Deník Právo uveřejnil 5. března článek o přípravách Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI), "Na školství se hraje podivná hra o miliardy". MŠMT touto cestou uvádí na pravou míru některé zavádějící informace.
- Není pravda, že jménem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jednají s Evropskou komisí (EK) místo placených státních úředníků lobbisté. A není pravda ani to, že by se kterýkoliv člen vyjednávacího týmu MŠMT dostal do střetu zájmů. Jednání s Evropskou komisí o OP VaVpI se za ministerstvo účastní Jan Vitula (vrchní ředitel sekce řízení Operačních programů), Jan Ďoubal (právník z odboru řízení OP VaVpI), Michaela Šuleřová (projektová manažerka z odboru řízení OP VaVpI) a jediný externista, David Uhlíř (má s ministerstvem uzavřenou dohodu o pracovní činnosti). Čerpání evropských dotací je složitá oblast vyžadující mimořádnou odbornost a Česká republika má při své velikosti k dispozici jen omezený počet expertů, které může využít státní správa. Lze tedy volit ze dvou variant: zaměstnávat dostatečně zkušené odborníky, z nichž ovšem každý má nějakou profesionální minulost, anebo využít lidi bez zkušeností. MŠMT volí v případě OP VaVpI tu první možnost a proto spolupracuje mj. s D. Uhlířem, který pracoval např. v DG Research Evropské komise a patří tak k nejkvalifikovanějším odborníkům pro práci s operačními programy. Životopisy všech členů vyjednávacího týmu jsme ochotni poskytnout tisku.
- Není pravda, že kolem screeningu předkladatelů projektů panují jakékoliv nejasnosti. Už při shromažďování dat však bylo minulým vedením ministerstva předkladatelům přislíbeno, že konkrétní citlivá data nebudou z pochopitelných důvodů veřejná. Našim partnerům byl však prezentován souhrnný výstup. Další screening se již týká zcela jiných oblastí než ten předchozí. Na jeho základě nebude nikdo vyřazen, jde nám pouze o vyhodnocení stavu příprav potenciálních předkladatelů a případnou pomoc ze strany MŠMT.
- Je pravda, že firma Berman (stejně jako řada dalších firem) s MŠMT spolupracuje, a to na zcela transparentní bázi a způsobem, jaký je i v zahraničí běžný. V průběhu léta předpokládáme ještě výraznější zapojení těchto subjektů do práce s předkladateli projektů, což je zcela v zájmu zvýšení kvality těchto projektů. Je ale nutné zdůraznit, že partneři z privátního sektoru nezasahují (a ani nemohou zasahovat) do tvorby operačních programů. Stejně tak nemají vliv na nastavení podmínek. Hranice mezi privátní a veřejnou sférou je od nástupu ministra Lišky pečlivě sledována a striktně dodržována.
- V článku se píše o „vyvolených“ projektech, kterým MŠMT údajně dává přednost před ostatními. MŠMT však přistupuje ke všem projektům naprosto stejně a žádný neupřednostňuje. Jako příklad neprávem favorizovaného projektu je uváděno Biotechnologické a biomedicínské výzkumné centrum BIOCEV. Vědecká rada Akademie věd ČR přitom na základě interního výběrového řízení určila BIOCEV jako jednu ze svých priorit. Vzhledem k tomu, že v oblasti výzkumu a vývoje je AV ČR jedním z klíčových partnerů MŠMT, bylo by zcela absurdní nevěnovat těmto závěrům pozornost. Totéž se týká České národní synchrotronové laboratoře CESLAB.
Odkazy na článek v deníku Právo a další ohlasy médií naleznete v článku Konflikt zájmů ovlivňuje rozhodování o dotacích na MŠMT.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat