Adam Fišer: Násilí na střední škole - čerstvá osobní zkušenost

úterý 24. března 2009 ·

Včera jsem byl fyzicky napaden studentem třetího ročníku jedné pražské SPŠ. Poprvé za cca 7 let mého učitelování. Inu, všechno je někdy poprvé.

To bylo tak.

Není to tak dávno, co za mnou přišel za mnou třídní oné třídy třetího ročníku, kde učím fyziku:

Pane kolego, po skončení hodiny musíte zajistit, aby byl ve třídě pořádek. Včera po vaší hodině byly stížnosti, že tam je bordel, prý nesmazaná tabule, papíry na zemi a tak, a pak se musí dohledávat, která třída to tam nechala.

Aha, no já myslel, že jen když tam učím poslední hodinu a třída se zamyká...

Ne, kdepak, to se musí dělat pokaždé. Tak se to tu prostě dělá.

Taky jsem se později dozvěděl, že ve třídě je dokonce sešit, do kterého kantor musí písemně stvrdit, že třída je po skončení jeho výuky jako ze škatulky. Původně jsem se domníval, že se do něj naopak píší závady v dané třídě, když se jmenuje `sešit závad`, ale prý ne, zapisuje se tam i to, že žádná závada není. Datum, kolikátá hodina, třída, předmět, "V pořádku", podpis...

Tak jo, jenže ono to není tak jednoduché pokaždé přinutit studentíky k úklidu.

"Ten papír na zemi NENÍ můj!"

"Có, jaká flaška? Kdééé? V lavici??? Tu jsem tam já nenechal!!!"

"A vůbec, to má na starosti služba!"

"Kdo je služba?!"

"Já, ale ať to smaže on!!!"

"Služba chybí."

"Proč sakra mám tu tabuli mazat já???"

"Von si šel klidně na oběd a já mám za něj zvedat židli!"

"Pusťte mě véén, já už jsem dal svoji židli nahoru!"

# # #

Ale abych se dostal k věci, teda k té hodině fyziky ve třetím ročníku. Pravda, tenhle předmět nepatří zrovna mezi srdeční záležitosti těchto 13 studentů (v minulých dvou ročnících došlo podle všeho v jejich třídě k prospěchovým a jiným epidemiím), ale co, nikdy jsem si nemyslel, že ve fyzice spočívá smysl života a třída mi přišla pohodová, nekonfliktní, s jedním studentem z téhle třídy jsem si pár dnů předtím dokonce příjemně pokecal při dozoru dole u šaten.

Začátek hodiny. Tak jsem viděl, že jste tomu včera nerozuměli, že bysme si to teda dneska zopakovali? Klidně se ptejte, čemu nerozumíte...

Fyzikální nadšení jsem optimisticky očekával někde na bodu mrazu, jenže ono bylo spíš na bodu tání hélia (0,95 Kelvinů neboli -272,20 stupňů Celsia, při tlaku 2,5 MPa). Chacha, von nás snad chce něco učit, můj bože, kurva, to snad ne... Pohledy v lepším případě lhostejné, v horším výsměšné. Vyluzování nejrůznějších zvuků, aby měl pan procesor hezkou zvukovou kulisu, když už tak hezky snaží vysvětlit pojem rezonance na konstrukci hudebních nástrojů.

Menší incident s drzým studentíkem, co mi s úsměvem řekl, že sešit ani žákovskou knížku (na jiných SŠ se tomu říká studijní průkaz) nemá a své jméno mi neřekne. Pak dlouho očekávaný konec hodiny. Ale moment! Pořádek musí být. Bude tu uklizeno, což si zkontroluju, teprve pak vás pustím ven. A nesmím zapomenout na sešítek.

Uááá, pusťte mě ven! Je přestávka, mám na to právo! Chci jít na záchod, nemáte právo mě tu držet!

Studentům jsem přitom dovolil chodit na WC při hodině, aniž by mě o to museli žádat - což podle školního (ne)řádu musí - jsou přeci dospělí, ne?

