Iniciativa rodičů a občanů: Zastavte zavádění povinného plošného srovnávacího testování žáků od 21. května 2012

pátek 18. května 2012 ·

Česká školní inspekce nabízí rodičům, že povinně otestuje všechny děti v 5. a 9. třídě. „Děkujeme, nechceme“, říkají rodiče. Nelze bezdůvodně sbírat data o dětech bez souhlasu rodičů. Povinné plošné srovnávací testování je zásadní změna základního školství v České republice a rodiče o ní nebyli informováni.

Iniciativa rodičů a dalších občanů vznikla na základě podpisu otevřeného dopisu pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Českou školní inspekci 1. května 2012. Signatáři žádají zrušení zavádění povinného plošného srovnávacího testování dětí v 5. a 9. ročnících základních škol. Iniciativa navrhuje otevřít znovu veřejnou diskusi a nespouštět v pondělí 21. května 2012 tento typ testování žáků, organizovaný Českou školní inspekcí.

Z dopisu, diskusí a komentářů podepsaných rodičů a občanů: „Chceme základní školu, která podporuje rozvoj celé osobnosti dítěte, která respektuje různorodé talenty dětí, styly učení dětí a rozvíjí všechny typy inteligence a důležité dovednosti pro život. Chceme školu, kde je hodnocen individuální pokrok dětí v učení více než srovnávání jejich nesrovnatelných jedinečných osobností. Nechceme školu, kde budou děti jen nacvičovat testy, na zlepšení výkonu a jen opakovat krátkodobě zapamatované znalosti bez hlubšího porozumění a bez schopnosti je v životě využít.“

Dopis svým podpisem podpořilo k dnešnímu dni více než 500 občanů, z toho více než 50 ředitelů škol. Kromě rodičů, učitelů a ředitelů připojili podpisy i odborníci a další občané. Například podepsali odborníci z Pedagogických fakult Karel Rýdl, Ondřej Hausenblas, Anna Hogenová, politik Ondřej Liška, režisér Martin Mareček, šéfredaktorka Nina Rutová, dětský psycholog Václav Mertin a další.

Dne 15. května proběhla panelová diskuse k tématu plošného testování žáků 5. a 9. tříd základních škol, kam byla pozvána široká veřejnost i zodpovědné instituce za zavádění plošného testování (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Česká školní inspekce).

Výsledkem setkání je výzva účastníků diskuse pro rodiče a školy „Pokud se nechcete účastnit testů od 21.5., nebojte se odmítnout účast vašich dětí a žáků“ a výzva pro Českou školní inspekci a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: „Nespouštějte plošné testování 21.5., obnovme širokou diskusi k tématu hodnocení a zlepšování kvality vzdělávání.“ Iniciativa dále šíří informace mezi všemi rodiči a školami, plánuje další panelovou diskusi.

Na webové stránce stopplosnetestovani.webnode.cz je pro rodiče žáků 5. a 9. tříd připraven vzor dopisu pro jejich školy. Dopis obsahuje zdůvodnění oprávněného nesouhlasu s účastí dítěte na povinných plošných srovnávacích testech od 21. května. Mnoho škol s podporou rodičů a právního rozboru dokladujícího „nepovinnost“ testování umožní dětem se testování nezúčastnit. Rodiče a školy, které se nezúčastní testování, budou mít zajištěnu právní pomoc.

Plné znění dopisu rodičů a občanů, formulář k podpisu, seznam podepsaných, jejich komentáře, další informace, články a odkazy k tématu naleznete zde:
stopplosnetestovani.webnode.cz

Vydává: Iniciativa rodičů a občanů stopplosnetestovani.webnode.cz s podporou dalších organizací.

22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. května 2012 v 15:52  

Po tom, co se vyjasnilo, že vůdcem celé skupiny je notorický rozesílač anonymů s estébáckými praktikami, p. Odehnal, který by nejradši zrušil inspekci a MŠMT, protože si tam jeho génia nevážili, je mi trochu líto těch rodičů, kteří se stali rukojmími celé této tendenční partičky. Konečně na to Wagner není sám. Že na to svoje krafání inspekci ani MŠMT ani nepozvali, už ani nemá cenu komentovat. Že tu nevisí článek http://www.csicr.cz/cz/Ucitele-a-skoly/Testovani-v-5-a-9-roc/Expert-OECD-k-plosnemu-testovani je vlastně taky pochopitelné. Četla jste to, paní Straková?

Anonymní řekl(a)...
18. května 2012 v 15:56  

...aneb NEZÁVISLÝ novinář Wagner signatářem politického blafu. Jiného takového neznám.

Janek Wagner řekl(a)...
18. května 2012 v 16:23  

1. Nejsem iniciátorem této petice.
2. Nejsem ani signatářem této petice.
3. Odkazovaný materiál byl zveřejněn dle RSS v 10.50, naše RSS čtečka nám ho již nabídla a zveřejnili jsme ho obratem stejně jako zveřejňujeme většinu materiálů ČŠI.

