje revizi jejich obsahu, tak aby byl komponován již v souladu s digitálními technologiemi,“ doplňuje Pavel Vlach.

Pro použití systému z české softwarové dílny se již rozhodlo belgické nakladatelství Die Keure Educatief. „Rozhodující pro nás byla především možnost současného používání tištěných i elektronických učebnic, rychlost softwaru, možnost vkládání doplňujících materiálů, které v tištěné učebnici nebylo možné použít, například videa, zvukové nahrávky nebo animace,“ vysvětlil důvody nakladatele Bart Vandenbussche.

Právě možnost propojení tištěných učebnic a nových technologií byla hlavním důvodem, proč si software získal i polské nakladatelství BC Edukacja. „Tento systém umožní jednoduše propojit klasickou výuku pomocí tištěných učebnic s interaktivními tabulemi, kterými se třídy v polských školách v posledních letech vybavují. Učitel může během hodiny pracovat s interaktivní verzí učebnice, žáci mají na domácí přípravu učebnice klasické,“ popisuje Ewa Bluszcz z polského nakladatelství.

Na řadě je vzdělávací portál FlexiLearn®

Používat software interaktivních učebnic Nakladatelství Fraus se rozhodlo i české Nakladatelství Fragment, které uvedlo v těchto dnech na trh oblíbené „Kostky“ pro studenty středních škol a nastávající maturanty. „Interaktivita rozšiřuje možnosti využití učebnic ve školách – učitel v hodině pracuje na interaktivní tabuli s naprosto stejným materiálem, jaký studenti vidí ve své tištěné učebnici. Interaktivní učebnice jsou navíc vzájemně provázány odkazy, takže je možné snadno přecházet z jednoho titulu do druhého a využívat mezioborové vztahy. Práce s takovou učebnicí je pak mnohem efektivnější. Studenti mají možnost používat interaktivní učebnice i jako klasickou e-knihu na domácím počítači. Mohou si ji objednat a stáhnout pohodlně z domova, což je dnes pro většinu studentů středních škol daleko atraktivnější,“ uvádí Marta Chovančíková z Nakladatelství Fragment.

Nakladatelství Fraus brzy představí další digitální nástroje, na jejichž vývoji pracovalo řadu let. Klíčovým produktem pro školy se má stát vzdělávací portál FlexiLearn®. Jak ověřil průzkum výzkumné společnosti Ipsos Tambor, na straně učitelů, žáků i rodičů existuje potřeba vzdělávacího portálu, který poskytne všem uživatelům kvalitní obsah a veškeré potřebné informace ke studiu jednotlivých předmětů na základních a středních školách. Vedle interaktivních učebnic bude stavět na komunikaci a sdílení znalostí ve třídách a kurzech, které ještě více posílí kombinaci školní výuky a domácího vyučování. Nakladatelství Fraus se domnívá, že nastal správný čas pro uvedení takového portálu, který vedle odborných kvalit bude splňovat elementární nárok učitelů, dětí i jejich rodičů a zejména jejich finanční představy. Druhou dosavadní bariéru představovalo technologické zázemí škol a žáků, jejich vybavení počítači a internetem. V tomto bodě se zdá, že rodiče a děti jsou napřed, ale školy do své počítačové infrastruktury významně investují zejména z evropských peněz.

Jak ukazují průběžné zkušenosti z rok a půl běžícího projektu VZDĚLÁNÍ 21, který je nejvýraznějším domácím příspěvkem k zavádění moderních trendů digitálního vyučování, žáci vybavení přenosnými počítači jsou mnohem více motivovaní k výuce, díky jejich spolupráci se zlepšuje atmosféra ve třídách i vztah žáků k tradičně neoblíbeným předmětům.

4 komentářů:

Leo K řekl(a)...
3. dubna 2011 v 20:37  

Podle mne jde o PR článek. Tzv.interaktivní učebnice Frauz navazují svojí koncepcí spíše na smutně proslulý LANGMaster, než na dědictví programovaných učebnic u nás. Hodnocení přinese samozřejmě až patřičný časový odstup, ale koncepce učebnic je pro mě zklamáním. Domnívám se že jde o slepou uličku

Markéta řekl(a)...
3. dubna 2011 v 22:10  

Pokud je mi známo, tak u nás na Plzni Jihu používá několik škol IA učebnice pro přírodní vědy a jazyky včetně češtiny a zkušenosti jsou jen dobré. Žáci si mohou doma vše v klidu opakovat, baví je to, cena není tak vysoká, jak se původně rozhlašovalo. Palec nahoru.

Tomáš řekl(a)...
4. dubna 2011 v 23:06  

To Leo: Jde o tiskovou zprávu, jak je uvedeno v záhlaví:)

Co mají společného s Langmasterem??? Nevím jaké máte zkušenosti vy, Podle mě je to zatím asi jediné smysluplné systematické využití interaktivních tabulí u nás.

Anonymní řekl(a)...
5. dubna 2011 v 6:53  

"jediné smysluplné systematické využití interaktivních tabulí u nás"

Myslim, ze ty ucebnice jsou cokoliv, jenom ne toto.

Mimochodem, Fraus ma velmi neochotnou a arogantni podporu.

PN

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.