Hlouček osmnácti a víceletých výrostků u dveří začal být nervózní a začal se domáhat svých práv. Jeden klučina (asi příslušník národnostní menšiny) tak učinil v cizím jazyce (patrně ve své mateřštině), kterému shodou okolností docela dobře rozumím. To prý lidé v kritických situacích dělají.

Ne! Až uvidím, že je tu uklizeno!

A jednomu obzvláště sebevědomému jedinci, co stál nejblíže, nakonec ruply nervy. TAK PUSTÍTE MĚ VEN???!!! UHNI! Zkusil mě odstrčit dost hrubou silou (spolu s ostatními). Což se mu/jim povedlo.

# # #

Je mi trochu líto, že jsem mu to nevrátil stejnou měrou. Považovalo by se to za sebeobranu, takže bych to myslím v pohodě obhájil. Je to přeci jen lepší, když se dva chlapi porvou, než to řešit v kanclu vyšší instance podmínečným vyloučením ze školy - ze kterého si dotyčný grázlík asi moc těžkou hlavu nedělá, maximálně se cítí ublížený a ukrácený na svých právech. Mohl jsem si taky ověřit, jestli z boxu ještě něco umím. Jak řekl po celém incidentu jeden můj kolega, kterému jsem celou příhodu vylíčil: Kdyby se to stalo mě, tak přijede policie a odvezou nás oba!

Ale vlastně to zas tak dramatické nebylo, žádné střílení, dokonce ani žádná facka. V kontextu dnešního zpravodajství asi nuda. Jenže - cloumat s panem učitelem a odstrčit ho student v takové situaci nesmí, ani kdyby byl v právu, to je přece, himbajs, nečestné a nesportovní. Neuctivé. A možná přirozené?

Po pravdě řečeno se tomu, co se stalo, ani moc nedivím. Ke zprávám o střílení ve škole, vraždách a sebevraždách žáků, studentů a učitelů jsem od té doby, co pracuji ve školství, začal být o něco vnímavější. Koukal jsem kolem sebe, na to, za jakých podmínek se žáci a studenti vzdělávají a děsil se představy, že jednoho dne to někdo nevydrží a přijde nějaký malér. Grázlů se zastávat nechci, ale celý ten vzdělávací systém mi přijde nebezpečně ujetý.

Povídal mi jeden můj kolega z téže školy: Mám známou psycholožku a když jí občas vyprávím, co se u nás na škole děje, tak se mě udiveně zeptá - počkej, já myslela, že učíš na střední škole! To, co mi vykládáš zní jak odněkud z diagnosťáku! Jiná kolegyně mě zastavila na chodbě a povídá: Vy jste tu novej, že jo? Je to tu hrozný co? Já už taky přemejšlím, že odejdu.

# # #

"Kdyby se někdo choval k mláděti opice nebo ke štěněti tak, jak se chová škola k dětem, tak by je umučil k smrti. Když opičce nedovolíte přirozeně se pohybovat, bavit, učit se a rozvíjet, tak ji doženete do stavu, kdy jen sedí, kýve se zezadu dopředu a po čase zemře. Škola se k dětem chová podobně. Prostě je buzeruje."

"Jasná charakteristika je, že vyučování nedokáže konkurovat přestávkám. Je to přitom zvrácené - děti mají úplně přirozený zájem o učení, jsou zvědavé, chtějí se dozvídat nové věci. Jenže škola jim nabízí nesrozumitelné poučky, nudu, výtky za nesplnění nesmyslných nároků, tresty za pokus upoutat pozornost. A z toho pak docela přirozeně rostou i ty útoky na učitele - dopouštějí se jich lidé ve stresu, kterým jsou opakovaně brány pocity sebeúcty a možnost uplatnění."

Ondřej Hausenblas, Pedagogická fakulta UK - Respekt 8/2009, str. 23

Často jde o dokonce `děti`, které nejen mají občanku, ale dokonce mohou volit. Dospělí.

Dospělí?

Kdyby se tak nějaký z těch studentů zvedl a prohlásil "Sory, pane učitel, ale na tu vaši fyziku vám seru!" A prásknul dveřma. Seknul s tou pitomou školou a stal se fotbalistou, hudebníkem, podnikatelem, zedníkem, zpěvákem, cestovatelem... Joj, to by byla krása! Karel IV., Ježíš, Terezie z Avily, Kurt Cobain, Michal David, Thomas Alva Edison, Eminem, Sean Connery, Celine Dion - ti všichni se bez maturity obešli celkem dobře. Proč ne vy, kluci z nejmenované pražské SPŠ? Proč se navzájem trápit?

