Otevřený dopis poradenských pracovníků předsedovi sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládeže a tělovýchovu

pátek 5. června 2009 ·

S návrhem na zrušení státních maturit ze srdce souhlasíme, neboť na základě právě zahájeného školení poradenských pracovníků školských poradenských zařízení je zřejmé, že uvedený projekt spěje k nezadržitelné katastrofě, či tragikomickému podvodu.

V Praze dne 4. 6. 2009

PhDr. Walter Bartoš

Předseda Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

bartos@psp.cz


Vážený pane předsedo Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu,

s Vaším návrhem na zrušení státních maturit ze srdce souhlasíme, neboť na základě právě zahájeného školení poradenských pracovníků školských poradenských zařízení je zřejmé, že uvedený projekt spěje k nezadržitelné katastrofě, či tragikomickému podvodu.

Speciální testování žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání MZ je spojeno s naprostou nepřipraveností školských poradenských zařízení, která:

- jsou nucena IPPP ČR vysílat poradenské pracovníky na šestihodinové školení ke státním maturitám, aniž by byla schválena prováděcí vyhláška o ukončování studia na středních školách maturitní zkouškou, která je doposud posuzována odbornými komisemi Legislativní rady Vlády, a to s poukazem, že se jedná o „naléhavý politický úkol“,

- nejsou naprosto vybavena základními diagnostickými metodami pro maturující žáky s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání MZ, a to necelých 5 měsíců před podáním přihlášek k MZ, jejichž součástí by měl být u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami posudek k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky

- nemají finanční prostředky na základní diagnostické vybavení, které by jim umožňovalo stanovení specifických obtíží u maturujících žáků s poruchami učení a chování (ve smyslu sy. ADD či ADHD),

- nemají stanovenu spádovost své působnosti, takže kterýkoliv uchazeč o posudek k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky může navštívit jakékoliv jiné školské poradenské zařízení, aniž by toto pracoviště mělo přístup k jeho pedagogicko-psychologické dokumentaci nebo bylo schopno zájemce o takový posudek kvalifikovaně vyšetřit; bude pak jen otázkou frustrační tolerance zájemců o vystavení posudku, kolik takových školských zařízení budou schopni fyzicky navštívit, aby získali nezbytný certifikát o úlevách, či bude otázkou, kolik tisíc korun budou ochotni za takový certifikát o úlevách zaplatit (viz příloha: posudek_čPZ_SPU-O_1.pdf),

- jsou rozporuplně informována o vydávání posudků k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky, které obsahují symptomatologii specifických obtíží a kompenzační pomůcky typické spíše pro primární, nikoli však sekundární vzdělávání (např. maturant s obtížemi v učení by měl v průběhu MZ užívat speciální trojhranné psací náčiní, záložku pro udržení řádku a psací podložku, apod. (viz příloha: posudek_čPZ_SPU-O_1.pdf)

- mají podle pokynů CERMAT a IPPP vydávat posudky k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky i budoucím maturantům, kteří v průběhu primárního, ale ani sekundárního vzdělávání nebyli v odborné péči žádného školského poradenského zařízení (PPP, SPC) a těsně před maturitou deklarují, že mají specifické obtíže (viz příloha: zadost_o_zakovi_MZ.doc)

- nejsou naprosto schopna z finančních i personálních důvodů vystavit všem potenciálním žákům s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání MZ do 15. 11. 2009 požadovaný posudek k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.

Všechny tyto signály svědčí o vysokém riziku narušení standardních podmínek, kdy některých maturujícím žákům v rozsahu 10 – 15 % maturantů budou poskytnuty školským poradenským zařízením naprosto nekvalifikovaně či neoprávněně úlevy v rámci společné části maturitní zkoušky.

Za skupinu 126 poradenských pracovníků Prahy a Středočeského kraje

Mgr. Bohuslav Martinic, speciální pedagog

Praha

Příloha

posudek_ćPZ_SPU-O_1.pdf

Dotaznik_o_zakovi_MZ.doc

Na vědomí: Místopředsedům Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PS

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. června 2009 v 12:49  

Tož také bych súhlasila, ale moselo by to byt spojené s potrestáním tých, keří sa o túto katastrofu zaslúžili. Či né?

Anonymní řekl(a)...
5. června 2009 v 14:29  

Tak to je tedy něco. Bez jakékoli nadsázky - kdybychom poslali všechny maturanty s oním posudkem do poradny, jen asi 20% z nich by vrátilo s čistým papírem. Jestli to takhle zůstane, a začnou toho žáci (kteří dodnes nebyli vedeni v PPP) využívat, tak to maturitu úplně ochromí. Ačkoli, možná si toho nikdo až tak nevšimne, protože ta maturita bude ochromena stejně, a ze závažnějších důvodů.

