Zpráva Amnesty International je kvalitně zpracována a shoduje se s šetřeními a analýzami Ministerstva školství. Výsledky tedy nejsou pro MŠMT překvapivé.
MŠMT se problémy, na které poukázal rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, pečlivě zabývá a pracuje na jejich řešení. To ostatně uznává i Amnesty International. Byly provedeny detailní studie, revize stávající legislativy, byly i novelizovány příslušné vyhlášky. „Novým způsobem jsme také nastavili některé dotační programy, aby lépe vyhovovaly potřebám vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí," zdůrazňuje ministryně Kopicová.
Ředitelům základních škol praktických posílá ministryně dopis, v němž je vyzývá, aby do svých škol přijímali pouze děti s lehkým mentálním postižením. „Všechny ostatní děti patří do hlavního vzdělávacího proudu v základních školách," konstatuje ministryně Miroslava Kopicová.
Nedávné detailní šetření diagnostických nástrojů užívaných vůči žákům ze sociálně a kulturně odlišného prostředí však prokázalo, že diagnostické nástroje užívané školskými poradenskými zařízeními vůči žákům ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí nejsou v principu nekorektní a diskriminační (přičemž samozřejmě záleží také na tom, jak jsou používány).
Reakce MŠMT na zprávu Amnesty International o vzdělávání Romů v českých školách
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Proti zprávě Amnesty International a vlastně ani reakci MŠMT ČR nelze nic namítat, ale kam, proboha, pak romské děti budou chodit do školy? Uvážil to vůbec někdo? Do základní školy praktické je žádný ředitel, hnán prostým pudem sebezáchovy, nepřijde a na běžných základních školách nebudou stačit ve vyšších ročnících I. stupně zvládat učivo. Nemyslím, že většina, ale zcela bezpečně určitá část populace romských dětí prostě nebude zvládat učivo vyšších ročníků. Každý takový žák či několik takových romských žáků potom dostanou asistenta pedagoga? Druhou variantou tohoto problému bude vyšší kumulace romských žáků v některých městských částech (v Praze Žižkov nebo Smíchov), odkud budou ovšem odcházet neromští žáci do jiných základních škol. Krerýkoliv žák, tedy i romský, má možnost propadnout v základní škole jen jednou. Co se ovšem bude dít se romskými žáky, kteří budou od 4. či 5. třídy v základní škole selhávat?
Nebylo by řešením po vlně rušení opět zřizovat speciální a specializované třídy v základních školách? Tedy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami? Dost ovšem pochybuji, že by radnice a mestské části byly ochotny tak nákladný projekt financovat z vlastní kapsy.
Doporučení ministryně školství ředitelům základních škol praktických nepřijímat romské žáky je sice krásná vize sociálního inženýrství, ale toto doporučení bohužel vůbec neřeší podstatu problému.
V tom je ten problém, milý Watsone!
Inu ano: Povede to k tomu, že vzniknou "extra" základní školy určené pro "sociálně znevýhodněné". Samozřejmě se nebudou jmenovat ani "zvláštní", ani "speciální", prostě oficiálně to budou obyčejné ZŠ bez přívlastků a všichni na sebe budou mrkat, jako že vědí.
Jak je vidět, nedávný trik MŠMT s přejmenováním zvláštních škol na "ZŠ praktické" neprošel, takže to prostě budeme muset zkusit jinak...
Mimochodem, VELMI by mě zajímala nějaká "tvrdá data" (konkrétní výsledky konkrétních výzkumů), na jejichž základě "odborníci" zjistili, že určitá skupina dětí se do praktických ZŠ dostává nikoliv na základě IQ, ale na základě "sociokuklturního znevýhodnění".
A také by mě zajímalo, podle čeho se pozná, že dítě je Rom. Za pár dní nás čeká zápis do 1. tříd a nerad bych se dostal do křížku s Amnesty International.
Roma poznáte snadno. Podle metodického pokynu mšmt k sčítání romských žáků na středních školách je to
jedinec, který se za Roma sám považuje, aniž by se k této příslušnosti za všech okolností hlásil, nebo je za Roma považován významnou částí svého okolí.
Domnívám se, že takto pojatá etnická selekce je uplatnitelná i na předškoláky. Poptejte se děcka i jeho rodičů.
Podle téhle idiotské definice lze považovat řadu žáků stejně tak za Indy, Pakistánce, Araby, ale i Habešany, přestože není splněna první podmínky - jedinec se za Inda, Pakistánce či Araba nebo Habešana nepovažuje, ale aniž by se k této příslušnosti za všech okolností hlásil, je za Inda, Pakistánce, Araba či Habešana považován významnou částí svého okolí.
No řekněte, není tahle definice mírně zvrácená a na hlavu? Ještě štěstí, že tuhle definici Romů nepřevzala do svého slovníku Dělnická strana či Národní odpor.
Člověče Anonymní,
nevidím sebemenší důvod, proč bych měl být šťasten, že "tuhle definici Romů nepřevzal do svého slovníku Dělnická strana či Národní odpor." Pro ně je problém samotná existence člověka jiného původu a nejlepším řešením fyzická likvidace. Aspoň tak se část jejich příznivců projevuje.
Problém vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí je fakt, který se jen zčásti prolíná s etnickým původem.
Nestačím se divit učitelé - je to naprosto jednoduché : buď má někdo IQ 70 nebo 120.Genetiku prostě neovlivníte. Je přitom úplně jedno, zda je čený, bílý nebo modrý. Pak patří do příslušné školy speciální,základní nebo gymnázia. Pokud si někdo myslí, že ten s IQ 70 patří na gymnázium jen proto, že patří do minoritní společnosti, pak je to špatně. O takovou "pozitivní diskriminaci snad kromě Kocába nestojí nikdo". Ono se to totiž nikde neosvědčilo.Je to to samé jako ve firmě - když umíš, tak zůstaň a pracuj, pokud se ti nechce, pak tady nemáš co dělat. Je přitom úplně jedno, zda je bílý nebo černý.
Diskuse začíná nabývat xenofobního charakteru. Cenzor by měl zakročit
"Diskuse začíná nabývat xenofobního charakteru".Opravdu se nesmí říkat pravda ? 15. ledna 2010 11:47
cikána poznám i bez metodického pokynu mšmt, ostatně jako většina lidí (jen učitelé či spíše ředitelé) s tím mají problém:-D
Cikán se říkat nesmí, je to ve škole zakázáno. Povolen je Rom. Oni si hned cikáni stěžují a přijde školní inspekce a hned je vymalováno.
Okomentovat