Jenže oni ti třeťáci tam znuděně sedí, nejsou schopni se naučit ani na tu nejpitomější otázku, kterou jim asi po desáté kladu, a pak na ni sám odpovídám, ani nejsou schopni z toho odejít. Nevědí, proč do té školy vlastně chodí. Checht, ono to nějak dopadne. Pana profesůrka trochu potrápíme a v nejhorším mě nechají v srpnu udělat reparát. Jo a občas někomu rupne v bedně a začnou se dít věci, o kterých se píše na blogu, mluví ve zprávách, televizi...

Hodný už na ně nebudu, ale tohle mě opravdu děsí.

Autor požádal o zveřejnění odkazu na jiný článek kolegy blogera, který je celkem podařenou reakcí na jeho text: http://kovar.blog.respekt.cz/c/74802/Ucitel-a-zak.html.

Diskuse ke článku

Autor: Luděk Blaha (81.90.173.xxx) Datum: 24. 3. 0:39
Titulek: souvislosti

"Představa je nyní taková, že tento učitel, který nesplní standard, nemá na škole co dělat," dodává Košťálová.

Přístup k žákům
Učitel:
- projevuje respekt k žákům a žákyním bez genderových předsudků;
- vyjadřuje žákům důvěru a pozitivní očekávání, podporuje jejich sebedůvěru;
- projevuje porozumění pro potřeby žáků, zajímá se o jejich názory, představy, problémy, pocity a dává prostor pro jejich vyjadřování;
- bere v úvahu individuální možnosti a potřeby žáků ...;
Komunikace a klima ve třídě
Učitel:
- vhodně využívá prostředky neverbální komunikace (např. dobrý oční kontakt, úsměv, přátelská, vstřícná gestikulace, pohyb po třídě, respekt k zóně osobního prostoru);
- podporuje soudržnost třídy založenou na vzájemném respektu, ohleduplnosti, toleranci k různosti, důvěře (podporuje schopnost žáků naslouchat si, domluvit se, řešit problémy a konflikty);
- společně se žáky tvoří pravidla soužití třídy (jasně a srozumitelně vymezuje hranice a limity sociální komunikace a chování ve třídě (mezi žáky navzájem a ve vztahu k učiteli) a důsledně vyžaduje jejich dodržování;



Autor: Tomáš (82.117.130.xxx) Datum: 24. 3. 9:32
Titulek: Autorita

Podobné věci se musí okamžitě řešit a to exemplárním způsobem. Vyloučení ze školy, podání trestního oznámení na daného studenta atd. Ne každý učitel/učitelka si dokáže zajistit přirozenou autoritu, která by studentům nedovolila udělat něco takového. Někteří učitelé to dokáží až po X letech praxe. Někteří, kteří jsou obdařeni patřičnou tělesnou výškou, hrubším hlasem a fyzickými fondy, které vytváří přirozený respekt k fyzicky silnějšímu jedinci mají tuto autoritu zajištěnu už od pohledu. Ale ptám se-proč se tohle vůbec stane, proč musí učitel řešit podobné věci a nemůže se v klidu soustředit jen na výuku? Odpověď-špatná/nedostatečná výchova v rodině.



Autor: bobina (90.183.67.xxx) Datum: 24. 3. 9:41
Titulek: smutné

Pane učiteli, nejste v tom bohužel sám. Na základkách už drahnou dobu běžný denní chlebíček učitele, včetně osobních urážek, ponižování a vyhrožování rodiči, inspekcí atd. bez možnosti se účinně bránit, bez možnosti mít jak např. děti přivést k tomu, aby si po sobě uklidily, pokud na opakované, slušné požádání reagují způsobem, který jste popsal.Chybí možnost vymahatelnosti povinností. Smutné, velice smutné, kam jsme to tím pedocentrickým přístupem ve školství přivedli.Zdravím.



