Většina podniků stojí před problémem rychle se měnících požadavků na stupeň vzdělání a potřebou zavádění nových konceptů. Zdá se, že podniky značně nadhodnotí a přeinvestují programy formálního vzdělávání, přičemž opomíjejí zaměřit se na takové vzdělávací procesy, které jsou přirozenější a informálnější. Má-li informální vzdělávání vzkvétat, je nutné rozvíjet pružnější mechanismy, které tento druh vzdělávání podpoří a zároveň potlačí stinné stránky spojené s informálností. Metoda mikroškolení je vyvíjena jako mechanismus podporující převážně informální vzdělávací aktivity.
Mikrokurzy je třeba chápat jako výukové seance trvající asi 15 minut a využívající pro výuku každé příležitosti. Každá seance obsahuje prvky jako aktivní start, ukázka nebo cvičení, zpětná vazba či diskuse a sdílení názorů na to, jak postupovat. V závislosti na okolnostech a možnostech se takovou příležitostí může stát metoda individuální, onlinová nebo kombinovaná. Tento koncept je založen na celé řadě teoretických úvah, kdy sociální konstruktivismus je významný prvek, blízký pojmům „konektivismus“ a „stupně zvládnutí“. K co nejefektivnějšímu využití dané metody tyto mikrokurzy vyžadují organizační rámec zohledňující problematiku vzdělávání, dovednosti iniciátora a zaměstnanců, jakož i jejich každodenní pracovní program.
V praxi se ukazuje, že tento rámec podporuje kolektivní řešení podnikového vzdělávání s širokými možnostmi předávání informací. Mikrokurzy s úspěchem prosazují informální vzdělávání v bezprostřední návaznosti na pracoviště, přičemž i zvyšují vzdělávací možnosti podniku.
Koncept mikrokurzů byl vyvinut v rámci projektu EU Leonardo da Vinci.
elearningeuropainfo
0 komentářů:
Okomentovat