Simona CARCY řekl(a)...
18. května 2012 v 16:51  

Ptolemaios i Tycho de Brahe byli ctihodni ucenci. Rydl a mozna i Hausenblas taky. Zbytek se veze, zarny priklad je Liska. Ptolemaios i de Brahe tvrdili vsem okolo, ze Zeme je stredem vesmiru. Mylili se. Rydl s Hausenblasem se taky myli a taky tvrdi sva moudra s neochvejnou jistotou. Liska jen dela ctrl+c a ctrl+v. Smula byla, ze se de Brahe ani Ptolemaios nemohli oprit o Eduin nebo rodicovske sdruzeni. To by dnes Slunce obihalo kolem Zeme a Liska by se s nim nechal vyfotit.

poste.restante řekl(a)...
18. května 2012 v 17:31  

Anonymní 18.5 15:52.
Číst je třeba s porozuměním.
Pan Paulo Santiago je vedoucí týmu expertů OECD pro hodnocení vzdělávání.
Dokážete si představit experta na testování, který prohlásí, že testování je na pendrek?

Ale jinak proti jeho vystoupení nic nemám. Pro mne je klíčové, že mluvil o testování a hodnocení žáků. Nikoli o hodnocení škol na základě výsledků žáků, jak by mnozí u nás chtěli.

Anonymní řekl(a)...
18. května 2012 v 21:02  

Školy u nás na základě výsledku žáků nikdo hodnotit nechce. Nebo našel jste to v nějakém dokumentu ministerstva či inspekce? Já ne.

poste.restante řekl(a)...
18. května 2012 v 22:00  

Nebo našel jste to v nějakém dokumentu ministerstva či inspekce?

Tak teď jste mne opravdu vážně pobavil. :-)
Představte si, že jsem tam nenašel ani Dobešoviny jako smlouvy s rodiči, omezování sexuální výchovy, nebo odstřelení výdajů na ONIV.
Zato jsem našel zcela vážně myšlené návrhy na zařazení výsledků maturitních zkoušek mezi kritéria hodnocení středních škol v zápisu jednoho nejmenovaného kraje.

Vl.Václavík řekl(a)...
19. května 2012 v 0:08  

Myslím, že podstatu problému vystihne příměr, který jsem si přečetl před 20 lety v Německu. Šlo o testování: "Když sedlák zjistí, že mu vepři nepřibývají, určitě to neřeší tím, že by je častěji vážil".
Pokud chce někdo na ministerstvu centralizovaně zlepšovat výsledky žáků plošnými testy (tak znělo původní zadání), má k tomu příznivé podmínky: Lze opatřit peníze a záměr se dá direktivně prosadit. To by byl zázrak, kdyby několik stovek oponentů rozjetou mašinérii teď zastavilo.

Anonymní řekl(a)...
19. května 2012 v 6:48  

Školy u nás na základě výsledku žáků nikdo hodnotit nechce.

Co není, může být. Vy těm nahoře věříte? Dnes platí něco, co zítra nebude pravda. Normální věc, žijete přece v ČR. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
19. května 2012 v 11:49  

p. Václavík

sedlák zjistí, že mu vepři nepřibývají

A jak to prosím Vás zjistí, že mu nepřibývají? Náš soused mi dokonce tvrdil, že ta moje prasata přibývají. Tak jsem koupil váhu...

Anonymní řekl(a)...
19. května 2012 v 13:27  

19. května 2012 11:49

Váš soused jim přidal na krmení. Doporučil bych tedy jednu věc, aby školství nebylo tak hluboce podfinancované. Ostatně platí, kde nic není, ani čert nebere. Nemůžeme chtít nějaké supervýsledky, když nepřidáme (třeba toho krmení v Kč,-, ostatně tento týden přišli všichni kantoři plošně na naší škole o 1 500,-Kč. ).

poste.restante řekl(a)...
19. května 2012 v 15:22  

A jak to prosím Vás zjistí, že mu nepřibývají?
Vy asi nejste z vesnice, viďte?
Já si vzpomínám, že prase se vážilo jen jednou. Při zabijačce.

Ale já už jsem starý pitomec a té moderní pedagogice nerozumím.
Ani zemědělství. Doba se mění. Možná že teď pomáhá, když místo žrádla koupíme počítač, automatické váhy, kde budeme prasata vážit každý týden a program na evidenci prasat a přírůstků. Taky určitě pomůže, když postavíme pár potěmkinovských vepřinců a vyvěsíme transparenty s textem: "Plány imperialistů zhatí, naši vepři boubelatí". (Viz některé projekty.)
No a když náhodou vepři hlady chcípnou, tak je to jasná chyba pasáčka vepřů. Zastřelit ho lempla.

Anonymní řekl(a)...
19. května 2012 v 16:03  

19. května 2012 15:22

Jasně, pasáček může za vše. Dali jsme mu přece VŠ vzdělání na PdF,FF, PřF, tak nechť ukáže, co umí. Ignorant

obyčejná učitelka řekl(a)...
20. května 2012 v 10:19  

Dávám-li svému vepříkovi vše, co potřebuje a co mohu, budu mít masa podle toho, bez ohledu na vážení.

Anonymní řekl(a)...
20. května 2012 v 11:29  

Dávám-li svému vepříkovi

Nezlobte se, ale asi desetkrát jsem slyšela tvrdit krkavčí matky, souzené za týrání dítěte, že dávaly dítěti vše, co potřebovalo a co mohly dát. Pocit učitele i pocit matky, že dává vše, co je třeba, může být úplně scestný. Státem řízené školství musí chtít záruky, že "potrava pro vepříky" je dostatečná.

poste.restante řekl(a)...
20. května 2012 v 12:44  

"Státem řízené školství" především tohle všechno financuje.
Z toho vyplývá, že veřejnost, reprezentovaná státem:
1. Má právo kontrolovat nakládání a "efektivitu" s vloženými prostředky. (Ta efektivita je v uvozovkách záměrně, protože vyjasnění tohoto pojmu by bylo na samostatný článek.)
2. Musí tuto kontrolu provádět zákonným způsobem - nejlépe přímo formou příslušného zákona, který tuto oblast upraví.
3. Nesmí tak činit formou šikanózní a nesmí se přitom dotknout jiných práv a svobod svých občanů. Jinak řečeno, vyhrožování ředitelům a rodičům je naprosto nepřípustné. Když napíšu svému potomkovi na den (generálky) testování omluvenku z rodinných důvodů, může se stát (ČŠI, MŠMT) leda tak vztekat.
4. Musí poskytnout svým občanům dostatečné záruky, že získaných dat a údajů nebude zneužito. Což se, pokud vím, nestalo.
5. Stát je povinen nakládat s prostředky občanů zodpovědně a účelně. (Kéž by.)
To implikuje logickou otázku. Je celoplošné testování opravdu tou nelepší a nejúčelnější cestou k zjištění potřebných údajů o "efektivitě" vynakládaných prostředků?

Nemluvě o nesmyslnosti a faktické neobjektivnosti údajů o výsledcích znalostí žáků, když
a) žáci nejsou nijak motivováni a zainteresováni na jejich výsledcích
b) samo hodnocení "efektivity" výuky při neexistujích standardech je "přinejmenším" sporné

Závěr:
Nebylo by jednodušší a efektivnější, místo zbytečných a chaoticky zaváděných testů, zavést jednotné přijímací zkoušky na střední školy?
Co na to zastánci testů?

Anonymní řekl(a)...
20. května 2012 v 14:32  

Co na to zastánci testů?

Pokud to tady pročítám, tak všichni zastánci testů říkají jednohlasně stále totéž - přijímačky na SŠ (s redukcí míst - ať studenti a rodiče protestují, nedá se nic dělat), a za druhé testování nebo jiná forma kontroly výstupů (ale nikdo s jinou formou ještě nepřišel...).
Testování holt politikům tolik nevadí, zatímco tvrdé změny na SŠ by je víc postihly skrzevá voliče, takže tam je stopka. Nechce někdo rozjet petiční akce za jednotné přijímačky?? Především rodiče by měli pochopit, že tím by kvalitě vzdělání svých potomků prospěli nejvíce.

obyčejná učitelka řekl(a)...
20. května 2012 v 19:25  

Před chvílí v televizních novinách p. Melichar z ČŠI pravil, že plošné testování bude jedním z mnoha nástrojů k hodnocení škol!

obyčejná učitelka řekl(a)...
20. května 2012 v 20:55  

Pardon, Melichárek.

hana magdalena řekl(a)...
20. května 2012 v 22:54  

A vedle jeho výroku zazněly kritické názory k tomuto nástroji, rozumějte povinné celoplošné srovnávací testování. Také tam zaznělo, že rodiče, mnozí z nich, s tímto testováním nesouhlasí a žádají zastavení této "generální zkoušky".
Od zítřka se v mnohých školách rozhodnou někteří rodiče, že jejich děti testované nebudou.

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. května 2012 v 9:09  

jejich děti testované nebudou

Těším se na následující fáze.
Rodiče rozhodnou, že jejich děti nebudou:
- zkoušené,
- hodnocené,
- usměrňované,
- zkompetentňované,
- hlídané.

hana magdalena řekl(a)...
21. května 2012 v 15:50  

Nechápu pane B. Pytlíku, co jste tímto chtěl říct. Že se na tyto fáze těšíte? Vy tyto fáze očekáváte?

To jste usoudil z toho, že někteří rodiče jsou rozhodnutí nenechat otestovat své děti?

Jistě je více rodičů, kteří o svých dětech rozhodují, plně v souladu se svou zákonnou povinností a odpovědností.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.