Setkání ministryně školství Miroslavy Kopicové s kritikem státní maturity, senátorem Marcelem Chládkem

pátek 5. února 2010 ·

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová včera jednala s náměstkem středočeského hejtmana a senátorem za ČSSD Marcelem Chládkem. Ten v posledních dnech opakovaně kritizoval stav příprav státní maturity a požadoval jejich zastavení a úplnou revizi.


Jednání se však podle ministryně Kopicové neslo spíše ve věcném než politickém duchu. "Je mi jasné, že volby jsou za dveřmi a maturita je pro politiky velice atraktivní téma. Myslím si však, že v první řadě musí jít o prospěch žákyň a žáků, ne o politiku. Proto jsem ráda, že diskuse s panem senátorem probíhala věcně. Zpochybňování státní maturity celé myšlence jednotné srovnatelné zkoušky škodí. Další odklad by pak znamenal její úplný konec. Otevřeně jsem to sdělila i panu senátorovi."

Ministryně Miroslava Kopicová a senátor Marcel Chládek se shodli, že existují rezervy zejména v oblasti přípravy pedagogů na průběh nové maturitní zkoušky. Ministryně školství konstatovala, že její úřad o tomto problému ví a intenzivně pracuje na zlepšení. Do maturity zbývá 15 měsíců. Ve své rozpravě se pan senátor zmínil také o neshodách s některými představiteli ministerstva, paní ministryně je prověří. Senátor Chládek požaduje k maturitám veřejné slyšení v Senátu. Miroslava Kopicová se mu podle svých slov nebrání. Ministryně vítá všechny kroky, které přispějí ke klidnému průběhu maturit.

93 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. února 2010 v 18:32  

Zcela nepravdivé je tvrzení, že hlavním problémem jsou rezervy v přípravě učitelů na novou maturitu. Hlavním problémem, který se na školeních vyjevil v plné nahotě, je naprosto pomýlené a přiměřené odbornosti na hony vzdálené pojetí této zkoušky. Zastánci nové maturity o tom však nechtějí nic slyšet, jde jim jen o co nejrychlejší spuštění celého projektu.
Karel Lippmann

Luděk Blaha řekl(a)...
5. února 2010 v 19:21  

Ať už je, proboha, spustí, pane Lippmanne. Až ten průser máme konečně za sebou. Já už v té strašlivé nejistotě prostě nemohu žít.

Anonymní řekl(a)...
5. února 2010 v 21:09  

Naprosto s Vámi souhlasím p. Blaho. Jenom ať státní maturity proběhnou, ať je vidět ten průšvih, který stál miliony. Jenom je mi líto studentů, kteří to "schytají". PK

Anonymní řekl(a)...
5. února 2010 v 22:20  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Kalashnikoff řekl(a)...
6. února 2010 v 1:32  

Tož pane kolego Lippmanne,
napište nám, jak byste si standardizovanou maturitu představoval. NM jistě není dokonalá, ale oproti současnému stavu představuje krok vpřed. Již několikrát se mi dostalo té pochybné cti být předsedou maturitní komise a skoro pokaždé jsem viděl maturitu z češtiny probíhající na bázi memorování telefonních seznamů, občas i dvojky z písemek za dvě hrubky, zkrátka bída a trápení ducha.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 9:18  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 10:10  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 10:35  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Simona CARCY řekl(a)...
6. února 2010 v 10:45  

Nejen pan Blaha, ale řada dalších diskutujících se zde staví do pozice uvědomělých budovatelů socialismu v naší rozvinuté zemi, kteří houfně na stránkách Rudého práva odmítali pamflet "Několik vět" aniž by je četli. Všichni se staví do role oprávněných kvalifikovaných mudrců, kteří melou o něčem, co nikdy neviděli. Tak jich prosím, koukněte se do zrcadla, ať nevypadáte tak směšně, odpírači státní maturity...

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 10:48  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 10:52  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 10:56  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 11:03  

Jen počkej, zajíci!

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 11:47  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 11:50  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 13:04  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Luděk Blaha řekl(a)...
6. února 2010 v 13:04  

Pro pana Kalashnikoffa:
Klasifikace žáka při maturitní zkoušce na návrh jednotlivých zkoušejících schvaluje zkušební komise hlasováním. ... Při rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy zkušební komise.