Autor: skeptik (85.160.96.xxx) Datum: 24. 3. 10:8
Titulek: Re: smutné

Trapi me to taky, moc, a vim, ze dalsi podpora bobtnani ega a narcismu zaku povede ke zvysene kriminalite.

Přísloví 13:24 Kdo šetří hůl, nenávidí svého syna, kdežto kdo jej miluje, trestá ho včas.
Přísloví 22:15 Vězí-li v srdci chlapce pošetilost, trestající hůl ji od něho vzdálí.
Přísloví 29:15 Hůl a domluva dávají moudrost, ale bezuzdný mladík dělá ostudu své matce.

Tolik biblicke citaty. Rodic, ktery zanedbava vychovu decka, postvava decko proti ucitelum, nakonec pochopi, ze se to obrati proti nemu samotnemu. Decko mu preroste hlavu a bude mu na ni kadit a on s tim uz nic neudela. Co se zanedba na zacatku, to se v 17 letech uz nespravi. Ten incident, co se stal kolegovi na stredni skole, je dusledek neceho mnohem casnejsiho. Priciny je treba hledat ve vychove v rodine a v prvnich letech skolni dochazky.



Autor: A.F. (89.102.107.xxx) Datum: 26. 3. 15:40
Titulek: Re: smutné

Milá Bobino,


tak o tom něco napište! O takových věcech se přece musí mluvit - a vy máte zkušenosti z první ruky.







Autor: aero (147.251.160.xxx) Datum: 24. 3. 10:27
Titulek: Bomba

a co teprve toto:





http://www.ct24.cz/domaci/49411-zak-gymnazia-v-novem-bydzove-chystal-bombovy-utok-na-skolu/




Autor: Daniel Pavelka (92.243.198.xxx) Datum: 24. 3. 13:12
Titulek: Práva a povinnosti

Vše je v tom, že povinnost a zodpovědnost je až za právem na vymoženosti druhé poloviny 20. století... Nejdřív povinnost a pak právo.



Autor: Petr Kukal (62.24.78.xxx) Datum: 24. 3. 16:13
Titulek: odkaz na respekt

Díky za ten citát z Respektu. Přesvědčil mě o tom, že dr. Hausenblas už se definitivně zbláznil...



Autor: Karkul (82.209.10.xxx) Datum: 25. 3. 10:37
Titulek: Re: odkaz na respekt

Ano, výborný odkaz, který svědčí navíc o tom, že p.Hausenblasovi při studiu byly zatajeny základní rozdíly mezi člověkem a faunou. Totiž, že tvorové žijící ve světě přírodním a sociálním jsou značně rozliční nejen kulturně, psychicky a fyzicky, ale i biologicky.Tato rozlišnost je i obyčejnému člověku tak nápadná, že si lidé celá staletí myslili, že se světem zvířat nemají žádné souvislosti a proto evoluční teorie vývoje druhů způsobily takový rozruch. Zajímavé je, že si ani nevšiml, že právě proto máme rozdělenu dokonce i medicínu na humání a veterinární nikoli z důvodů nějaké arogance, ale faktické odlišnosti biologických reakcí na léčení... Unikl mu zřejmě i tak důležitý fakt, že člověk netvoří ve smyslu přírodním dospělou formu živočicha, že jaksi ty ty stonásobné dávky třeba pohlavních hormonů slouží u člověka k něčemu jinému, než u opiček... Zkrátka argumentovat při výchově a vzdělávání lidských mláďat mláďaty jiných savců je nesmysl. Argumentovat lze pouze zkušeností, maximálně různých kultur.



Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx) Datum: 25. 3. 14:6
Titulek: koncepce

To mi ovšem, pane Karkule, nabouráváte moji koncepci sebezodpovědnosti, podle které se každý člověk má chovat zodpovědně ke svému životu a zdraví, bez ohledu na to, jestli byl řádně poučen či nikoli. Dokladuji to tím, že i každé mládě se co nejdříve po narození snaží chovat tak, aby přežilo.
A ne aby se stalo, že sedmnáctiletý žák hořekuje, že se spálil. A já mu povídám, tak co to chytáš za žhavý konec, makovče? A on, no to jste mi ale neřekl! A také aby se ve školních řádech neobjevovalo, že na křižovatce u školy se žákům zakazuje přecházet na červenou, že se o prázdninách netopí v rybníce a že se nelítá po kluzké podlaze. A aby nemusely stát dozory na každém rohu.



