Výsledky testování PISA jsou alarmující. opatření navrhovaná ministerstvem školství ještě horší.

úterý 7. prosince 2010 ·

EDUin upozorňuje, že způsob, jakým chce ministr Dobeš reagovat na zhoršující se výsledky žáků, povede k dalšímu propadu v mezinárodním srovnání.


Fakt, že výsledky českých a moravských žáků se v mezinárodním srovnání zhoršují, není pro odbornou veřejnost žádné překvapení. Šetření PISA jen potvrdilo tendenci, která je patrná zhruba od konce devadesátých let. Od té doby se výsledky naší žákovské populace zhoršují, ocitli jsme se výrazně pod průměrem států OECD, a to především ve čtenářské gramotnosti. Dnes zveřejněné výsledky ukazují další pokles i ve schopnosti řešit úlohy z matematiky a přírodních věd. Je to logický důsledek toho, že přes snahy odstartovat reformu našeho vzdělávacího systému, změny v naprosté většině případů do škol ještě nedorazily.

Z tohoto hlediska jsou dnes zveřejněné návrhy ministra školství Josefa Dobeše, jak tento stav napravit, mimořádně nešťastné. Ze šesti navrhovaných opatření se dá za pozitivní považovat jen způsob změny financování škol, který by kromě počtu žáků zohledňoval i kvalitu vzdělávání. Jde ale zatím o návrh zcela nekonkrétní. Ostatní opatření (redukce počtu škol, odstranění byrokracie, změny na pedagogických fakultách, více peněz pro učitele) buď nic v tomto směru napravit nemohou, nebo jsou obtížně realizovatelné. A hlavní opatření navrhované ministrem – zavedení testování znalostí v uzlových bodech po páté a deváté třídě a v rámci státní maturity – je dokonce v přímém rozporu se snahou o zlepšení funkční gramotnosti dětí v České republice, kterou právě zjišťuje projekt PISA.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "Pan ministr Dobeš opět potvrdil, že je sice mimořádně pracovitý a aktivní, ale jeho orientace v problému je mírně řečeno přibližná. Země, kterým se na rozdíl od nás podařilo během uplynulého desetiletí dostat v mezinárodním srovnávání z podprůměru, jako je Německo nebo Polsko, se vydaly především cestou metodické podpory učitelů – učí, jak děti lépe učit. A má to měřitelné výsledky. Pan ministr dnes na tiskové konferenci jednoznačně potvrdil, že o ničem takovém neuvažuje. My na to chceme jít jen tím, že vypracujeme katalogy požadavků, budeme přísní, zkontrolujeme pomocí testů, co se děti naučily, a ty školy, kde se učí špatně, zrušíme. Taková ´výstupní kontrola´ možná funguje v automobilce, ale kvalitu škol opravdu nezvýší. Jen se za dalších pět deset let budeme divit, že v podobných mezinárodních srovnáních jsme až na úplném chvostu. Žádné velká změna to ostatně nebude, už dnes tam nemáme daleko.“

29 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 16:00  

Tento článek je naopak velice "mimo". Zhoršování má kořeny již někdy v polovině 90 let a je důsledkem naprosté nekompetence školských úřadů a institucí. "Reforma" tomu uškodila. Na odpovědná místa se dostali teoretikové s nepříliš dlouhou pedagogickou praxí. Byrokracie také začala bujet. V tom má ministr Dobeš naprostou pravdu. Rovněž státní maturita a srovnávací zkoušky mají význam. Přeceňuje se úloha peněz v školství. A to hlavně platů! Cožpak v dnešní džungli něco zmůžou mladí učitelé, třeba chlapi. Vždyť právě mladí kantoři se bojí jít učit a učí-li, jdou často do určitých tříd se strachem. Ano, přesně tak, se strachem!


Domnívám se, že tzv. reformu nepřijala odborná veřejnost, zaplaťpanbůh, jinak by byla situace ještě horší. Ne vraťme se ke kořenům, realizujme osvědčené
pedagogické a didaktické zásady staré několik století. Využívejme v optimální míře současnou didaktickou audiovizuální techniku!
ALE HLAVNĚ VRAŤME DO ŠKOLY ŘÁD!!!

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 17:29  

"Ze šesti navrhovaných opatření se dá za pozitivní považovat jen způsob změny financování škol, který by kromě počtu žáků zohledňoval i kvalitu vzdělávání." Jak to, milí EDUinové, chcete prakticky provést? Zrušíte školy v oblastech, kde je slabý intelektový potenciál obyvatel, tedy například severní Čechy a Morava? Zrušíte školy, v nichž se vzdělávají např. převážně Romové nebo jiné skupiny obyvatel, jejichž prioritou není být vzdělaný? Pokud nebudeme měřit tzv. přidanou hodnotu, je to na dvě věci.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 17:50  

Naprosto s Vámi souhlasím, to, co píšete, si ostatně většina akademické obce i rozumných učitelů od začátku myslí. A co si myslí pan Feřtek, potažmo nejrůznější obskurní zájmová sdružení, to můžeme klidně nechat plavat. My se musíme především domluvit mezi sebou.
Klidný večer
Petr

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 17:51  

"Přeceňuje se úloha peněz v školství. A to hlavně platů!"

To je svatá pravda! Bereme až nekřesťanské peníze za to flákání ve školách. A ještě k tomu máme dva měsíce prázdniny. Pak tu jsou ještě jarní prázdniny, vánoční volno až do druhého či třetího ledna.... a odpoledne aby člověk kantora ve škole hledal lupou, protože se buď už flákají doma nebo jsou na nějakém "vedlejšáku".

Všichni pak kolektivně reptají vůči všemu a každému. Maturitám, ŠVP, etické výchově, ICT, vybavení ve školách. Prostě hrůza!

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 18:10  

Josu všichni ředitelé škol natolik kompetentní, aby dokázali rozlišit kvalitní učitele od nekvalitních? Dá jim státní aparát vůbec prostor k takovému zjišťování? Zatím je jen nutí blbnout okolo švp, maturit, autoevaluace, přijímaček apod. A má škola možnost se s nekvalitním učitelem rozloučit? Nemá - žádný kvalitní za branami nečeká. Bude čekat až tehdy, kdy si pořádně vydělá. Nalít do školství větší peníze je jedinou OPRAVDOVOU cestou ke zkvalitnění- všechno ostatní je jen retušování.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 18:52  

Tento článek i další aktivity EDUinu jsou opravdu zcela mimo.

Současnému stavu vzdělanosti u nás předcházelo byrokratické řízení rezortu, proto ještě dnes najdeme všude tolik formálnosti a obsah vzdělávání nikoho nezajímá.
Co se týče "metodické podpory učitelů", nemyslím si, že je jí extrémně zapotřebí. V minulých letech metodika kvetla, všude bylo plno školení a kurzů o nových metodách výuky, kdo c h t ě l , ten se přiučil. Kdo neměl zájem, ten ho nejspíš nebude mít ani teď. Proč ale studenti, přesto že jsou vyzbrojeni nejlepšími a "nejefektivnějšími" metodami a výukovými strategiemi, přicházejí z pedagogické praxe nešťastní a zklamaní? Protože přes všechny motivační a kreativní prvky není nikdo, kdo by s nimi pracoval - žáci nechtějí být vzděláváni, nechtějí se nic učit, brání se zuby nehty systematické práci, ovšem i klasifikaci. Ve školách je neskutečný neklid, chaos, pouze u těch největších "kruťáků" a rozdavačů poznámek je trochu tišeji při výuce.

Opatření současného ministra jsou nezbytná, vítám je a doufám, že pomohou vnést do výuky a škol aspoň trochu ŘÁDU A KÁZNĚ.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 20:55  

Tak chyba je predevsim v ucitelich ZS
- nedokazi zaky zaujmout
- nepouzivaji dostatecne moderni techniky
- nemaji ucty na facebooku
- proste nejsou dost in
- vsichni jsou to pitomci
- nedokazi soucasne ucit zaky byvalych zvlastnich skol s podprumernymi zaky. (prumerni a par nadprumernych uz je viceletych gymnaziich)
- rada radobyucitelu doted pouziva slova jako ucit nebo ucivo
- minimum ucitelu vi co jsou kompetence
- velka cast ucitelu nechape aktivity VPU, VUP ci UV.. a nepojali jejich myslenky za sve.


Abych byl spravedlivy, pres tu hruzu pripravi dobre vsechny zaky k prijimacich zkouskam na SS, vsichni se tam totiz dostanou - a to sakra neco znamena.

aNonymni Edukacni Talent Uz Silici pItomou skoLou

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 21:11  

ŘÁD A KÁZEŇ, SMLOUVY S RODIČI PROBLÉMOVÝCH A NEPŘIZPŮSOBIVÝCH ŽÁKŮ, STÁTNÍ TESTOVÁNÍ VŠECH ŽÁKŮ, systematická státní KONTROLA ŠKOL, RUŠENÍ NEKVALITNÍCH ŠKOL, které MY považujeme za nekvalitní DETENČNÍ ÚSTAVY pro delinkventní mládež ...

Báječné! Co ještě chybí, aby se vylepšil SYSTÉM ČESKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ?
ORDNUNG UND SONDER BEHANDLUNG?
Die Fahne hoch?

"Opatření současného ministra jsou nezbytná, vítám je a doufám, že pomohou vnést do výuky a škol aspoň trochu ŘÁDU A KÁZNĚ."

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 21:17  

Řád a kázeń není otázkou nařízení, ale výsledkem práce učitele.

Zlepšení čtenářské gramotnosti? Snadná věc. Vyhažme ty nesmyslné doplňovací pracovní sešity a pracujme s celými texty. Žáci pak musí hodně sami psát vlastní texty.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 21:41  

Ad Anonymní 7.12.,21:17: Jaké má učitel možnosti, aby svou prací zlepšil kázeň? Má oporu v legislativě?
Jinak s myšlenkou o zlepšení čtenářské gramotnosti s Vámi souhlasím.

poste.restante řekl(a)...
7. prosince 2010 v 22:45  

Řád a kázeń není otázkou nařízení, ale výsledkem práce učitele.

15. listopadu jsem položil v diskusi pod článkem pana Hauseblase otázku:
Jaké mám možnosti reakce na žáka, který se uprostřed mého výkladu rozhodne pustit si "na plné pecky" mp3 přehrávač, aniž bych riskoval trestní stíhání, porušení pravidel BOZ či obvinění ze šikany?
(A prosil bych případné diskutující, aby si případné výlevy o osobnosti učitele a přirozené autoritě nechali od cesty.)


Toto otázku kladu pod různými diskusemi a na různých fórech už cca 3 roky.
Dodnes jsem nedostal žádnou použitelnou odpověď.


A že děti nečtou?
Že neumí chápat čtený text?

Zeptám se jednoduše.
Kolika dětem před spaním pohádky rodiče četli?
A kolika z nich pustili CD-čko, zatímco sami šli "čumět na bednu"?

A kolik rodičů si našlo čas, aby zašli s dětmi do knihovny, nebo si s nimi popovídali o tom, co sami četli jako děti?

To si vážně někdo soudný může myslet, že lásce ke knize naučí všechny děti škola?

BoBr řekl(a)...
7. prosince 2010 v 23:24  

Tato diskuze pro naši budoucnost mimořádně důležitá. Rozdíl mezi táborem reformistů a tradicionalistů se bohužel stále prohlubuje. Každý má na příčiny zhoršování výsledků PISA jiný názor. Pozitivní je jen to, že ty výsledky zatím nikdo nezpochybňuje. Měli bychom se v zájmu příštích generací snažit o nalezení nejlepšího možného řešení. Jsem ochoten k kompromisu!

Pokud pan ministr připustí, že plošné testování neřeší vše, osobně se zasadí o to, aby testové úlohy byly s PISA kompatibilní, a bude schopen zajistit zvýšení podílu našeho školství na HDP minimálně na průměr OECD, podpořím ho!

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2010 v 23:58  

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210411000371207-udalosti-komentare/

po nekolika letech se prislo na to, ze fakt cosi neni dobre. Aspon se o tom verejne muze mluvit.

N.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 1:17  

Domyslím logiku MŠMT - zavřít špatné školy na základě testování - tím se zkvalitní české školství: Všechny školy, které se zúčastnily testů PISA, udělaly ČR takovou mezinárodní ostudu, že je třeba je okamžitě zrušit - tím se okamžitě zlepší stav čtenářské gramotnosti u českých žáků - tedy dovednost přečíst text, dát ho do souvislostí a zhodnotit ho... Absurdita roku!

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 8:36  

Nerad se opakuji, ale tzv. reformisté, povětšinou jurodiví pedocentristé, ignorují to, že Indie a Čína má tolik talentovaných dětí, jako USA + Evropa dětí všech. S čím se tito asiaté ve škole setkají? S pedocentrismem jistě ne, s tvrdým drilem jistě ano. My si budeme s dětmi hrát, budeme je čím dál tím víc motivovat a dbát na rozvoj kompetencí, až tyto jednou vstoupí na globální trh práce a zhroutí se, protože budou muset tvrdě makat a konkurence jim neodpustí nic.Vidíme to kolem sebe už teď - tam, kde nechce Čech pracovat (nebo zkrachuje), objeví se dříč např. z Vietnamu a dokáže prosperovat.
Pořád tvrdíme, že škola má připravovat pro život. Jak ale v takovémto drsném konkurenčním prostředí obstojí primadony, které znají jen svá práva a povinnosti si nepřipouštějí (tedy dle Ortegy Gasseta "masoví lidé")? Všechno je to jen další kousek do mozaiky úpadku, v němž se naše civilizace nachází.
Plakat nad nedostatečnými čtenářskými kompetencemi můžeme, ale není v silách současné školy, aby to změnila - k tomu potřebujete spolupracující rodiče a absenci počítače. Vzhledem k faktu, že budeme mít povinnou etickou výchovu, finanční gramotnost a kdo ví co ještě, buď děti přetížíme, nebo se nic nezmění...
Nemám nic proti inovacím a tzv. moderním metodám, ale stavět jen na nich je nesmysl.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 8:47  