Anonymní řekl(a)...
5. června 2009 v 14:54  

ještě něco: ona celá ta problematika je silně nedotažená. Jenom specifikovat žáka, zda je nebo neni "integrován", nebylo (a ani dnes v některých případech není) podle zpráv z poradny možné. Nejčastější závěry jsou "neintegrovat, ale vytvořit speciální podmínky a postupovat dle vyhlášky 73". Tato vyhláška se samozřejmě odkazuje zase na zprávu z poradny. A když porovnávám Posudek pro maturitní zkoušku, zjišťuji, že mluví úplně jiným jazykem a v jiných kategoriích než posudky z poraden. Je to tedy fakt síla. Jakkoli chápu potřebu úprav výuky i zkoušení pro handicapované žáky, tak tahle administrace to posunuje úplně někam jinam. Pokud to takto zůstane, vypustí se džin z láhve.

Anonymní řekl(a)...
5. června 2009 v 16:02  

Přímo mne šokuje, že po deseti letech příprav státních maturit je stav těsně před zahájením nové MZ takový, jak je zmiňován v otevřeném dopise.
Jak může vůbec někdo uvažovat o úlevách u maturujících žáků, kteří nebyli v předchozích letech v péči žádné poradny nebo speciálně pedagogického centra? Kdo, proboha, přišel na nápad vytvořit dotazník o žákovi, který dosud nebyl v péči žádného poradenského zařízení a žádá o vypracování posudku za účelem uzpůsobení podmínek maturitní zkoušky?
Až se o dotazníku dozví zejména neúspěšní, ale stejně tak i úzkostní žáci před maturitou, už vidím ty fronty středoškolských repetentů, frustrantů a jejich rodičů před poradnami, jak žádají o úlevy. Při vyšetření budou dělat záměrně pravopisné chyby, vynechávat písmena, budou číst pomalu a krásně koktat a počet žáků s úlevami vzroste do takové šíře, jako je tomu u nárůstu dyslexie v posledních letech. Mám proto takový pocit, že soudruzi z NDR tohle tak trochu nedomysleli…
Souhlasím, že je to docela šokující informace, která je ve svých důsledcích schopna státní MZ dokonale potopit.

Anonymní řekl(a)...
7. června 2009 v 10:44  

Vřele s postupem souhlasím. Samozřejmě že tuto informaci zveřejníme všem maturantům. A všem, o kterých si myslíme, že něco z tém symptomatologie budou mít zaškrtnuto, i doporučíme návštěvu poradny. Aby tedy na maturita byla opravdu objektivní. Pro jistotu - těžko totiž můžeme odhalit, zda slovo KREZBA je hrubka jak se patří, anebo foneticko-fonologická chyba, která se má tolerovat. Jen tak dál- rýsuje se cesta, jak ty maturity zbortit - takže účinek může být veskrze pozitivní.

Anonymní řekl(a)...
7. června 2009 v 20:49  

Opravdu je až neuvěřitelné, že za posledních 10 let příprav nové maturitní zkoušky nebyla věnována Centrem pro reformu maturit (CERMAT), později pak Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání, ale ani Institutem pedagogicko-psychologického poradenství ČR či dalšími státními institucemi sebemenší pozornost vývoji speciálně pedagogických metod a nástrojů, které by umožňovaly kvalifikovanou diagnostiku vývojových poruch učení a chování u žáků staršího školního věku.

Mgr. Jiřina Janáčková, soukromá spec.pedagožka
Valašské Meziříčí

Anonymní řekl(a)...
7. června 2009 v 21:30  

Já už jen suše konstatuji, že ve školství se podařilo udělat totální bordel jak v MZ, tak v osnvách a letos dokonce i v rozpočtech škol, resp. v dotacích - to jsou samé ÚZ účelové znaky, rozvojové programy, navyšování a přetahování z chlívku do chlívku atd. Hňupi úředníci si vymejšlej jednu stupiditu za druhou a život plyne, nikdo se nebouří, jako by to všem nám dole vyhovovalo a společnosti prospívalo... Proboha, jak hluboko jsme klesli???

Anonymní řekl(a)...
8. června 2009 v 15:56  

Navrhuji ještě nadstavbové studium pro pracovníky školských poradenských zařízení v předmětech jako je sémantika,morfologie, syntax atd.

Anonymní řekl(a)...
9. června 2009 v 22:04  

Lobkovicz a Martinic chtějí zase z okna....

Anonymní řekl(a)...
9. června 2009 v 23:19  

Pardon, asi jste kdysi chyběl v hodinách dějepisu, protože katolickými místodržícími byli tehdy Vilém Slavata z Chlumu a Košumberka a Jaroslava Bořita z Martinic. Defenestrace se pasivně zúčastnil i písař královské kanceláře Filip Fabricius.
Maturitu z dějepisu proto zvolte raději na té nejnižší možné úrovni. Tam jsou daleko lehčí otázky. Např. založení ČSR (1918), upálení Mistra Jana Husa (1415) a konec II. světové války (1945), apod.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.