Autor: Pavel Netusil (90.179.19.xxx) Datum: 25. 3. 17:44
Titulek: Re: koncepce

"A ne aby se stalo, že sedmnáctiletý žák hořekuje, že se spálil. A já mu povídám, tak co to chytáš za žhavý konec, makovče? A on, no to jste mi ale neřekl! A také aby se ve školních řádech neobjevovalo, že na křižovatce u školy se žákům zakazuje přecházet na červenou, že se o prázdninách netopí v rybníce a že se nelítá po kluzké podlaze. A aby nemusely stát dozory na každém rohu."


No tak toto je vec me neskutecne... Jenze to nikoho nenapadne zrusit/odbourat a po zapisech o "pouceni" se muze inspekce dobre povozit.




Autor: Tomáš Majer (213.194.221.xxx) Datum: 24. 3. 18:10
Titulek: ad citát

Nejsem žádná opička, abych někoho muel mučit k smrti. Naopak, když je necháme samostatně se rozvíjet, ani nebudeme muset mít na semaforech červené světlo, protože ho už nikdo nikdy nebude respektovat. Všichni se na té křižovatce srazíme. Pochybuji, že vůbec někdo bude vědět, co je pravá ruka, aby mohl dát přednost. Musí být nějaký řád, systém, dohody, poté dodržování úmluv a pak můžeme v rámci toho všeho dávat nějakou volnost. Ne naopak. Dávat volnost a pak mermo mocí něco vymáhat. Tak je to i s tou svobodou ve škole. Těžko se to popisuje pro ty, kteří před tabulí na ZŠ a nebo SŠ nikdy nestáli. Ta jejich moudra mě vážně baví. Opička, prej...., to je v-l. Ano, děti jsou zvídavé, jjj, ale jakmile mají použít mozek a nad něčím se samyslet a něco dotáhnout do konce, tak to néé, to je přece trápení. Zajímalo, jací učitelé budou z takových dětí, až vyrostou, toho se snad ani nechci dožít, a to je mi 32 let.



Autor: Tomáš Majer (213.194.221.xxx) Datum: 24. 3. 18:12
Titulek: oprava

Omlouvám se za překlepy (musel a zamyslet), rozsedl jsem si brýle a špatně na to vidím. Uniklo mi to.




Autor: ruza (81.0.215.xxx) Datum: 24. 3. 23:47
Titulek: a proč se trápí?

Kdyby se ten učitel zvedl a prohlásil:"Sory, kluci, fyzika s vámi mě nebaví!" a práskl dveřma. Seknul s tou pitomou školou a stal se fotbalistou, hudebníkem, zedníkem, spisovatelem, vědcem, úředníkem, cestovatelem...Joj, to by byla krása! Proč to neuděláte, pane učiteli, z nejmenované pražské SPŠ? Proč se už 7 let trápíte?
Ti třeťáci tam znuděně sedí, nejsou schopni se naučit ani tu nejpitomější otázku, kterou jim asi podesáte kladete, a pak si na ni sám odpovídáte. A TO SKUTEČNĚ NEJSTE SCHOPEN Z TOHO ODEJÍT? Víte proč do té školy vlastně chodíte? Proč? Proč to děláte? Je vám 55 a čekáte až půjdete do důchodu? Ale to není pravda, jste mladý člověk......

Pane učiteli, v té třídě je celkem 12 studentů, ten den jich tam bylo deset a příslušník národnostní menšiny tam není žádný ( to zavání rasismem ). Na škole učíte asi měsíc a první, co jste chtěl vědět bylo, kdo je výchovným poradcem. Přeji vám brzké uzdravení, ať se za vás nemusí tři měsíce suplovat....

Ano, možná s vámi i souhlasím. Často jsem přemýšlel, jestli má ta práce smysl, ale vždy jsem si uvědomil, že můžu kdykoli odejít, VŠ mám, zkušenosti, je to jen na mě.... Zauvažoval jste o tom vy?



Autor: A.F. (89.102.107.xxx) Datum: 26. 3. 14:52
Titulek: Re: a proč se trápí?

Pane kolego,

myslím, že Vaše poznámka míří správným směrem a v podstatě mi mluvíte z duše (přečtěte si odkazovaný článek Učitel a žák M. Kovára), byť s několika výhradami (netrápím se 7 let, nejsem rasista, jak byste zjistil, kdybyste zavítal na můj blog - spíš naopak).


Ve svém příspěvku (původně zveřejněném na mém blogu) jsem pouze reflektoval tuto zkušenost. O své celkové zkušenosti se školstvím také rád něco napíšu, bude to ale chvilku trvat.


Píšete, že jste často přemýšlel o tom, jestli ta práce má smysl, a odpověděl jste si, že odejít můžete vždycky. Zvláštní. Ale možná vcelku výstižné.


Autor: Tomáš Růžička (81.0.215.xxx) Datum: 26. 3. 21:42
Titulek: Re: Re: a proč se trápí?

Pane kolego,

jen nevím, jestli jsme se pochopili správně, odejít mohu vždycky, ale klady zatím převyšují negativa a často se i něco povede, proto jsem neodešel. Ano, nejlepší by bylo zavřít polovinu středních škol a pak by se k maturitnímu studiu dostali jen ti, kteří na to mají. Ostatní by se vyučili zedníky, komeníky, instalatéry.....A naše práce by byla úplně skvělá, ale tak to není a asi ani nebude.

ALE NIKDY JSEM NEODEŠEL ZE TŘÍDY PŮL HODINY PŘED KONCEM S TÍM, ŽE NEMÁ CENU TAM BÝT. A co vy?


Autor: A.F. (89.102.107.xxx) Datum: 26. 3. 22:48
Titulek: Re: Re: Re: a proč se trápí?

Já jsem to udělal poprvé před pár dny - po vzoru velkého Lao'c (kecám, moje pohnutky byly mnohem přízemnější).

Když jsem přišel do kabinetu (třídní ve škole nebyl), posadil jsem se a řekl to kolegovi.

Dozvěděl jsem se od něj, že "vůbec nejde o to ty děti vzdělávat, ale držet je pod zámkem, aby se netoulaly po městě a nedělali bordel."

Sedl jsem k počítači a zapsal si to.

Nad pronikavostí téhle myšlenky budu ještě dlouho rozjímat...

Pro úplnost dodávám, že podle mě se k maturitnímu studiu skutečně mají dostat jen ti, co na to mají.

Autor: Luděk Blaha (81.90.173.xxx) Datum: 26. 3. 22:55
Titulek: sci-fi

NIKDY JSEM NEODEŠEL ZE TŘÍDY PŮL HODINY PŘED KONCEM

Já také ne, pane Růžičko. Nejde přece odněkud odejít dřív, než tam člověk příjde.


Autor: Bořek (80.188.220.xxx) Datum: 25. 3. 9:10
Titulek: Nemá řešení

Tato rada by měla smysl, kdyby náš mladý kolega byl vyjímkou. To co popisuje je však na středních školách velmi rozšířené, i když tělesných napadení v takovém rozsahu zatím ne. Zatím... A představte si, že všichni pedagogové rezignují na všeobecný nezájem studentů, jejich agresivitu, hrubost. Myslím, že je správné, že poukázal na nešvary. Toho by se měli vyšší školské instance chytit a pomoci kantorům. Mluvit alibisticky o přirozené autoritě v současném školství je jako mlátit již vymlácenou slámu. Prostě školství potřebuje řád a podporu celé společnosti.


Autor: salda09 (84.42.148.xxx) Datum: 25. 3. 9:48
Titulek: Re: Nemá řešení

Souhlasím s Vámi. Zde se otvírá zcela nové pole působnosti pro Českou školní inspekci jakožto jednu z nejvyšších a nejprogresivnějších školských instancí. Radikálním posílením kádrového stavu jejích zaměstnanců by mohlo být dosaženo optimálního stavu, kdy bude moci být několik školních inspektorů trvale přítomno ve všech vyučovacích hodinách. Kromě kontroly toho, zda učitelé splňují Standardy kvality profese učitele, by se tak efektivně dařilo předcházet projevům agresivity a hrubosti studentů.


Autor: Pacák (85.71.234.xxx) Datum: 25. 3. 19:26
Titulek: Standard studenta

Co kdyby se ministerští zamysleli nad standardem studenta? Ale snad raději ne po tom, co předvedli s učitelským.


P. s.: Dřív se ten studentský standard zjišťoval přijímacími zkouškami.


Autor: skeptik (85.160.100.xxx) Datum: 25. 3. 21:31
Titulek: Nova doba!

Skola uz neni mistem pro vychovu a vzdelani zaku a studentu, ale pro prevychovu ucitelu. Kde zijete!


Autor: Parabellum (78.136.141.xxx) Datum: 25. 3. 19:40
Titulek: Tomu strejdovi Ondrejovi zrejme uniklo,

Ze nosna kapacita planety za predpokladu prirozeneho biotopu pro Homo Sapiens Sapiens je zhruba tak nizke stovky milionu jedincu - jenomze jedincu vyse zmineneho druhu je tu vice nez desetkrat, ale spise tricetkrat tolik, coz vyzaduje dodrzovani urcitych pravidel - pokud To pan Hausenblas zrejme prirodnimi vedami nedotceny analfabet neumi nebo nechce chapat, bylo by docela vhodne, aby skolstvi opustil, a prestal teto spolecnosti skodit.


Autor: salda09 (84.42.148.xxx) Datum: 26. 3. 10:38
Titulek: Re: Tomu strejdovi Ondrejovi ....

Vztáhneme-li hustotu obyvatelstva v lokalitě Long Island na celou planetu, zjistíme, že máme ještě značnou rezervu. Příroda si však s tímto problémem, bez ohledu na názory pana Hausenblase, zcela jistě poradí.



Autor: Parabellum (78.136.180.xxx) Datum: 26. 3. 13:10
Titulek: Re: Re: Tomu strejdovi Ondrejovi ....

Srsani jsou ten mensi problem - horsi je, ze bez ropy nelze vyrobit pesticidy a hnojina, cimz dojde k poklesu vynosu na sestinu + klimaticka zmena, ktera povede k vyssi mire desertifikace planety.....



Autor: učitel (88.102.142.xxx) Datum: 26. 3. 13:5
Titulek: řešení?

Oceňuji s jakým nadhledem jste situaci popsal. Souhlasím s "tvrdým" řešením hlavně za pomoci vedení školy. Na něco podobného ovšem musíme být připraveni a hlavně jednoznačný požadavek učitele nesmí být výjimka ("u vás musíme a jiný učitel to přejde"). Bohuže jediné spolehlivé východisko bude asi odejít ze školství. Učím na ZŠ a není to o moc lepší.
... no, hezky se to píše, ale nechtěl bych v té třídě stát místo vás

Autor: A.F. (89.102.107.xxx) Datum: 26. 3. 15:14
Titulek: Re: řešení?

Díky za reakci. Souhlasím s vámi, nějaké "tvrdé" opatření by mělo následovat.

Ale spíš jsem tím textem chtěl přimět čtenáře k diskuzi, zamyslení nad tím, jaké věci se ve školství dějí a kde je příčina. V čem my učitelé a žáci chybujeme.

Ono to volání po represi je tak trochu líbivé. I když ji pokládám za nutnou, nemyslím si, že představuje plně uspokojivou odpověď.


Autor: trent (193.86.159.xxx) Datum: 28. 3. 19:47
Titulek: postupujte podle následujících kritérií

1.to dopoledne to tam prosedíte(je to líp placené než sedět na pracáku)

2.neprovokujte žáky učením či jinými požadavky s nimiž nesouhlasí

3.vašim základním úkolem je,je tam prostě udržet,aby se nepotulovali jinde

4.hrozící konflikt mezi vámi a žákem zlikvidujete jeho přenesením a rozdmýcháním mezi žáky samotné (vy jenom nenápadně korigujete)



0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.