Kampaň "Každý jsme jiný - všichni rovnoprávní" oficiálně skončila jak na evropské, tak na národní úrovni. O tom, jak kampaň probíhala v České republice se můžete dočíst v závěrečné zprávě závěrečné zprávě nebo na stránkách kampaně www.kam-pan.cz, které pro Vás stále aktualizujeme.
Dokument ke stažení:
Závěrečná zpráva (373kB PDF)
Stránky kampaně: www.kam-pan.cz.
Ze zprávy vybíráme:
Realizované aktivity v rámci kampaně
4.1. Zahájení kampaně
Kampaň byla poprvé představena na tiskové konferenci dne 27. 4. 2006 ve Velkém zrcadlovém sále na MŠMT, kde poprvé pro veřejnost zazněly základní informace ke kampani. V České republice byla kampaň oficiálně zahájena 20. 6. 2006 v Kutné Hoře u příležitosti oslavy Mezinárodního dne uprchlíků.
Za spolupráce UNHCR, Velvyslanectví Jihoafrické republiky, Poradny pro uprchlíky v Praze, Poradny pro cizince a uprchlíky při Diecézní charitě Plzeň a FHS UK Praha tu místní Gymnázium Jiřího Ortena a odbor pro mládež uspořádaly tematicky zaměřené dopoledne vzdělávacích aktivit, workshopů, filmů a diskusí spojené s prodejní výstavkou rukodělných výrobků uprchlíků. Na evropské úrovni byla kampaň oficiálně zahájena dne 29. 6. 2006 ve Štrasburku před budovou Parlamentního shromáždění Rady Evropy také za české účasti.
4.2. Propagace kampaně
- Následně probíhaly propagace kampaně při příležitosti celonárodních akcí zaměřených na mládež, studenty, pracovníky s mládeží a pedagogy:
v rámci Bambiriády v srpnu 2006; - v Zátoni při školení vedoucích pracovníků ICM (22. srpna 2006);
- na výstavě „Vzdělání a řemeslo“ v Českých Budějovicích (2 semináře s představením projektů Czechkid, Najít nový domov a Kompas 20. 9. 2006);
- na mezinárodním setkání Pionýr v Čelákovicích 23. 9. 2006;
- na celostátní vzájemné výměně zkušeností (CVVZ) v Ostravě 16. – 17. listopadu 2006 (2 workshopy, jeden věnovaný kampani, druhý diskusi o smyslu kampaně);
- na Českém sněmu Evropského parlamentu mládeže (představení kampaně v krátkém vstupu na závěrečném setkání v Poslanecké sněmovně PČR – listopad 2006;
- na veletrhu Regiontour v Brně v únoru 2007;
- na Evropském týdnu boje proti předsudkům, rasismu a xenofobii v Muzeu romské kultury v Brně v březnu 2007;
- na akci Pozor děti! (kampaň reprezentoval divadelní soubor postižených dětí ÚSP Zběšičky ) v květnu 2007;
- na oslavách Světového dne uprchlíků v Brně v červnu 2007;
- v rámci soutěžní přehlídky autorské a interpretační tvorby pro mladé kapely ProRock 2007 (finále 8.12.2007).
Kampaň se objevila několikrát v českých médiích a rozhovor o projektu Putování s názvem Happy immigration byl dokonce zveřejněn na evropském informačním portále www.youthweek.eu.
Tváří kampaně se stala zpěvačka Tonya Graves, která v říjnu 2006 navštívila Dětský domov Permon pro děti-cizince, kde pro kampaň nafotila sérii propagačních snímků na podporu kampaně.
V rámci kampaně byly vyrobeny propagační předměty: banner, trhací bloky, samolepící etikety, propisovací tužky, gumové náramky a pohlednice – vše s logem kampaně.
4.3. Jednorázové aktivity s celorepublikovou působností
Ve dnech 22. – 23. 9. 2006 proběhlo ve středočeských Čelákovicích setkání neziskových a státních organizací, které svojí činností pokrývají problematiku lidských práv, rozmanité společnosti a participace mladých lidí pod názvem KONTAKT 2006 – zahajovací konference kampaně. Tato konference probíhala pod hlavičkou kampaně „Každý jsme jiný – všichni rovnoprávní“.
Konference se zúčastnilo přes 50 představitelů neziskových organizací i státních institucí, kteří v krátkých vystoupeních prezentovali svoje aktivity, vzdělávací a jiné projekty a diskutovali o možnostech budoucí spolupráce v této oblasti.
