Před uveřejněním výsledků PISA 2009 připravili pro MŠMT členové týmu poradců ministra další oslovení odborníci svůj pohled na příčiny klesajících výsledků českých žáků. Po shrnutí jejich myšlenek bylo vytvořeno souhrnné stanovisko a naznačeny priority, na které je potřeba se zaměřit, aby byl tento trend zastaven. V příloze jsou zachyceny postřehy z „terénu“. (Možná bude pro čtenáře zajímavé srovnání s prioritami, které byly posléze 7. 12. 2010 oficiálně zveřejněny.)

Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
33 komentářů:
Zajímala mě četnost výskytu textového řetězce RVP.
První případ v souvislosti s tím, že změny obsahu vzdělávání jsou jen na papíře, druhý případ se týká širokého záběru.
Slovo reforma je tam čtyřikrát a kompetence jen třikrát. Na téměř třináct stránek formátu A4 s dvoucentimetrovými okraji dost slabé.
Zato řetězec standard je tam asi patnáckrát.
Že by se začalo blýskat na jiné časy?
Zrušte ŠVP a nechte kantory učit,a
nenechte je zabývat v hodinách kompetencemi a projekty
U nás ve škole se kompetencemi "nezabýváme", máme je přece v učivu. Takže nám ŠVP nevadí. Jen to chce napsat tam i to důležité z učiva, aby to dělali všichni obdobně, a ne aby každý učil úplně něco jiného.
Opravdu dobré!!! S některými body či závěry bych zcela nesouhlasil (což samozřejmě ani jinak nejde - materiál se dotýká širokého spektra problémů), ale jinak klobouk dolů - velmi trefné a přesné. Teď by ještě bylo dobré to vše uchopit, vytvořit osnovu a přerovnat podle důležitosti.
Ad 6:54
100% souhlas. A hlavně pryč s pochybnými experimenty. Nedrbejme se levou rukou na pravém spánku a pravou na levém. Sice se u toho pobavíme, nařehtáme, ale efekt žádný.
Chce to vrátit se k osvědčeným pedagogicko didaktickým zásadám, zrušit pseudopedagogické ústavy a v ostatních nechat praktiky se zkušenostmi i s předpoklady pro teoretickou práci.
A hlavně vraťme do školy /i společnosti/ řád!
Se stanovisky souhlasím, taktéž navrhovaná řešení se mi líbí. Tak jen vydržet a dát přímý tah na branku. (to by byla moc velká iluze)
Tuším změny téměř revoluční.
Oprášena koncepce základního učiva, které v kvasu třetího tisíciletí standardem slouti bude.
VÚP zpracuje standardy pro jednotlivé vzdělávací oblasti natolik podrobně, že RVP proti nim bude ubohá brožůrka. Školy dostanou příkazem standardy zapracovat do svých ŠVP, což provedou tak, že JE k NIM přicvaknou sešívačkou. Pro jistotu vydá mšmt centrálně tématické plány a školní inspektoři budou kontrolovat, jestli se ve všech školách v čr probíraly 4.listopadu láčkovci a 11. března bitva u Lipan. A běda, ne-li.
Na pilotních školách se bude žactvo zpočátku centrálně testovat každé dva měcíce, aby se ověřilo, že to v ostrém provozu bude možné každý poslední den v měsíci. Parlament uzákoní zestátnění a.s. Mafra pro bezproblémový tisk testovacích archů.
Ředitelé se budou na webových stránkách škol předhánět v počtu zrušených projektových dnů. Ministerstvo vydělí mzdové prostředky pro novou funkci školního standardizátora a sníží mu úvazek o pětadvacet hodin. S každým učitelem, který bude usvědčen, že žákům poskytl informaci nad rámec standardu, bude okamžitě rozvázán pracovní poměr. Autoevaluace bude v trestním zákoníku vymezena jako trestný čin a za použití slova kompetence bude minimální sazba dva roky nepodmíněně ve věznici s ostrahou.
Celý obrodný proces našeho školství bude završen upálením bývalých koordinátorů švp na hranici z individuálních tématických plánů.
Z hlediaka fyziky jsou pro zastavení poklesu dolů tři možnosti:
1. Odlehčit (tzn. ubrat učivo nebo spíše zredukovat počet nesmyslných výukových projektů, které učitele neúměrně zatěžují, jsou náročné na čas a skutek většinou utek).
2. Zmenšit hustotu klesajícího tělesa (v našem případě by to možná mohlo znamenat nechávat propadnou ty, kteří na propadnutí většinou jsou a nepropadají).
3. Zvýšit hustotu okolního prostředí (tady tedy babo raď, protože to není v našich silách a závisí to na vývoji v okolních státech)
Třeba se zhustí finanční toky do ostatních odvětví (slyšela jsem ve zprávách, jak se nám zlepšily hospodářské výsledky státu) a nakonec třeba něco zbyde i na školství.. :)
Tak jsem to nějak spočítal, že toto dvacetileté "zaváhání" bude stát státní pokladnu okolo 20 miliard. Penízky však nejsou a nebudou ( vláda rozpočtové odpovědnosti - neodpovědnosti ). Je tedy velmi pěkné, že to aspoň zůstalo takto pěkně napsáno a shrnuto na papíře. Žijeme v tvrdém kapitalismu a zadarmo tyto změny již nikdo dělat nebude. Iniciativa, nadšení bylo promrháno již v letech 2005-2010 při tvorbě ŠVP.Mimochodem, dělaných zdarma. Při základu 20 000,- hrubého po mě nemůže nikdo chtít nové nadlidské výkony, když nadtarif bude pár stokorun. Ignorant
Proč se nám kurikulární reforma nedaří a zaostáváme? Třeba je to tím, jak vše začalo: V roce 1968 se vyspělá Evropa zmítala v nepokojích (hořící auta, demonstrace ...) vyvolaných původně na vysokých školách - důsledkem byla i poměrně rychlá řada změn na všech úrovních vzdělávání. U nás jsme si v roce 1989 v poklidu zademonstrovali, režim se zhroutil a starý systém jaksi plynule vrostl do nových poměrů. Na nový zákon, který přinesl podstatné změny, se čekalo 15 let.
Žijeme v tvrdém kapitalismu a zadarmo tyto změny již nikdo dělat nebude.
Kdepak, žijeme v reálném socialismu.
Žijeme v tvrdém kapitalismu a zadarmo tyto změny již nikdo dělat nebude.
Kdepak, žijeme v reálném socialismu.
4. ledna 2011 7:33
žijeme v socialistickém korupčním kapitalismu naruby
Žijeme v kapitalismu, jen někteří jsou pořád ještě v socialismu a myslí si, že nám někdo něco dá zadarmo a bez úsilí o změnu.
4. ledna 2011 9:56
Jestli myslíte MŠMT, tak máte pravdu ! Jestli myslíte pana ministra životního prostředí, tak opět máte pravdu !
Kdybychom žili v kapitalismu, tak tady neexistuje tolik příkazů, předpisů, zákazů, komisí, doporučení, omezení, ...
A šlo by se zbavit mizerného pracovníka, tedy šlo by i propustit mizerného učitele.
A naopak by místo něj bylo možno přijmout někoho kvalitního, který na své škole dosavadní není spokojen, ale který by byl přínosem...
Mluvíte, jako byste v nějakém jiném kapitalismu než v tom našem reálném někdy žil. Mám obavy, že u nás je to za 18 a v dalších kapitalistických zemích bez dvou za dvacet.
1) Pokud se má něco zlepšit, musejí to chtít sami studenti. (zázračná metoda, která by nacpala vědomosti do hlavy proti její vůli zatím neexistuje)
2) Musí se vyučovat myšlení (fyzikální, matematické, chemické, jazykové...) a důvtipu. Nelze se omezit na biflování postupů atd.
3) Je toho určitě víc např.: i učitelé musejí chtít..., peníze do škol přes granty (dobrý tunel)..., podpora z rodiny žáka (ale dnes rodina pro stát moc neznamená),... šk. inspekce nijak nepomáhá (formálně kontrolují to, co se jim zdá, že kontrolovat lze...., ale na podstatné "věci" kolonky nemají)... dalo by se snad pokračovat do nekonečna
musejí to chtít sami studenti
Co (kdo) je přiměje?
i učitelé musejí chtít
Co (kdo) je přinutí?
