Kamila Petrovská: Začínáme se školním parlamentem III.

sobota 31. ledna 2009 ·

Ve chvíli, kdy žáci i učitelé vědí, jaká je role parlamentu ve škole, znají jeho přínosy i limity, můžeme přistoupit k volbám do parlamentu. Aby volby dobře proběhly a byli vybráni takoví zástupci, kteří jsou pro takovou roli vhodní, je důležité věnovat se s žáky diskusi nad tím, jak má vypadat správný kandidát do parlamentu, jaké budou jeho povinnosti a pravomoci, až bude zvolen.

Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Teprve, když žáci a učitelé vědí, jak vypadá ideální kandidát do parlamentu a co všechno role zástupce obnáší, můžeme se pustit do volební kampaně, která vyvrcholí samotnými volbami. Na přípravě a organizaci voleb by se měla vysokou měrou podílet skupina aktivních žáků, která se ustanovila v přípravné fázi.

Ideální kandidát - Věnujte dostatek času diskusím nad tím, jaké vlastnosti, dovednosti, znalosti a schopnosti by měl mít kandidát do parlamentu. Díky tomuto kroku se výrazně sníží riziko, kdy žáci volí své kamarády, nejvýraznější osoby ve třídě apod., které však nemusí být vhodnými kandidáty do parlamentu.

Zástupce v parlamentu - společně s představou vhodného kandidáta by měli mít žáci i učitelé konkrétní představu o tom, jaké budou kompetence a povinnosti zástupců parlamentu, jaká bude náplň jejich práce, o čem mohou rozhodovat a co je naopak mimo sféru jejich vlivu.

Volební kampaň - v rámci volební kampaně by měl být dán dostatečný prostor všem kandidátům. Je možné organizovat tiskové konference, zástupci se mohou jít osobně představit do každé třídy, je možné s nimi dělat rozhovory ve školním rozhlase. Volbám také může být věnováno speciální číslo školního časopisu.

Volby - všichni žáci i učitelé by měli být podrobně seznámeni s tím, jak budou volby vypadat. Systém hlasování by měl být transparentní a samotná volba tajná. Záleží na konkrétním prostředí školy, jakou strukturu parlamentu zvolíte, kolik bude kandidátů a kolik zástupců (tyto věci by měly být definovány na základě celoškolní diskuse v přípravně fázi). Zástupci mohou být buď voleni z většího počtu kandidátů, nebo kandidáti vzejdou z třídních voleb a během celoškolních voleb se již jen rozhoduje, jakou budou mít roli, v kterém výboru zasednou, kdo bude předsedou, kdo zástupcem apod.

Aktivity podporující volební fázi

Ideální člen parlamentu - aktivita vede žáky hravou formu k tomu, aby si uvědomili, jak má vypadat člen školního parlamentu - jaké má mít vlastnosti a dovednosti.

Horké tipy - žáci popíší, co vše by mohlo pomoci parlamentu k tomu, aby dobře fungoval

Šerifovy hvězdy - žáci pojmenují své dovednosti a srovnají je s žádoucími schopnostmi a dovednostmi člena parlamentu. 

Inzerát - žáci pojmenují vlastnosti a dovednosti vhodného kandidáta na pozici zástupce ve školním parlamentu.

Čára - aktivita vhodná k rychlému zjištění názorů na školní parlament.

Další vhodné aktivity

Papírový kolotoč (podrobný popis hry najdete v článku Začínáme se školním parlamentem V).

Několik zdrojů pro inspiraci při práci se školním parlamentem:
HAVLÍNOVÁ, M.; KOPŘIVA, P.; MAYER, I.; VILDOVÁ, Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole, rukověť projektu Zdravá škola, Praha: Portál, 1998.
HOTOVÝ, Filip a kol. POLITEIA - výukové a metodické materiály k průřezovému tématu Výchova demokratického občana. Praha: GEMINI o. s., 2008.
KJAERGAARD, E.; MARTINENIENE, R.: Pětkrát hurá demokracii. Praha: STROM, 1997.
KREJČOVÁ, V.; KARGEROVÁ, J.: Začít spolu. Praha: Portál, 2005.
POL, M.; RABUŠICOVÁ, M.; NOVOTNÝ, P. a kol.: Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
SCHOENEBECK, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001.
STARÁ, J.: Výchova k demokratickému občanství v primární škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004.
www.schoolcouncils.org

www.schoolcouncilswales.org.uk

Příloha
Vhodné aktivity

Odkazy na další díly:
Začínáme se školním parlamentem 1
Začínáme se školním parlamentem 2
Začínáme se školním parlamentem 4
Začínáme se školním parlamentem 5
Začínáme se školním parlamentem 6

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 2. stupeň  
Rozvíjené klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů

  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém
  • využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Kompetence komunikativní

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi

Kompetence sociální a personální

  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj

Kompetence občanská

  • respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
Integrace průřezových témat

Výchova demokratického občana  

  • občanská společnost a škola

Osobnostní a sociální výchova

  • seberegulace a sebeorganizace
  • komunikace
  • kooperace a kompetice
  • řešení problémů a rozhodovací schopnosti
Organizace řízení učební činnosti skupinová  
Organizace prostorová specializovaná učebna  
Organizace časová dlouhodobý projekt  
Vyučovací metoda komplexní  
Nutné pomůcky a prostředky flipchartové papíry, fixy, papíry, tužky, propisky, pastelky  
Použitá literatura a zdroje http://www.politeia.cz/
http://www.schoolcouncilswales.org.uk/ 

 



Kamila Petrovská

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.