Prakticky zaznělo varovně na 14. ročníku Semináře o výuce informatiky pro středoškolské profesory konaném dne 1. února 2008 na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity.
V sekci informatiky vystoupili celkem čtyři přednášející s následujícími příspěvky:
- RNDr. PaedDr. Hashim Habiballa, Ph.D., Ostravská univerzita v Ostravě „Matematická olympiáda kategorie P“
- RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D., Univerzita Karlova v Praze „Algoritmické myšlení a jak ho rozvíjet“
- Ing. Jan Wagner, publicista, ICT konzultant a pedagog „Aplikace Google ve výuce informatiky (i jinde)“
- Mgr. Lenka Orzelová, Ostravská univerzita v Ostravě „E-learning a LMS Moodle“
Hashim Habiballa informoval přítomné o struktuře Matematické olympiády kategorie „P“ – programování. Odborným garantem této oficiální soutěže MŠMT ČR je Jednota českých matematiků a fyziků a je určena všem studentům středních škol v ČR bez rozdílu věku. V domácím kole jsou obvykle 4 úlohy z oblasti algoritmizace a programování odstupňované podle náročnosti a student je nemusí vyřešit všechny. Řešení úloh domácího kola se zasílá na podzim přednášejícímu, který je garantem kategorie „P“ v Moravskoslezském kraji. Úspěšní řešitelé domácího kola postupují do krajského kola, kde řeší podobné typy úloh jako v domácím kole. Na vyřešení 4 úloh v teoretické rovině má student k dispozici 4 hodiny. V celostátním kole se pak řeší úlohy teoreticky i prakticky, takže postupující řešitelé z krajského kola si také zaprogramují ;) V dalším ročníku olympiády organizátoři připravují změnu domácího kola, konkrétně možnost odevzdání řešení úloh přes webové rozhraní.
Přednášející upozornil na velký úbytek zájemců o kategorii programování a apeloval na přítomné učitele, aby pomohli zvýšit zájem studentů o algoritmizaci a počet účastníků této olympiády. Informace o Matematické olympiádě kategorie „P“ jsou k dispozici na adrese: http://mo.mff.cuni.cz.
Antonín Jančařík se ve svém příspěvku věnoval algoritmickému myšlení a jak ho lze rozvíjet. Vysvětlil zúčastněným učitelům podstatu algoritmického myšlení, která spočívá v následujících fázích:
- Schopnost správně aplikovat algoritmus v konkrétní situaci
- Schopnost modifikovat stávající algoritmy
- Schopnost ověřit správnost a efektivitu algoritmu
- Schopnost korektně zapsat algoritmus
- Schopnost vytvářet vlastní algoritmy
- Schopnost rozeznat problém, který nemá algoritmické řešení
Uvedené schopnosti demonstroval na konkrétních algoritmech z oblasti matematiky vhodně provázaných s výukou informatiky.
Jan Wagner doporučoval využití aplikací Google při výuce informatiky i jinde. Seznámil přítomné s možnostmi Webu 2.0 s online aplikacemi všeho druhu. Menším školám může pomoci bezplatná nabídka Google Apps pro školy s následujícími charakteristikami:
- Vše na vlastní doméně
- Libovolná kombinace dostupných nástrojů a služeb Google
- Přizpůsobení: logo školy, barevné schéma a vlastní obsah
- Správa uživatelů prostřednictvím webového ovládacího panelu
- API pro integraci Google Apps do školních stávajících systémů
V přednášce se dále věnoval službám Google, k nimž kromě populárního vyhledávače patří: Gmail, Kalendář, Google Talk, Google Docs (textové dokumenty, tabulky včetně grafů, prezentace) s možností sdílení a publikování, Page Creator (tvorba webu), Diskusní skupiny, Blogger (publikační nástroj), Google Orkut, Google Maps, You Tube, Google Picasa, Google SketchUp, Google Mars, Google Code, Google Earth a další. Kombinace těchto služeb s dalšími produkty přináší pro pedagogy neobyčejně silné nástroje. Celá prezentace p. Wagnera je k dispozici na adrese: http://docs.google.com/Presentation?id=dc5fdjxg_1725dtmshj
Na závěr vystoupila Lenka Orzelová se svou prezentací na téma E-learning a LMS Moodle. V úvodu vysvětlila podstatu e-learningu jako moderní metody elektronického vzdělávání a uvedla jeho výhody značně převažující nad jeho nevýhodami.
Výhody e-learningu:
- Průběžné testování úrovně znalostí v průběhu učení
- Studium vlastním tempem
- Spolupráce účastníků kurzu
- Okamžitá reakce, zpětná vazba mezi účastníky
- Možnost vytvoření diskusních skupin, moderované konference
- On-line režimy jako jsou videokonference, chat, virtuální třídy
- Velká přehlednost
- Studium odkudkoliv a kdykoliv
- Flexibilita
- Kurzy mohou obsahovat sdělení nepřeveditelná do tištěné formy (aplikace, tutoriály, výukové programy, interaktivní testy apod.) a tím mohou přispět k názornosti vysvětlované problematiky
- Snadná a nenákladná distribuce
- Snadná aktualizace
- Možnost interakce a zpětné vazby
- Možnost sdílení informací, mnohonásobné využití kapacit
- Aktivita studujícího a tím související spolupráce studujících a vyučujícího
Nevýhody e-learningu:
- Nutnost přístupu k PC a Internetu
- Nutná znalost práce na PC
- Samostudium nevyhovuje každému – pro někoho je práce na PC ubíjející a nezáživná
- Schází vizuální kontakt s ostatními studenty a vyučujícím
- Příprava multimediálních výukových forem je časově náročná
- Nelze využít ve všech kurzech
Poté se věnovala možnostem LMS Moodle, který obsahuje následující moduly:
- Evidence a správa žáků
- Evidence a správa kurzů
- Evidence hodnocení žáků
- Testování a přezkušování žáků
- Komunikační nástroje
- Úložiště výukového obsahu
Seminář svým přínosným obsahem jistě obohatil zúčastněné středoškolské učitele informatiky o nové poznatky a zároveň poukázal na rozdílné chápání informatiky jako vědního oboru a informační gramotnosti v oblasti ICT ve středoškolském vzdělávání. Pořádáním podobných seminářů a zajišťováním pravidelné spolupráce vysokoškolských pedagogů s učiteli informatiky ze středních škol doufejme, že se současný stav v oblasti výuky algoritmizace a programování v předmětu informatika na středních školách podaří změnit a vzhledem k potřebě a dobrému uplatnění ICT odborníků v různých profesích najít cestu ke zvýšení jeho atraktivity a popularity u středoškolských studentů.
Marta Slawinská
0 komentářů:
Okomentovat