Sir Ken Robinson: Nastolme revoluci vzdělávání!

pátek 13. srpna 2010 ·

Sir Ken Robinson v tomto trefném, zábavném příspěvku navazuje na svou skvělou řeč z roku 2006. Zabývá se radikální přeměnou standardizovaných škol do učení na míru - vytvořením podmínek, ve kterých může vzkvétat vrozené dětské nadání.





Translated into Czech by Lenka Kovarikova
Reviewed by Matouš Borák

11 komentářů:

Pavlína Hublová řekl(a)...
13. srpna 2010 17:14  

Nepodařilo se mi spustit titulky ani jinak ovládat přehrávač. Používám prohlížeč Chrome - je problém u mě?
Děkuji.

portál pro základní a střední školy řekl(a)...
13. srpna 2010 17:41  

Mě jde video v Chrome normálně pustit a pak jde nastavit i titulky.

Pavel Laskavec řekl(a)...
13. srpna 2010 20:02  

Hodně příjemná věc. Doporučuji.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2010 11:22  

Děkuji za odkaz. Toto vystoupení jsem viděl už dříve a uronil jsem slzu. Nejen nad pochopením toho, co Robinson říká, ale i jak to říká... a pak tak nad tím, když si uvědomím, že tento hluboký obraz k mnohým uším nedolehne, .. právě proto, že tak hluboký.
Víte, hluboký je proto, že jste schopni ho jako hluboký, pravdivý a ozdravujcí vnímat. Víte co říká, třeba jste už o tom někdy přemýšleli, protože jste si toho ve svém životě všimli. Jak znám české učitele, nejsou toho zatím ve většině schopni. Neumí si představit jak to tedy udělat .. a o úřednících ani nemluvím. Robinson mluví o individuálním přístupu k dítěti a o vytváření podmínek. České školství ve svém domnělém osvícení žije stále pro potřebu kontroly a srovnávání. To neuděláte jinak, než když budete vzdělávání prefabrikovat, tak jako maturity. A to se doměle daří tehdy, když lidé s vysokoškolským vzděláním věří linearitě plánů, které vznikly sice v nových myšlenkvých mapách, ale starými mechasnismy myšlení. O organicitě učení a rozvoji osobnosti nemá školství ani páru. V takové nekontrolovanosti a nahodilosti se logický mozek nevyzná !!!
Jak tedy "udělat" školu jinou?
BUdeme se nadále ptát odborníků, kteří přejali modely svých "učitelů". Nebo ze zeptáme dětí?

Luděk Blaha řekl(a)...
14. srpna 2010 13:24  

Velmi pozorně jsem si poslechl celý trefný a zábavný příspěvek pana Robinsona. Bohužel musím konstatovat, že jsem vůbec nepochopil, co nám sděluje. Nejspíš to bude tím, že neumím anglicky.
Ovšem chceme-li školu zreformovat, zrušme vyučovací předměty a klasifikaci žáků.
Chceme-li ale školu zrevolučnit, pak zrušme ji. Finanční částku, kterou stát dáva školám na žáka, nechť poukáže rodičům, popřípadě zletilcům. A ti ať s penězi naloží za účelem vzdělávání dle svého vlastního uvážení. Ať si za ně nakoupí učebnice, pomůcky, technologie, ať se vzdělávají pomocí internetu, ať vyhledají ty (bývalé učitele v bývalých školách), kteří jsou ochotni a schopni někoho něco naučit a těm ať tyto peníze poukáží.
Někdo se na to vykašle a peníze prošustruje, někdo se rozdne špatně a naučí se něco, co jej neuživí, někdo tu příležitost využije beze zbytku. Nikdo ale nebude moci nadávat, že jej někdo nutí k něčemu, co jej nebaví nebo k čemu nemá vlohy.
Konec konců nevěřím, že částka případně prošustrovaná občany bude větší než částka, kterou prošustrovává stát už teď sám.