"k tomu potřebujete spolupracující rodiče a absenci počítače" - to první určitě je třeba, ale co můžete chtít od rodičů, kteří vyrůstali v reálném socialismu a dospěli v období vítězství lumpenburžoazie? Absence počítače je samozřejmě blbost, penetrace počítačů je jinde v OECD určitě vyšší.

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2010 v 9:58  

"Fascinují" mne reakce v médiích i diskusích k tomuto tématu.

Část je charakteru: "Vidíte, učitelé - učí blbě a ještě by chtěli, ku-píp, přidávat platu. Tam ať jdou, ku-píp, makat do fabriky, když se jim nelíbí."

Část říká: "No ano. Děti nečtou. To přináší doba. Dnes má kniha konkurenci v počítačích, internetu, videu."
Ti militantnější by chtěli rovnou počítač zakazovat a internet blokovat.

Na to mám jen jednu otázku:
V těch ostatních zemích OECD, kde není podobný propad čtenářské gramotnosti, jsou počítač a internet zakázané?
A pokud tomu tak není, neznamená to, že příčina problému je někde jinde?

Jinak souhlasím s Anonymním z 8.12 8:36.
Globální trh a konkurence se s našimi překompetencovanými a přeevaluovanými miláčky mazlit nebude.
Každé studium je především práce a až sekundárně to může být také zábava.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. prosince 2010 v 10:27  

k tomu potřebujete ... absenci počítače

Problém je spíše v tom, že inovativní reformátoří vnutili pedagogické obci povědomí, že učitelé, kterým ze zadku nekouká wifina, jsou zombíci z rakouskouherských hrobů.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 11:50  

Snaha svalovat mizernou čtenářskou gramotnost nastupující generace na učitele češtiny by byla z principu naprosto pomýlená.

Stejně tak by bylo chybné očekávat od češtinářů, že věci změní sami.

Už jako mlaďoch jsem před 30 lety v hodinách chemie a biochemie nechal žákům přečíst určitý úsek textu z knihy a podtrhnout v ní stručně to, co považují za podstatné a tu „omáčku“ vynechat. Po 10 minutách několik žáků přečetlo informace, které považovali v textu za podstatné a porovnali si je (dnes se něčemu podobnému říká „benchmarking“). Nakonec jsem věc vysvětlil, něco napsal na tabuli a děcka do sešitů, procvičil, dal úkol a bylo po hodině…

Neboli:
rozvíjet čtenářskou gramotnost musejí naprosto všichni učitelé kromě tělomrsků, zdaleka ne pouze češtináři. Kdysi toto moji starší kolegové mohli naučit mě; dnes to zjevně neumí naučit současné učitele ty bandy namyšlených profesorů a docentů a doktorů na pedagogických fakultách, což je pro mě velmi smutným překvapením.

Zlepšete univerzity!

Petr S.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. prosince 2010 v 12:15  

naprosto všichni učitelé kromě tělomrsků

A proč jako?
Že mají nějaká privilégia nebo že jsou to trumpety?

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 12:59  

Mám obavy, že problémů jsme si za posledních 20 let udělali tolik, že je ani následující generace superučitelů za 20 000,- nezvládne !

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 14:35  

P. Luděk Blaha:

Trumpety.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 16:03  

to poste.restante řekl(a)...
15. listopadu jsem položil otázku:
Jaké mám možnosti reakce na žáka, který se uprostřed mého výkladu rozhodne pustit si "na plné pecky" mp3 přehrávač, aniž bych riskoval trestní stíhání, porušení pravidel BOZ či obvinění ze šikany?


Já jsem Vám odpověděl! A Vy jste sliboval že se mi ozvete na mail.

Nerad zanáším diskusi nesouvisejícími příspěvky. Ale
ještě jednou: Důležité je každopádně vědět, proč to to dítě dělá. Většinou proto, že nemá uspokojenu nějakou důležitou potřebu (Maslow). Může to být i potřeba, kterou měla uspokojit rodina (např. domov). Teprve, když znám příčinu, mohu hledat řešení, a to je v prevenci.

