EDUin: Pár otázek k dobrovolně povinným osnovám

pátek 4. března 2011 ·


EDUin připomíná, že publikované ukázky modelových osnov vzbuzují některé otázky, na něž zatím jejich autoři neodpověděli.


Ministerstvo školství ve spolupráci s Výzkumným ústavem pedagogickým publikovalo ukázky z modelového školního vzdělávacího programu – doporučených osnov pro základní školy. Je sympatické, že součástí ukázek je i soubor předpokládaných otázek a odpovědí. Na některé podstatné věci tu ale odpověď nenajdeme. Určitě je nutné se zeptat.

Problém: 


Autoři modelového ŠVP říkají, že nejde o závazné, ale jen doporučené osnovy. Zároveň ale náměstek ministra Ladislav Němec tvrdí, že hlavní motivací tohoto opatření je sjednotit osnovy tak, aby se dítě, pokud mění školu, třeba úplně „neminulo s Fyzikou či Chemií“.

Otázky:

Jak chce modelový ŠVP řešit problém „stěhujících se dětí“, když půjde jen o nezávazné doporučení?

Jak to vyřeší problém „minutí se“ s Fyzikou či Chemií, když se doporučené osnovy týkají jen Matematiky, Českého jazyka a Angličtiny?

Neexistuje efektivnější a elegantnější způsob, jak řešit problém „stěhujících se dětí“, než sjednocování osnov pro všechny školy? Jak různě se tyto situace řeší v zahraničí?

Problém: 


Většina škol vypracovala školní vzdělávací program tak, že jen vzala staré povinné osnovy, doplnila je a dala jim nový nadpis. Problém není ani tak chaos v jednotlivých školních vzdělávacích programech, ale jejich naprostá zastaralost. Modelový ŠVP to chce napravit.

Otázky:

V čem jsou navrhované osnovy lepší, modernější, orientující školy na budoucnost? Můžete nám to v doporučených osnovách konkrétně ukázat?

Autoři modelového ŠVP tvrdí, že vycházejí z připravovaných standardů pro základní školu. Každý se ale může na stránkách rvp.cz přesvědčit, že tyto standardy jsou zatím zcela nefunkční torzo. Tak z čeho tedy autoři nových osnov vycházeli?

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "Je potěšitelné, že v případě zveřejnění modelového školního vzdělávacího programu se snaží jeho autoři i ministerstvo školství o lepší dialog s odbornou i rodičovskou veřejností. Zatím jsou ale i v tomto případě jasně patrné známky chaosu a neujasněnosti, čeho chce vlastně ministerstvo dosáhnout. Máme v úmyslu nabízet i v příštích týdnech novinářům další otázky a prosíme je, aby žádali ministerstvo o jasné a srozumitelné odpovědi.“

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 16:08  

Možná by se měl pan Feřtek nejprve zorientovat v tom, o čem píše. To co zveřejnilo MŠMT není modelový ŠVP, ale ukázka osnov tří vybraných předmětů a zčásti rozpracovaný učební plán.
Nechápu, proč bude EDUin žádat MŠMT o odpovědi přes novináře? Proč se EDUin nezeptá přímo MŠMT nebo autorů?

Unknown řekl(a)...
4. března 2011 v 17:59  

Pánové autoři článku, jménem naší předmětové komise Vás žádám, abyste, pokud chcete i nadále mluvit za učitele, zkusili dobrovolně povinně učit na 2. stupni ZŠ pár týdnů. Zjistíte, že Vaše otázky jsou naprosto zbytečné.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 22:59  

Souhlasím, že EDUin nemuselo své dotazy směřovat MŠMT tímto otevřeným způsobem, ale některé jejich otázky jsou celkem na místě. Jestli doporučené osnovy mají řešit problém stěhování dětí a možného míjení se s určitými obory vzdělávání (jak o tom dost nepřesvědčivě hovořil p. náměstek Němec na ČT24), pak doporučené (ale nezávazné) osnovy pouze pro 3 vybrané předměty takový problém prostě neřeší. Navíc si nemyslím, že by závazné osnovy vyřešily současné problémy základních či středních škol. Není to také trochu o nás učitelích? Není to o množství peněž, které do škol míří na pomůcky a další vzdělávání pedagogů? Ptám se z pozice učitelky, která rozhodně ví, jak to chodí na 2. stupni ZŠ a že to není procházka růžovým sadem.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2011 v 0:06  

Když čtu o dětech, které trpí stěhováním - minuly násobilku, vyjmenovaná slova nebo dokonce fyziku či chemii - musím se smát. Je jasné, že když se stěhuji, musím počítat s tím, že se budu muset vyrovnat se změnou. Mimochodem před RVP už byly různé vzdělávací programy - Základní škola, Národní škola, Obecná škola - a stěhování nikomu nevadilo. Jak to asi řeší děti, co se s rodiči stěhují na nějaké období do zahraničí a zase zpět? Že bychom zavedli povinně naše osnovy i v zahraničí, aby náhodou naše děti něco nezmeškaly? Myslím, že zvládáme své řemeslo natolik dobře, abychom s žákem dokázali doplnit v krátké době to, co mu chybí.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2011 v 12:50  

Přesně tak, dejme si pozor, abychom s vaničkou nevilili i dítě.
Pokud se nevrátí stav hodinových dotací k počtu hodin 5 matematiky i češtiny pro každý ročník na 2. stupni, tak budou tyto modelové osnovy spíše na škodu, protože počty hodin jsou podtatně nižší.
Navíc si mnozí učitelé dali docela dost práce s propracováním návaznosti např. fyziky na matematiku a návratem zpět je absolutně znechutíte.

koubek řekl(a)...
7. března 2011 v 14:12  

díky za otázky, ještě bych je prosil na www.rvp.cz :); třeba do modulu diskuse.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.