Chci věřit, pane Kalashnikoffe, že jste svým hlasováním dal zkušební komisi jasně najevo, jaký máte na jejich pojetí zkoušek názor.
Kdyby do funkcí předsedů maturitních komisí nebyli jmenováni jen právě ve škole postradatalní učitelé, kteří mnohdy ani neznají legislativu, nemuseli by se možná organizovat do života jen klopotně zaveditelné zkouškové systémy .

Pro paní Simonu CARCY:
Pravdou je, paní CARCY, že můj ranní pohled do zrcadla je mnohdy za celý den jediný důvod k smíchu.
Zvláště pak, když stát vyhazuje peníze na kdejakou píčovinu, vykoumanou inovátory, kteří neumějí a nechtějí normálně učit a maskují to jakýmisi moderně reformními zkompetentňovačkami. Zatímco nejsou peníze například na pomůcky a asistenty pro děti postižené.
Vy, paní CARCY, a Vám podobní, za to nesete odpovědnost. Proti tomu je moje uvědomělé mletí jen takový pšouk.

Luděk Blaha řekl(a)...
6. února 2010 v 13:18  

shoda podmětu s přísudkem
systémy nemusely

Když se rozruším, je to ještě horší.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 14:37  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 16:15  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 16:32  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 17:06  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Kalashnikoff řekl(a)...
6. února 2010 v 17:14  

Pane kolego Blaho,
jako vtip povedené, ale opravdu jen jako vtip. Předseda maturitní komise má podle Vás trestat žáka za "chyby" učitele? Nu, to je mi vskutku zajímavý derivát pravděpodobně třídního pojetí morálky! Děkuji, ale nechci. A jedno drobné upozornění - neshoduje se podmět s přísudkem, ale přísudek s podmětem.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 18:16  

Mě by zajímalo, kolego Kalashnikoffe, které z uvedených slovních spojení je správné:

1) Prohnal si kulku hlavou
2) Prohnal si hlavou kulku
3) Prohnal si kulkou hlavu
4) Prohnal si hlavu kulkou?

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 18:23  

Pánové, nespletli jste si web?

http://www.ujc.cas.cz/oddeleni/index.php?page=dottyd2006

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 18:36  

Kalašnikoff je velice oblíbený, uznalý, hodný, shovívavý a nekonfliktní předseda maturitní komise, na kterého absolventi ještě po letech s láskou vzpomínají a zvou jej na abiturientské srazy. Rovněž je pro svou holubiččí povahu velmi žádaným a vyhledávaným přředsedou pro období, kdy budou spuštěny jednotné státní maturity. :-)

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 19:15  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 19:35  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 19:38  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Luděk Blaha řekl(a)...
6. února 2010 v 19:54  

Do vtipkování daleko, pane Kalashnikove. Měl jsem za to, že shoda je charakteru komutativního a že Vy jste nabyl předsednického dojmu, že zkoušející je zbytečně příkrý. Naopak jste tedy mohl nasměrovat klasifikaci ve prospěch nebohých maturantů. Třeba by se k Vám přidali i další stálí členové zkušební komise.
Pokud Vás irituje už jen představa třídní, tedy patrně falešné morálky, můžete jako činitel jmenovaný do funkce zřizovatelem, byť mimo legislativní rámec, na možná pochybení realizátorů maturitních zkoušek upozornit ředitelství školy, zřizovatele i školní inspekci.
Možná byste pak byl do dalších let z oněch pochybných ctí vyvázán a mohl byste svoji odbornou zdatnost nasměrovat do urychlené realizace standardizovaných maturit. Ať už konečně mládež netrpí

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 20:19  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 20:30  

Již se těším na státní maturitu z matematiky pro všechny středoškoláky. A nyní kamenujte !

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 20:37  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 20:44  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 20:45  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 20:46  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Luděk Blaha řekl(a)...
6. února 2010 v 20:58  

Nemohl byste, pane Saldo, se svojí poněkud marnou snahou o nápravu věcí posečkat, než si tu načechráme peří a pěkně lidsky vynadáme do pitomců?