Otázka tedy zní: Co mám já nebo škola dělat, aby se takové věci nestávali? Odpověď může být složitá, náročná ale existuje. Na tu první otázku rozumná odpověď není.

Ondřej Šteffl

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 18:33  

Co kdybychom přestali hledat, kdo za co může, a soustředili se na výuku čtenářské gramotnosti ve svých hodinách? A když to moc neumíme, někde si našli, jak to dělat? Nic víc přeci potřeba není!

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 19:34  

to 8. prosince 2010 16:03 Ondřej Štefl
No tak dobrá. Zjistíte např. otec notorický alkoholik, matka, dcera a bratr prostitutují. Spratek, jak se zdá, je hodně zanedbaný a rozhodně špatně vychovaný. A stále s rozkoší pouští při vyučování na plný pecky ten roztomilý přístroj. Chce být důchodcem, ale babička mu nechce dát důchod ani když ji zbije. Jaké najdete řešení a hlavně jakou prevenci nasadíte?

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 19:51  

A jak tak sleduji "opatření Dobeše" - bude sakra hůře. Zapomněl totiž tento pán, že školství při všech hrůzách drží ještě generace 40 - 60 let, jinak to úplně klekne. Proto nivelizuje platy jako "komouši". Blahopřeji k další degradaci !!! Jen tak dál !Začíná tichá blokáda pana ministra.

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2010 v 20:04  

Ondřej Šteffl
Mail byl odeslán.
Budu pátrat po příčině.

K Vaší odpovědi tedy jen stručně.

1. Pátrat po příčinách asociálního anebo nepřijatelného chování, to beru jako součást své práce. Ale na to je za reálného provozu čas až následně.
Hledat příčiny je to nejpodstatnější, protože jen jejich odhalením lze také hledat možnosti prevence. Potud s Vámi souhlasím.

2. Pokud mne darebák na ulici přepadne, zmlátí a okrade, je mi vcelku jedno, zda příčina spočívá v jeho těžkém dětství.
A pokud bude následně odhalen, zajímá mne primárně náhrada alespoň vzniklé hmotné škody a přiměřenost jeho potrestání.

3. Žák, většinou trestně nezodpovědný, je někde mezi.

Nemohu přerušit výuku a jít si s ním sednout, a řešit příčiny jeho chování. - Já jsem povinen zajistit jeho 29 spolužákům bezpečné a vhodné prostředí pro výuku.

Nemohu jej vykázat z učebny. - Co když se mu na chodbě, kde není dozor něco stane?

Nemohu mu násilím odebrat jeho mp3, nemohu a nebudu se s ním prát.

Nemohu se vzdálit a odvést ho k řediteli - nechal bych bez dozoru třídu.

Nesmím si pro ředitele (školníka) ani poslat jiného žáka. - Nezletilí žáci nesmějí být pověřováni pochůzkami a vyřizováním vzkazů mezi učiteli.

Nemohu jej vlastně ani vyvolat k tabuli, protože podle ČŠI by šlo o šikanózní jednání.

A volat k asistenci policii, tak to už by bylo hodně trapné, ne?

Takže ho vlastně mohu jen hezky a slušně poprosit, aby toho nechal...

K první otázce.
Jestliže v zemích, kde je penetrace počítačů srovnatelná s ČR k propadu čtenářské gramotnosti nedošlo, pak souvislost mezi těmito jevy není přímá.

Pokud nebyl vztah ke knize vytvořen do cca 8 let, nevytvoří se už většinou nikdy.
Podotýkám, že fyzická forma knihy (papír, e-kniha, pdf) je pro mne irelevantní.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2010 v 20:42  

Pane Šteffle,

píšete dobře, ale, proboha a se vší úctou, co ta hrubajzna?!!! O čárkách v textu nemluvě. Vypadá to jako když píše Ital pohlednici z New Yorku...

Teď nevím, kam Vás mám zařadit. Dys?

Petr S.

P.S.:
...věci nestávaly....

Luděk Blaha řekl(a)...
8. prosince 2010 v 23:13  

nemá uspokojenu nějakou důležitou potřebu (Maslow)

Jestli Vás, pane Šteffle, mohu poprosit, jděte se už s těmi Maslowovými neukojenými potřebami bodnout. Přece nalezenou příčinu zhovadilosti nelze pojímat jako polehčující okolnost.
Víte Vy vůbec, jaké třeba já měl těžké dětství? Všechny životně důležité potřeby jako je tříkolka, kolo a dokonce i malý motocykl Jawa 50 jsem dědil až po svém starším bratrovi. A vidíte? Empétrojku si při výuce pouštím docela potichu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.