Mikrokurzy jako mechanismus podporující informální vzdělávání

pátek 28. listopadu 2008 ·

Většina podniků stojí před problémem rychle se měnících požadavků na stupeň vzdělání a potřebou zavádění nových konceptů. Zdá se, že podniky značně nadhodnotí a přeinvestují programy formálního vzdělávání, přičemž opomíjejí zaměřit se na takové vzdělávací procesy, které jsou přirozenější a informálnější. Má-li informální vzdělávání vzkvétat, je nutné rozvíjet pružnější mechanismy, které tento druh vzdělávání podpoří a zároveň potlačí stinné stránky spojené s informálností. Metoda mikroškolení je vyvíjena jako mechanismus podporující převážně informální vzdělávací aktivity.

Mikrokurzy je třeba chápat jako výukové seance trvající asi 15 minut a využívající pro výuku každé příležitosti. Každá seance obsahuje prvky jako aktivní start, ukázka nebo cvičení, zpětná vazba či diskuse a sdílení názorů na to, jak postupovat. V závislosti na okolnostech a možnostech se takovou příležitostí může stát metoda individuální, onlinová nebo kombinovaná. Tento koncept je založen na celé řadě teoretických úvah, kdy sociální konstruktivismus je významný prvek, blízký pojmům „konektivismus“ a „stupně zvládnutí“. K co nejefektivnějšímu využití dané metody tyto mikrokurzy vyžadují organizační rámec zohledňující problematiku vzdělávání, dovednosti iniciátora a zaměstnanců, jakož i jejich každodenní pracovní program.

V praxi se ukazuje, že tento rámec podporuje kolektivní řešení podnikového vzdělávání s širokými možnostmi předávání informací. Mikrokurzy s úspěchem prosazují informální vzdělávání v bezprostřední návaznosti na pracoviště, přičemž i zvyšují vzdělávací možnosti podniku.

Koncept mikrokurzů byl vyvinut v rámci projektu EU Leonardo da Vinci.

www.microtraining.eu/

Autoři
Pieter De Vries, Lecturer, Delft University of Technology
Stefan Brall, Researcher, RWTH Aachen University - Center for Learning and Knowledge Management and Department of Information Management in Mechanical Engineering
 
 


elearningeuropainfo

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.