Dalibor Martišek: ŠVP MKT

úterý 17. února 2009 ·

Pokud žák dříve tvrdil, že krokodýl je ryba, byla to chyba. Dnes to pochopitelně chyba není, jak demonstruje kantorský vtípek kolující po síti. Myslím, že docela dobře ilustruje smysl mnohých „vzdělávacích programů“. Konkrétně tento vtip nazvala lidová tvořivost Školní vzdělávací program - Meze kantorovy trpělivosti. Ukázku hodiny biologie dle tohoto programu jsem si dovolil trochu dotvořit a nabídnout. Takže pokud neznáte (anebo třeba i pokud znáte), klikněte si.



Biologie

Očekávané Žák správně vědecky klasifikuje.
výstupy Žák správně rozlišuje podstatné a nepodstatné.
z RVP ZV: Žák správně chápe pojem ekosystém.
Školní Žák shrnuje a zaznamenává základní informace
výstupy: Žák správně třídí základní informace.
Žák správně chápe pojem ekosystém.
Žák rozlišuje pojem podstatné a nepodstatné informace.
Žák vyjadřuje vlastní postoje.
Učivo: Krokodýl, jeho vědecká klasifikace, životní prostředí a způsob života
Přesahy, INF:   Vyhledávání informací na internetu
vazby, ČJ:  Čtení přiměřeně náročného textu potichu i nahlas.
průřezová M:  Rozvoj logického myšlení
témata: VV:   Estetické vyhodnocování získaných obrazových informací.
OSV: Žák rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace, vede k porozumění sobě samému a druhým
Realizace v počítačové učebně.

Názorná ukázka vyučovací jednotky:

Učitel: Tak, děti, dnes se dozvíme něco nového o krokodýlech. Zapněte si počítače…

Děti s radostí uposlechnou. Trvá to asi deset minut, protože zatímco dovedně předstírají, že to či ono nefunguje, vyřídí si osobní korespondenci a poklábosí se spolužáky na ICQ.
Učitel:… a klepnutím na ikonku pustíme internet. Zadáme adresu http://www.seznam.cz/ a pak do okénka „hledej“ zadáme slovíčko „krokodýl“.

Žáci se opět nebrání. Kluci ovšem většinou hledají včerejší výsledky fotbalu a holky nejnovější módu. 

Učitel:… hledáme informace o krokodýlovi, děláme si poznámky, přemýšlíme a pomalu začneme sdělovat své závěry… 

Polovina vyučovací hodiny je v trapu. Na učitelovo naléhání se konečně místo Sparty, Bílých tygrů a kožených kabelek začínají objevovat krokodýli…

Učitel: Tak kdo už něco vyvodil?

Pepa: Krokodýl je ryba! 

Dříve by to pochopitelně byla chyba. Podle Školního vzdělávacího programu to pochopitelně chyba není. Je to žákův osobitý názor, který má právo zastávat. Na učiteli je, aby nezranil žákovu osobitost či nenarušil jeho sebevědomí. Musí proto vytvořit vstřícnou edukační atmosféru a pro dané tvrzení najít vhodnou interpretaci.

Učitel: Tak to je velmi zajímavý a originální názor! A lidé s originálními názory budou vždycky potřeba. Ale budou muset své názory zdůvodnit. Takže čím bys, Pepo, podepřel svoje neobvyklé tvrzení?

Pepa: No, krokodýl je ryba, protože žije ve vodě. Našel jsem totiž na internetu tento obrázek: 

Krokodýl je ryba.
Učitel: Velice správně, Pepo! Krokodýl žije skutečně spolu s rybami. A když žije mezi rybami, tak mezi ty ryby patří. Takže zapíšeme si: „Krokodýl je ryba“ a hledáme dál.

Pepa: Tenhle je ale pěknej… 

Učitel si může do svého pedagogického deníku zapsat, že Pepa má silně vyvinuté estetické cítění a že získané informace správně esteticky vyhodnotil. Pak začně pátrat, jak by alespoň trochu zkorigoval žákův názor na krokodýla. Po čtvrthodině najde na internetu jiný obrázek:

Krokodýl je obojživelník.
Učitel: Podívej, Pepo, co jsem našel já! Takže krokodýl žije nejen ve vodě, ale občas taky na suchu. Co to znamená?

Pepa: ????

Učitel: No, když krokodýl žije ve vodě i na suchu tak je to…

Pepa: ????

Učitel: No, oboj…, oboj…

Pepa: Obojetník?

Učitel: Ale Pepo, přece voda a vzduch patří mezi živly. Takže když krokodýl žije v obou těchto živlech, tak je to oboj –

Pepa: Obojživelník!

Učitel: No vidíš, Pepo, jak jsi šikovný. Jistě - krokodýl žije nejen mezi rybami a my si můžeme zapsat: „Krokodýl je nejen ryba, ale i obojživelník.“  Stejné životní prostředí ale sdílí třeba i s tropickým hmyzem. Krokodýl je tedy ryba, která patří mezi obojživelníky, ale i mezi tropický hmyz, zkrátka mezi všechny obyvatele afrických řek. Patří mezi ně, protože…


Krokodýl je opět ryba.

Zvoní…

Učitel: … spolu s nimi tvoří jednu šťastnou rodinu, které se říká ekosystém.

Tak, děti. Zazvonilo nám a teď už tedy máme přestávku. Takže Pepo, jen tak mimo náš vzdělávací program - krokodýl je plaz, ty debile!

PS: Ještě dříve, než budu opět nařčen z toho, že dětmi pohrdám a studenty nenávidím, je třeba říci, že je to vtip. Kantor takto svoji hodinu samozřejmě zakončit nemůže. Dnes ani o přestávce nesmí překročit meze své trpělivosti a hodině musí dát tu správnou tečku tak, jak na tomto portálu radil v předchozí diskusi k jinému tématu jeden ze zkušených kantorů. Musí totiž prohlásit:

Ano, Pepo, máš pravdu. Krokodýl je samozřejmě ryba a ten debil – to jsem já!


Dalibor Martišek

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.