Bez odpovědi není šance něco zlepšit.
Já si pane Blaho myslím, že přinucování je až to poslední, co by se mělo zvolit. To je dost zoufalý přístup - věci nefungují jak by měly, tak budeme přinucovat. Například vymyslíme standardy a testy, které donutí učitele lépe vyučovat a žáky lépe se učit. Podívejme se na to jinak: Děti se na počátku školní docházky na učení těší, což by mohlo pokračovat dál, kdyby škola naplňovala původní význam svého názvu: Schola = čas volnosti (věnovaný studiím).
musejí to chtít sami studenti
Takoví studenti jsou dnes již jen bílé vrány.
Jinak celou generaci považuji za ztracenou. Ignorant
Cituji z www.lidovky.cz, článek Než vás dalajláma nazve tlustým:
Thomas Friedman proto označuje vyšší vzdělanost populace za „věc národní bezpečnosti“: Amerika musí vybírat učitele mezi těmi nejlepšími, jak to dělá Finsko, Singapur a Jižní Korea. „Jestli chceme skvělé učitele, potřebujeme lepší rodiče. Takové, kteří vypnou televizi a videohry, dokud nejsou napsané domácí úkoly, vedou děti ke čtení a učení považují za nejdůležitější životní dovednost.“
atd. atd. Rozhodně máme rezervy, hlavně v myšlení. My kantoři i rodiče... a jiní..
Já si taky myslím, že přinucování je to poslední. Kdo nechce, ať nepracuje. Ale taky ať nejí. Je to jen jeho problém. Proč bych mu měl jeho potřeby zajišťovat já???
To, že nastupující generace je ztracená, to věděli už i staří Římané.
A přesto nějak "to lidstvo" přežívá.
2 Anonymní z 4. ledna 2011 13:32:
Vybirat si muzete, pokud mate z ceho. Kdyz si muzete vybrat mezi spatnym pracovnikem (kantorem) a nicim, pak zvolite co? Pretezovani tech stavajicich dobrych nebo alespon nejakou pomoc? V pripade prvni volby ovsm musite pocitat s tim, ze ty dobre to po case otravi a pujdou jinam ...
Ajajaj. To je právě ten problém.
Jakmile padne slovo přinutit, každému vyvstane představa vyhlášky či nařízení vlády. To je samozřejmě nesmysl, to k ničemu nevede. ŠVP jsou sepsány, inspekce je zkontrolovala, ředitelé běhají po hospitacích, všichni se autoevaluují o závod a kde nic, tu nic.
Což takhle přirozenější nutidla? Příkladně svědomí, láska, hladomor či choroby.
Samozřejmě, že všichni musejí chtít. A jak jinak něž sami.
Otázka je pořád stejná:
co je ten chtíčotlak?
Popravdě mne to už moc nebaví. Pořád se ptám a pořád nic. Ale jako s žáky. Já vám to prostě neřeknu. Musíte na to přijít sami.
Nakonec, tento stav by mi mohl i vyhovovat. Není pro učitele nic jednoduššího, než hloupí žáci, kteří navíc ani do školy moc nechodí.
Pro Zen:
Myslím, že na tom ještě nejsme tak špatně a máme dost dobrých kantorů v této republice.
Ale pokud chci přetáhnout kvalitního kantora k sobě do školy, tak musím čekat, než někdo z mé školy (nejlépe příbuzné aprobace) odejde do důchodu nebo zemře...
Jinak místo pro toho schopného, který by byl přínosem, neuvolním.
PS. Já vím, někdy to jde. ALe jen někdy...
"...pokud chci přetáhnout kvalitního kantora k sobě do školy.." - problěmem je ho zaplatit, protože rozmezí 20 000 - 24 000 tarifu je opravdu "velmi " motivující. Nadtarify jsou ve školství tak subjektivní, že to ani nemá cenu komentovat. Často je to věc - zda je mi ten kolega ( kolegyně ) sympatická, či ne. Fakticky to ve školství zažívám přes 25 let. Ředitelů jsem zažil několik, tak vím ,o čem píši. Ignorant
Jde i o to, aby na ty učitele šli studovat šikovní a schopní lidi, a ne ti, kteří prostě jinde nemají šanci, což mnohdy je, ne vždy. Teď, jestli bude už bakalář sloužit na praxi 1 semestr, tak to si to opravdu ti lehkoživkové rozmyslí. Další celý semestr praxe pak v magisterském, to už by na výsledku mohlo být znát. Pak ať začínajícímu přidají, když to nebude úplný zelenáč. Hlavně aby ho práce bavila a měl štěstí na dobrou školu.
Samozřejmě, že všichni musejí chtít. A jak jinak něž sami.
Otázka je pořád stejná:
co je ten chtíčotlak?
Napadá mě, p. Blaho, snad jen ta choroba. Přivézt z kosmu takovou baktérii, co napadá mozek a nutí ho chtít se učit - v nějakým filmu to bylo. Ten robot stále jen vyžadoval nové informace.. až se z něj stal člověk.. Ale tohle asi Vy nemyslíte, což? Tak už fakt nevím. S tím chtěním je to asi sci-fi :(
Trochu "musu", trochu chtění,
jiné motivace není.
Více chtění, více "musu",
hned budou výsledky v plusu.
Jen opravdoví nadšenci, které něco baví, jsou ochotni dělat více, nežli je po nich požadováno.
To platí pro žáky i pro učitele.
Myslím, že i většina zaměstnanců by se raději věnovala svým zálibám, místo chození do práce, kdyby měli na výběr.
Tak proč si někdo pořád myslí, že u žáků tomu bude jinak?
Pro majoritu platí:
Žáci se budou učit jen tehdy a tolik, pokud a do jaké míry na ně bude vyvíjen příslušný tlak.
A to především ze strany rodičů.
Nejsou za svěřené ratolesti zodpovědní?
Rodiče se obvykle začnou o studijní výsledky dětí zajímat až tehdy, když dítě přinese špatnou známku.
O chování dětí se pak hlavně ti problémoví začnou zajímat, až pokud půjde o jejich vlastní peníze. Nemyslím tím školné, ale spíše odejmuté rodičovské příspěvky, nutnost osobně si dítě vyzvednout ze školy, dovážet dítě vyloučené ze školy do jiné obce a pod.
Kromě "mainstreamu" existují ještě dvě skupiny.
Ti, které to prostě baví se učit a dozvídat nové věci.
Jejich zájem je třeba podchytit a všemožně podpořit.
A neodradit.
Druhá, okrajová skupina jsou ti žáci, kterým je všechno ukradené a ve škole je nezajímá téměř nic.
Jejich vliv na průběh výuky je často velmi zhoubný a pak je nutno jej eliminovat.
Ostatní žáci mají přece právo na výuku v klidném a bezpečném prostředí.
Vždy je třeba pátrat po příčině takového chování a tu se snažit odstranit či omezit, pokud to ovšem lze.
U části se to i může podařit.
Ale ačkoliv to mnozí "odborníci" popírají, existují také žáci psychicky narušení, sociopati a podobní.
Ty je pak potřeba odhalit a "poskytnout jim prostředí pro výuku, odpovídající jejich specifickým potřebám".
Základním zdrojem problémů je ale současný systém normativního financování.
Na kvalitní učitele
najdeš snadno činitele,
když se koukneš do lavic.
Jsou to žáci! A nic víc.
A co na žáky platí?
No, když je svlíkneš z gatí
a nasekáš jim na zadek.
Bude zase pořádek.
(Tak tohle, to byl trochu žert,
ať mne vezme třeba čert.)
Žáci musí vidět jasně,
že nebudou se mít tak krásně,
když do předčasného "důchodu"
půjdou bez udání důvodu.
Ano asi bychom mohli souhlasit, že normativní financování je zhoubné.
A co se stane až budou normativní také provozní náklady?
Nicméně určitá souvislost s počtem žáků a financování by mohla být. Nemělo by to však být jedinné kritérium.
P.S.:
Slovo přinutit musíme spíše chápat jako MOTIVOVAT.
Okomentovat