Tradicí se stala účast týmu kampaně v běžeckém závodě Brdského poháru „Tuháčkův běh“. Závod je součástí tzv. Brdského poháru a
jeho trať měří 9,5 km. Tým kampaně v květnu 2006 tvořilo 8 běžců, z nichž se tři umístili na prvním místě, dva na druhém a jeden na třetím
místě v hodnocení různých věkových kategorií. V květnu 2007 se dalšího ročníku závodu zúčastnil sedmičlenný tým kampaně, který vybojoval tři zlaté, jednu stříbrnou a dvě bronzové medaile.
Dne 9. 11. 2006 proběhl na Pedagogické fakultě University Karlovy v Praze workshop „My a oni“, který přivedl nejen odborné publikum, ale také desítku mladých studentů k zamyšlení nad našimi předsudky. Workshop se odehrál pod hlavičkou kampaně.
V rámci největší přehlídky činnosti sdružení dětí a mládeže a středisek volného času Bambiriáda proběhla tato akce v květnu 2007 ve 27 českých a moravských městech s tematickým zaměřením na kampaň. Hlavním organizátorem byla Česká rada dětí a mládeže.
Novou aktivitou v kampani byl fotografický projekt Putování (červen – srpen 2007), který měl dvě fáze. Pedagogický koncept byl inovativně
vyvinut koordinátorkou kampaně. První fáze se uskutečnila v červenci při putování mladých cizinců po čtyřech letních táborech v severních
Čechách. Hlavním cílem bylo ukázat těmto mladým Evropanům způsob trávení volného času v ČR a prostřednictvím účinného média – foto
grafie jim dát možnost se vyjádřit k tomu, co je na cestách zaujme, překvapí, potěší atd.
Druhým cílem projektu Putování bylo seznámit majoritní skupinu s fenoménem migrace a to z úhlu pohledu, který není pro toto téma zcela typický. K tomu sloužila putovní výstava dokumentárních fotografií Petra Horkého a Štěpána Kačeny pořízených během celého týdne. Fotografie z projektu jsou trvale vystaveny na internetu: www.putovani.eu.
Čeští mladí lidé také v průběhu kampaně vstoupili do evropského projektu United colours of Europe – a hot season for graffs (Graffitti
projekt). Projekt je práce francouzského grafika Fréderica Duréta – jehož myšlenkou – jakož i myšlenkou celé kampaně, bylo oslovit mladé lidi
a zaměřit jejich pozornost do oblasti lidských práv a multikulturní společnosti, tentokrát s využitím volného prostranství – ulice – místa,
kde často dochází k porušování základních práv člověka. Mladí lidé z více než 20 zemí, kde kampaň probíhala, se proto rozhodli do projektu vstoupit a svými „graffiti performance“ ukázat, co pro ně heslo „All different, All equal“ znamená.
Výstupem je jednotná publikace složená z příspěvků ze zúčastněných zemí. Za Českou republiku graffiti uměním obohatili talentovaní mladí lidé z Plzně a Prostějova v květnu 2007.
4.4. Mezinárodní akce
Ve spolupráci s Velvyslanectvím Jihoafrické republiky připravoval odbor pro mládež v rámci kampaně oslavu Jihoafrického dne mládeže, kterého se v červnu 2006 zúčastnili čeští a jihoafričtí vysokoškolští studenti a dobrovolníci, v červnu 2007 studenti středních škol. V úvodních projevech byla připomenuta realizace kampaně v České republice.
V březnu 2007 byl veřejnosti představen jeden z hlavních cílových produktů kampaně – projekt Czechkid na slavnostním křtu projektu Czechkid. Jedná se o webovou aplikaci (www.czechkid.cz), která má českým dětem přiblížit multikulturní témata každodenního života. V rámci projektu Czechkid vystupuje deset imaginárních postaviček, jejichž konkrétní podoba vznikala na základě výzkumu zaměřeného na to, jakými problémy, pocity a zkušenostmi prochází děti z etnických a národnostních menšin v soužití s českou většinovou společností.
Na podzim 2006 proběhl Křest příručky Kompas (příručka Rady Evropy k výchově k lidským právům) s účastí zahraničních hostů u příležitostí českého překladu příručky. Česká verze je doplněna úvodním slovem pana Václava Havla a je určena pro potřeby neformálního vzdělávání mladých lidí v oblasti lidských práv.
V červnu 2007 proběhl seminář o jihoafrické mládeži s následnou besedou zástupců českých neziskových organizací s náměstkem jihoafrického ministra pro domácí záležitosti při příležitosti jeho návštěvy v ČR.
press
0 komentářů:
Okomentovat