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 21:14  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 21:19  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 21:27  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Luděk Blaha řekl(a)...
6. února 2010 v 21:30  

Děkuji Vám, pane Saldo. Plzně mi ovšem netřeba. Opíjím se představou, že české školství je v rukou odborníků a odbornic, kteří a které na to po letech usilovného bádání konečně kápli a káply.

p.s. Vidíte pane Wagnere? Slušného člověka stačí slušně požádat.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 21:32  

Duhajského pomníky... to byly časy :-)

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:01  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:03  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:04  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:44  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:45  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:45  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:46  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:55  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:55  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:56  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 22:57  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:03  

Ach jo ,tak už pochopte , že jsou některý děcka blbý a na ty školy je neberte a nenchte je to za každou cenu dokončit!!!!!!!!I ZA CENU DVOU ÚROVNÍ.Pak kvalitu maturit nebudeme muset až tak řešit.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:07  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:07  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:07  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:08  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:09  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:10  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:10  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:11  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:12  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
6. února 2010 v 23:13  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
poste.restante řekl(a)...
6. února 2010 v 23:57  

Ach jo,tak už pochopte, že jsou některý děcka blbý a na ty školy je neberte a nenchte je to za každou cenu dokončit!!!!!!!!I ZA CENU DVOU ÚROVNÍ.Pak kvalitu maturit nebudeme muset až tak řešit.

Ach jo, tak už to pochopte.
Školy a učitelé dělají jen to, co se po nich chce.
MŠMT, politici, EU chtějí co nejvíce vysokoškoláků a maturantů. Počty, procenta - a ne kvalitu.
Děti chtějí někde proflákat čas a rodiče chtějí papír s vodotiskem.
A zřizovatelé hlavně nechtějí potíže.
Jediný, kdo ještě chce zachovat úroveň vzdělání v tomto státě jsou učitelé - někteří.
Ale i učitelé chodí do obchodů a platí účty, hypotéky atd.
Škola, která letos zpřísní měřítka a "...nenechá je to dokončit..." příští rok nenabere nové žáky. Ředitelé dávají skryté či rovnou otevřené pokyny: "Nechte je odmaturovat, jinak půjdou jinam a vy budete bez práce."
Učitel, který je "příliš přísný" je první na seznamu k propuštění.
A i kdyby přesto chtěly státní školy udržet úroveň, v záloze jsou desítky škol soukromých. "Náš klient - náš pán."
Státní maturita, tak jak je postavena na tom nic nezmění. Jen zakonzervuje mizerný stav.
Proč myslíte, že dělá CERMAT a spol sondy, testy, generálky? Jen aby zjistili, jak nízko musí nastavit laťku. A pro případ, že by to přesto neodhadli má minist(yně) možnost svým rozhodnutím úroveň snížit.
Copak si vážně může někdo myslet, že je politicky průchozí, aby třeba polovina, anebo jen 20% maturantů v tomto státě neodmaturovalo?

Státní maturita - ano.
Tento paskvil - rozhodně ne.
Anebo, jak navrhuje kolega Blaha: Spusťme to, ať už ten průser konečně pochopí i lidi mimo školství.
Kéž by. Zatím ještě doufám ve zdravý rozum.
Ale pomalu už mi také dochází trpělivost a energie.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 0:41  

Souhlasím s Vámi , ale nechci ,aby můj syn byl pokusným králíkem v tomto.I když on v tom má jasno . Zvolí si nižší úroveň(gymnazium) . To mě ,jako rodiči vadí.Tak o čem to je?Přesně o tom o čem jste psal, takže chybu hledejme opravdu v celém školském systému. Jednotné maturity to nezachrání.Toto nutí studenty jít pod své možnosti stejně jako uměle přijatí studenti.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 3:57  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 3:58  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 3:58  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 3:59  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 4:10  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 5:02  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
krtek řekl(a)...
7. února 2010 v 10:07  

"Nemohla by ta myš vzadu přestat s potleskem?" - míněno na odebírané komentáře, zřejmě oprávněně.
Diskuse je důležitá i vcelku zajímavá.
Dokud budou školy placeny "od kusu", budou nuceny přijímat kdekoho. Ale i tak se dá učit a pracovat - v prvním ročníku jsme přidali hodinu matematiky a je to výrazně lepší, protože když slyší čtyřikrát týdně: "toto je učivo základní školy", "noste si tabulky", "tohle budete umět", tak se to jakžtakž naučí. Někteří. Pár jich bude opakovat, pár odejde. Ale kolegyně, co učí předměty po hodinové dotací, trpí. A vysvětlujte žákům, že toto učivo a tento předmět bude u nové maturity, když ta možná ani nebude.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 10:27  

To: 6. února 2010 23:57
Nemáte tak zcela pravdu, poste.restante, lze dokonce říci, že Vaše vidění světa je, mírně řečeno, poněkud profesně deformované.

Dnešním trendem je to, že vedoucí představitelé států, chcete-li, můžeme jim říkat MŠMT, politici, EU apod., samozřejmě chtějí co nejvíce vysokoškoláků a maturantů, ovšem kvalitních – to je úkolem učitelů.

Děti, jak Vy kantoři s oblibou říkáte, z větší části nechtějí někde proflákat čas, ale vesměs očekávají od učitelů, že jim pomohou s maximálním rozvíjením jejich schopností, s pochopením probírané látky, a to díky větší názornosti vyučování, tak, aby byly schopny využívat ICT jako pracovní nástroje, aby dokázaly vyhovět stále stoupajícím požadavkům budoucího pracovního trhu a mohly se stát úspěšnými a samostatnými jedinci.

Rodiče chtějí papír s vodotiskem? Ale pane kolego, jak jste na to přišel? Pokud byste se aktivně účastňil prezentací školy na výstavách, či na dni otevřených dveří, věděl byste, že rodiče se neptají na papír s vodotiskem, ale živě se zajímají o to, jak učitelé na dané škole mohou přispět k úspěšnému uplatnění jejich ratolestí na pracovním trhu.

A zřizovatelé hlavně nechtějí potíže, zde lze souhlasit. : - )

Bohužel již ne v případě učitelů, kteří, bohužel, nejsou jedinými, kdo ještě chce zachovat úroveň vzdělání v tomto státě, ale spíše si dělají nikoliv to, co se po nich chce, ale co oni sami chtějí.

Ředitelé nedávají skryté či rovnou otevřené pokyny: "Nechte je odmaturovat, jinak půjdou jinam a vy budete bez práce, nýbrž učte kvalitněji. To platí jak pro státní, tak i pro soukromé školy ." Přísný, nikoliv "příliš přísný" učitel je vyhledávaný na obou typech.

"Náš klient - náš pán“, jak říkáte, opravdu platí, ale ne ve smyslu, jak naznačujete Vy. Zákazník nejásá nadšením, vidí-li arogantního a líného prodavače, který s ním mluví na půl úst, ale je spokojen, dostane-li se mu žádaného zboží a vstřícně podaných informací.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 10:28  

V první řadě by se měly zrušit zcela zbytečné učební obory s maturitou,které zcela zdevalvovaly maturity.A soukromé vysoké školy,které si dělají,co sami chtějí.Ahoj.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 10:37  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 10:45  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
poste.restante řekl(a)...
7. února 2010 v 11:44  

Anonymní 7. února 2010 10:27:
Nezlobte se, ale pokud mne obviňujete z profesní slepoty, pak mi to nedá abych se nezeptal odkud Vy znáte prostředí škol.
Napsal(a) jste "Vy, kantoři" - takže učitel zřejmě nejste.
Vaše komentáře mi totiž znějí velmi naivně. Spíše jako když chcete takovou realitu vidět.

Pochopitelně, že není svět tak černý jak jsem ho popsal. Mé příspěvky jsou již tak pro někoho příliš dlouhé. Pokud budu chtít popisovat vše komplexně, budu muset nejspíš začít psát vlastní blogy - do 2000 znaků se plně objektivní komentáře nevejdou.

I já potkávám žáky, kteří mají zájem a chuť se učit, "rozvíjet schopnosti" - Tak zhruba 3 z 30, v některé třídě možná 5. S těmi ostatními se mohu snažit udělat více, ale s vědomím, že jeden pitomec dokáže hodinu spolehlivě rozbít. A já ho nemohu vyloučit z vyučování a případné úplné extrémy ze školy. Protože i za hajzlíka má škola peníze. A základky? Nezmohou vůbec nic.

