Podle průzkumu provedeného ve Spojených státech amerických nevyužívají tamní vyšší školy a univerzity plně potenciál, který jim v oblasti oslovování a přijímání nových studentů nabízejí možnosti moderního interaktivního Internetu. Čím mohou školní weby přilákat potencionální zájemce o studium a co studenti nejvíce oceňují?
Vysoké školy a Internet patří od pradávna k sobě. Bylo to právě akademické prostředí, které Internetu vdechlo život díky umožnění přístupu širším vrstvám vysokoškolských studentů. Jak ale dokazuje poslední výzkum prováděný americkým Národní výzkumným střediskem pro přijetí na vyšší a vysoké školy (National Research Center for College and University Admissions – NRCCUA), značné části webových stránek škol zaměřených na oslovování nových studentů chybí klíčové prvky, které dovedou zaujmout novou generaci středoškoláků a přesvědčit je k podání přihlášky.
V roce 2007 je to již po deváté, kdy NRCCUA vydalo hodnocení webových stránek vyšších a vysokých škol věnované oslovování potencionálních studentů a přijímacím zkouškám. Zpráva je založena na průzkumu více než tří tisíc webů vzdělávacích institucí a zaměřuje se na funkčnost a vzhled webů, které nabízejí informace potencionálním studentům a provázejí je procesem podání přihlášek ke studiu a přijímacího řízení.
Realizovaná metoda průzkumu zjišťuje schopnost webových stránek přesvědčit návštěvníky webu, aby se o studiu ucházeli. Nabízí analýzu trendů a kroků, které mohou vzdělávací instituce podniknout k vylepšení efektivity svých webových stránek zaměřených na tyto cíle.
Na stostupňové škále nezískal žádný zkoumaný školní web nad pětasedmdesát bodů, pouze 10 nejlepších webů obdrželo skóre v rozmezí od 74 do 71. Weby byly hodnoceny písmeny A (nejlepší) až F (nejméně vyhovující). Přehledné výsledky hodnocení jsou uvedeny v grafu.
Graf 1: Výsledky hodnocení školních webů věnovaných přijímacímu řízení. Hodnoceno na škále (A až F).
Odborná média připomínají, že v důsledku toho, že zatímco kritéria posuzování jsou vzhledem ke stále vyšším nárokům studentů náročnější, úroveň hodnocených webů z hlediska počtu získaných bodů oproti minulému roku klesla. Nová generace studentů vyrůstající v moderním světě obklopena technologiemi má od školních webů velmi vysoká očekávání. Splnit tato očekávání není pro školy jednoduché. NRCCUA zveřejnilo žebříček škol, kterým se to daří nejlépe a umístily se v první desítce.
Zajímavé jsou výsledky ankety, ve které se zjišťovalo, které prvky a vlastnosti webu mají na potencionální studenty největší vliv. Výsledkem bylo 34 různých kritérií rozdělených do pěti kategorií:
-
pozice umístění odkazu v rámci domovské stránky vzdělávací instituce, který vede přímo na informace s možnostmi studia pro potencionální studenty (max. 10,61 bodů),
-
vzhled a snadnost orientace na stránkách věnovaných potencionálním studentům a jejich přijímání (max. 23,25 bodů),
-
on-line přístup k informacím o přijímacím řízení (max. 13,42 bodů),
-
možnost získat dodatečné informace o přijímacím řízení (max. 38,97 bodů),
-
možnost kontaktovat zástupce studijního oddělení (max. 13,75 bodů).
Mezi kritéria, se kterými mají stávající weby škol problém a přitom jsou studenty vyžadována patří:
-
interaktivní funkce, tedy například možnost on-line diskusí (chat, instant messaging) pro komunikaci studentů s pracovníky ze studijního oddělení,
-
nabízení informací o lokalitě a městě, kde je škola umístěna, vč. online systému pro plánování a rezervaci návštěv univerzitního kampusu,
-
možnost podat přihlášku on-line a na Internetu sledovat její vyřizování.
Ukazuje se, že inovativní webové stránky věnované přijímacímu řízení a dalším důležitým informacím pro potencionální studenty jsou pro zájemce důležité a mají stále větší vliv na jejich rozhodnutí o volbě budoucího studia. Některé školy ve snaze zaujmout co nejvíce potencionálních studentů zkoušejí nové atraktivní prvky, jako je odesílání textových zpráv připomínajících důležité termíny, podpora blogů stávajících studentů či zpřístupnění on-line chatu pro komunikaci se školou.
V České republice obdobný hodnotící systém zatím neexistuje. Základní, střední a vyšší odborné školy mohou využívat možností aktivity s názvem Náležitosti školního webu - autoevaluační asistent, která podává pomocnou ruku ředitelům škol, školním webmasterům a organizátorům soutěží v posuzování kvality vlastních oficiálních webových prezentací škol. Tato aktivita je ale zaměřena především na pomoc autorům webů s jejich vylepšením, nežli na objektivní srovnání existujících školních prezentací.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat