Daniela Růžičková: Sbírka úloh z Bobříka informatiky

čtvrtek 7. ledna 2010 ·

Sbírka obsahuje dvacet pět úloh vybraných ze soutěžních kol dvou ročníků soutěže. Jsou zde zastoupeny úlohy všech tří soutěžních kategorií ve třech stupních obtížnosti. Úlohy jsou na poli výuky informačních a komunikačních technologií (ICT) příkladem, jejichž výjimečnost vyplývá ze zaměření, cílů, průběhu příprav a vlastně samotné podstaty soutěže.

„Inovace není něco, co padá z oblohy jako déšť – musí se pěstovat.“



O soutěži
Soutěž v informačních a komunikačních technologiích pro žáky škol Informatický bobr vznikla v Litvě, a tam také v roce 2004 poprvé proběhla. Vůdčí osobností a iniciátorkou soutěže je profesorka Valentina Dagienė, vedoucí litevské Olympiády v informatice, autorka výukových programů a učebnic ICT. Díky ní vznikla soutěž, jejímž cílem je podpořit zájem všech žáků škol o ICT, povzbudit je v intenzivnějším a kreativnějším využívání moderních technologií při učení a hravým a zábavným způsobem jim ukázat, že dovednosti, které získají využíváním ICT při výuce a učení, se jim v budoucnosti budou hodit v jejich profesionálním životě.


Symbolem soutěže se stal pracovitý, inteligentní a čilý bobr a dal jí i jméno – v litevštině bebras. Hlavní principy a průběh organizace soutěže si Informatický bobr vypůjčil od populárního matematického Klokana. Všichni účastníci v daném termínu (v prvních dnech listopadu) a v určeném časovém limitu odpovídají na sadu otázek. Úlohy se řeší na počítači a díky tomu lze do nich zařazovat kromě klasických úloh, kde  na otázky žáci odpovídají výběrem ze čtyř odpovědí (tak, jako v matematickém Klokanovi), i interaktivní úlohy, ve kterých je úkolem žáků přesunout, uspořádat nebo doplnit část řešení. Soutěž je organizována ve třech věkových kategoriích: benjamin (5. – 8. ročník ZŠ a prima – tercie víceletých gymnázií), junior (9. ročník ZŠ – 2. ročník SŠ a kvarta – sexta víceletých gymnázií) a senior (3. – 4. ročník SŠ a septima – oktáva  víceletých gymnázií) ve třech stupních obtížnosti: lehká, středně těžká a těžká. U některých úloh nastává průnik v kategoriích a obtížnostech: úloha, která je zařazena jako lehká pro seniora, může být zařazena současně jako těžká pro juniora apod.


Soutěž si záhy díky své kvalitě i díky iniciativě profesorky Dagienė na mezinárodních fórech získala mezinárodní ohlas a zapojily se do ní i další státy: v roce 2006 se soutěže zúčastnily Estonsko, Německo, Nizozemí a Polsko, v roce 2007 se přidaly Lotyšsko, Rakousko a Slovensko a v roce 2008 se připojila Česká republika a Ukrajina. V České republice byla soutěž v kongeniální asociaci na foglarovské bobříky mlčení, odvahy a dalších zkoušek pojmenována Bobřík informatiky. Pořádá ji pod patronací Jednoty českých informatiků Katedra informatiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity pod vedením dr. Jiřího Vaníčka.


V čem je Bobřík informatiky výjimečný
Soutěž se liší od většiny informatických soutěží právě tím, že se nezaměřuje jen na úzkou skupinu nadaných žáků se zájmem o určitou oblast ICT. Nevyžaduje žádné předchozí zvláštní  znalosti informatiky, je určena všem žákům bez rozdílu a vyzdvihuje kognitivní, společenské, kulturní a multikulturní aspekty využití ICT.