Janek řekl(a)...
14. srpna 2010 13:27  

Pane Blaho, proč jste si nepustil titulky?

Luděk Blaha řekl(a)...
14. srpna 2010 13:41  

Ale pustil, pane Janku, pustil.
Takhle mi to ale přišlo vtipnější a také jsem chtěl názorně demonstrovat dopady špatného rozhodnutí v mládí. Proč tak zajímavě nepromlouvá také někdo v ruštině.

Leo K řekl(a)...
15. srpna 2010 10:40  

Pane Wágnere, i vy pane Bláho víte dobře, že už do toho mohu jenom mluvit. A to je hodně málo. Pan Ken Robinson je bezesporu nadaný bavič. Dělá vzorné přestávky všude, kde očekává smích nebo potlesk. Myslím, že u nás jeho stylem pracuje Karel Šíp a kdyby nebyl omezen maximální stopáží pořadu Všechnopárty, svedl by i obdobnou řeč. Všechny (skutečné) náměty, které se v jeho pořadu ozvaly, byl už dávno vyzkoušeny s velmi podobným zdůvodněním. Vzpomeňme jenom Dewey, Montessoriová...
Bojím se revolucí i když ani já si nedovedu představit jak jinak by se mohlo naše soustavné odchylování od myšlenek Kádnera, Chlupa, Uhra, Příhody, Sturma ...napravit.
Já to vidím tak: Je smutné, že nás vyučuje o vzdělávání bavič. Byť, anebo právě proto, že je mezinárodně uznávanou osobností a znalcem kreativity a inovace (!?!)

Vít Pátek řekl(a)...
16. srpna 2010 3:03  

Moje babička měla na podobné "hlubokomyslné" projevy rčení: "To by němej neřek´, kdyby mu na hubu šláp´."

17 minut keců, které jsou celé o jediné myšlence, zmíněné v úvodní větě příspěvku...

...která je nejspíš správná, ale mírně řečeno nikterak objevná - a bez dalšího k ničemu.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2010 7:39  

Problém je v tom, pánové, že když nemá "naslouchající" podobnou zkušenost (tedy zážitek, který byl formativní a vedl k růstu), může se mluvčí utlouct .. a bude chápan jako studna prázdná. Robinson mluví o něčem, co se vás zatím nedotklo, takže jste schopni detekovat ponejvíce "zábavnou" formu podání. Možná byste si mohli přečíst knihu Koncept kontinua, abyste alespoň částčně dotkli tajemství výchovy a vzdělání, když není zatížena evro-americkou kulturou, když ji neformuje tlak na úspěch, na čas, na soutěž, na hru o tituly. Pouze tvořivost a pragma v souznění s přírodou.

Tohle prefabrikované školství zabíjí lidskost a lze to dokázat sylabusy širokospektrálních výzkumů. K poznání téhož však vede rovněž přirozená intuice, která nepotřebuje strukturované tiskopisy, ale v autentickém životě přejde rovnou k činu. Když se to oznamuje veřejnosti, je vhodnější použít lehčí formu transmise, aby to zase neuchopil suchý rozum, který v praxi zjistí, že se to v jeho rukách neujímá. Pak má důvod konstatovat, že to není převratné. Není. Pokud to tom budete jen přemýšlet a nebudete to schopni žít.
(obyčejný člověk)

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2010 8:51  

fast food X Michelin
V restauraci s michelinskou hvězdičkou (či s více) jsem zatím neobědval, jen jsem o tom četl. Cena za popisovaný oběd (pro jednu osobu) činila něco přes 2 000 Kč. V reklamě na Big Mac (a podobné pochutiny) bývá cena cca 50 Kč. Takže pokud by se investice do vzdělání zvýšily 40x ...
Teoreticky by mohl mít žák svůj individuální vzdělávací tým, otázkou zůstává, kolik žáků by o to stálo.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.