Rodiče? Jedna ZŠ v okolí nabídla dvěma třídám volitelné předměty. Ruština, němčina, ruční práce atd. Víte kolik dětí si zvolilo druhý cizí jazyk k povinné angličtině? Pět z šedesáti (3 NJ a 2 RJ.)
Dnů otevřených dveří děláme tak 4 - 5. Předvádí se tam škola, ale rodiče také. Některé jsem viděl naposledy tam. Na rodičovskou schůzku nepřijeli ani jednou za 4 roky. Průběžnou klasifikaci a docházku umísťujeme na internet. Mám statistiku o návštěvách stránek. Víc dodávat nemusím.

O pokynech zřizovatelů a ředitelů se dál šířit nemíním. Asi je znáte lépe než já. Já jen vím jak dopadá projednávání konfliktních situací a stížností na "přísné a nikoliv příliš přísné" učitele.

Vyprávějte mi ještě chvíli o tom, jak zkresleně vidím svět.

Zdeněk řekl(a)...
7. února 2010 v 12:59  

Pro anonyma ze 7. února 2010 10:27


Děti, jak Vy kantoři s oblibou říkáte, z větší části nechtějí někde proflákat čas, ale vesměs očekávají od učitelů, že jim pomohou s maximálním rozvíjením jejich schopností, s pochopením probírané látky, a to díky větší názornosti vyučování, tak, aby byly schopny využívat ICT jako pracovní nástroje, aby dokázaly vyhovět stále stoupajícím požadavkům budoucího pracovního trhu a mohly se stát úspěšnými a samostatnými jedinci.

..ani nevíte, jak se mi ulevilo, když jsem se dostal k této pasáži. Jinak bych si opravdu mohl myslet, že celý svůj příspěvek myslíte vážně..

Luděk Blaha řekl(a)...
7. února 2010 v 13:13  

ale nechci ,aby můj syn byl pokusným králíkem

Jen abychom nebyli hokus pokusnými králíky my všichni.

rodiče se neptají na papír s vodotiskem, ale živě se zajímají o to, jak učitelé na dané škole mohou přispět k úspěšnému uplatnění jejich ratolestí na pracovním trhu

Za dobu mého učitelování se mi ještě nestalo, aby si někdo z rodičů stěžoval, že jeho ratolest málo učím.

Děti, jak Vy kantoři s oblibou říkáte, z větší části nechtějí někde proflákat čas

Jednou mi jeden známý vyprávěl, že slyšel o učiteli, který prý takového žáka zažil. Na jakési misijní škole někde v rovníkové Africe.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 13:33  

Jsem rád, Poste.restante, když uznáváte to, že svět není tak černý jak se Vám po mnoha letech pedagogické praxe jeví. Je dobré si uvědomit, že takový svět je realitou. Jakkoliv dlouhými diskusními příspěvky, či dokonce vlastním blogem jej nezměníte, pouze na chvilku nepatrně snížíte míru své vlastní frustrace, která z Vašeho příspěvku čiší.
Vámi uváděný poměr žáků 3 až 5 z 30, kteří mají zájem a chuť se učit a rozvíjet své schopnosti, je již od zavedení povinné školní docházky Marií Terezií, tuším v roce 1805, zhruba konstantní. Počet těch, kteří zájem a chuť alespoň předstírají, může tento poměr navýšit na optimistických 1:1. Naopak v definování počtu pitomců (jeden ve třídě) jste poněkud velký optimista. : -)
Ale jak říkával v devadesátých letech náš pan prezident, špinavé peníze neexistují, takže proč by nám měly smrdět peníze za hajzlíka?
Co se týče rodičů, obdivuji Vaši fenomenální paměť na tváře, díky které si bezpečně vybavíte přesně ty rodiče, které jste viděl naposledy na dni otevřených dveří a potom už ani na jedné rodičovské schůzce po dobu čtyř následujících let! Ve mně osobně by hlodal červík pochybnosti, že se mohlo jednat o rodiče dětí, které nakonec, přes moje nejlepší doporučení na naši školu nakonec nenastoupily : -).
Před faktem, že průběžnou klasifikaci a docházku umísťujete na internet a vedete si statistiku návštěvnosti stránek, hluboce smekám. Ačkoliv být mezi rodiči takový Salda, tak bych těm číslům příliš nevěřil. :- )
O pokynech zřizovatelů a ředitelů se rovněž šířit nebudu. Ačkoliv na začátku svého příspěvku o tom pochybujete, tak je opravdu znám nikoliv lépe (děkuji za poklonu), určitě stejně, jako Vy, včetně projednávání konfliktních situací a stížností.
Vyprávějte mi ještě chvíli o tom, kdo má horší brýle.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 13:40  

pro Zdeňka 7. února 2010 12:59

...ani nevíte, jak se mi ulevilo, když jsem se dostal k této pasáži. Jinak bych si opravdu mohl myslet, že celý svůj příspěvek myslíte vážně...

Být Vámi Zdendo, dal bych si pozor na jazyk. Znevažujete a ironizujete
totiž slova paní ministryně a to právě v rozhodujícím období boje o zavedení jednotné státní maturity!

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 13:55  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 14:09  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 14:19  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
poste.restante řekl(a)...
7. února 2010 v 14:55  

Anonymní 7. února 2010 13:33:
Nechcete se podepsat nějakým nickem? (Ygrain má pravdu, že tento systém přehlednosti diskusí neprospívá.)

Pokud z mých příspěvků cítíte frustraci, pak vězte, že popisuji spíše frustraci většiny svých kolegů, nikoliv mou vlastní. Ve školství pracuji proto, že mě tato práce baví. Kdyby tomu tak nebylo, dávno bych ji opustil.

Počet nadaných žáků není totéž, co počet snaživých žáků. Důležité je, jak se k výuce staví těch cca 25 z 30 ve třídě. Troufám si tvrdit, že před 20, ale i cca 10 lety byla situace ve školství jiná. (Učil jsem krátce i v r. 1995.)
Pitomců ve třídě je většinou opravdu více. Ale mně šlo o aktivního, výuku narušujícího pitomce. :-)

Peníze i za žáka-darebáka nesmrdí. Jen nutí školy chovat se určitým způsobem, který zde na ČŠ i jinde byl mnohokrát popsán.
Cituji: "Když si je vyházíte, pak nebudete mít koho učit a nebudete potřební ani vy."
"Já vím, paní kolegyně, že vám ten darebák řekl, že jste blbá kráva, ale zkuste to protentokrát přejít. Dětí je málo a příští čtvrtrok bude rada města rozhodovat, která z pěti škol se bude zavírat. Řešit podobné konflikty, to by nám teď neprospělo." - Mám pokračovat?

Ad rodiče.
Nemám fenomenální paměť na tváře. Mám jen prezenční listiny z dní otevřených dveří a rodičovských schůzek. Statistiku návštěvnosti stránek dokáže vést každý redakční systém. Stačí zvolit v menu.

Já o Vašich znalostech školství nepochybuji. Já jsem se zeptal. Konkrétně slovy:
Nezlobte se, ale pokud mne obviňujete z profesní slepoty, pak mi to nedá abych se nezeptal odkud Vy znáte prostředí škol.
Napsal(a) jste "Vy, kantoři" - takže učitel zřejmě nejste.

Tak tedy aspoň naznačte, když nechcete odpovědět. ;-)

Heleďte nemá cenu se bavit o kvalitě či barvě brýlí. Je jedno, jestli jsou moje černé a Vaše růžové. Důležitá je realita.
Pokud je tedy vše v pořádku, tak proč se kupí stížnosti na náš vzdělávací systém?
Proč ty propady v mezinárodních srovnáních?
Proč ta naivní očekávání, že státní maturity "zavedou pořádek"?

Stále tvrdím, že kamenem úrazu je normativní financování.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 15:50  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 15:57  

Znovu po 2 to Luděk Blaha:
Za dobu mého učitelování se mi ještě nestalo, aby si někdo z rodičů stěžoval, že jeho ratolest málo učím.

To není žádná zvláštnost. Buď máte neodolatelné charisma, nebo slušné rodiče. : -)

Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 16:02  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 16:19  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 16:22  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 16:24  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
7. února 2010 v 16:24  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.