Tematicky lze úlohy rozdělit do následujících oblastí:


Matematické základy informatiky
–        kombinatorika
–        teorie grafů
–        vyhledávací stromy



ICT v každodenním životě
–        ICT v jiných předmětech
–        etické a sociální otázky
–        autorské právo
–        globalizace



Praktické a technocké otázky
–        kódování
–        generování
–        základní aplikace
–        formáty souborů
–        bezpečnost



Fakta
–        terminologie
–        historie



Algoritmizace a programování
–        tvorba algoritmů
–        analýza algoritmů
–        formální zápis



Porozumění informacím
–        vyhledávání relevantních informací
–        kategorizace informací
–        modelování
–        reprezentace informací



Logika
–        logické hry
–        predikátová logika
–        argumentace a zdůvodňování



Pro všechny, kteří se výukou informatiky a informačních a komunikačních technologií zabývají, kteří řeší jejich vzdělávací cíle i způsob jejich hodnocení, to je nepochybně zajímavý i proces, jakým soutěžní úlohy vznikají: skupina odborníků z různých států pečlivě vybírá problémy, které vyhodnocuje jako ty, které pro studenty atraktivním způsobem reprezentují konkrétní informatickou souvislost, a takové potom zařazuje do sbírky společné pro všechny účastnické země soutěže. Workshopu, na kterém se připravovala letošní soutěž, se účastnili učitelé z patnácti zemí nejenom z Evropy (z Bulharska, České republiky, Egypta, Estonska, Finska, Itálie, Izraele, Litvy, Lotyšska, Německa, Nizozemí, Polska, Rakouska, Slovenska a Ukrajiny). Měli k dispozici dvě stě přípravných úloh, které posuzovali a zařazovali do soutěžních kategorií a stupňů obtížnosti pro použití v letošním kole. Nezanedbatelnou vlastností těchto úloh je i jejich nezávislost na operačním systému a používané počítačové aplikaci.


Takto každoročně vzniká inspirativní příklad informatických a ICT problémů a dovedností a možností jejich reprezentace ve výuce podložený mezinárodním konsenzem učitelů informatiky a ICT. U každé úlohy je zároveň připojen komentář, jakým způsobem daná úloha souvisí s výukou informatiky a ICT, jakou dovednost rozvíjí.


Úlohy jsou zábavné, vtipné, nevyžadují žádné úzce specializované znalosti nebo dovednosti, přesto některé dají člověku pěkně zabrat. O to větší je však radost z vítězství.  Každému stojí za to si zkusit alespoň některé vyřešit. Proto také je pro zájemce z řad profesionálů i amatérů Bobřík informatiky, výběr z úloh národních kol soutěže 2008 a 2009 k dispozici ke stažení.


www.ibobr.cz, stránky české soutěže
www.ibobor.sk, stránky slovenské soutěže
www.bebras.org, mezinárodní stránky soutěže
Informacinių technologijų konkursas BEBRAS, litevské stránky soutěže v angličtině



Licence Licence Creative Commons

Článek je publikován pod licencí Creative Commons.

RŮŽIČKOVÁ, Daniela. Metodický portál, Články: „Bobřík informatiky“ [online].06. 01. 2010. [cit.06. 01. 2010.  ]. ISSN 1802-4785.Dostupný z WWW: .


30 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. ledna 2010 v 21:42  

To by měl náž BoBr radost,... a nebo nee? :)

Anonymní řekl(a)...
7. ledna 2010 v 21:43  

samozřejmě, překlep, ale jaký brutální...

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2010 v 19:10  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 11:02  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 12:58  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 14:20  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 14:21  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 14:44  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 15:29  

Každý, kdo se zabývá výukou informatiky, informačních a komunikačních technologií a komu leží na srdci jejich vzdělávací cíle i způsob jejich hodnocení, vítá Bobříka informatiky, jako nepochybně zajímavý, inovativní počin.

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 18:44  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 19:24  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 20:16  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 20:18  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 20:21  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 22:09  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 22:10  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2010 v 22:12  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 8:15  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 8:15  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 8:16  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 8:18  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 12:56  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 12:56  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 12:57  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2010 v 12:58  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
12. ledna 2010 v 9:52  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
14. ledna 2010 v 21:45  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2010 v 20:57  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2010 v 20:57  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2010 v 20:58  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.