V současné době připravuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze ve spolupráci se základními školami nové varianty třídních knih, které budou plně odpovídat potřebám výuky podle ŠVP, a to i pro využití v podmínkách málotřídních škol.
Dokument ke stažení: Informace k zapisování údajů (36,94 KB)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Čj. 24492/2007-22
V Praze dne 26. října 2007
- Vedení třídních knih je stanoveno § 28 odst. 1 písm. f) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto ustanovení třídní kniha obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vydává každoročně seznam dokumentace škol a školských zařízení. Vzory tiskopisů uvedené v tomto seznamu jsou pouze doporučené.
- Vedení třídních knih je možné buď na předtištěném formuláři nebo pouze elektronicky s tím, že archivování musí být v listinné podobě, protože dokumentaci se skartačním znakem A a dokumentaci opatřenou podpisy ředitele a vyučujících a razítkem školy nelze podle zákona o archivnictví archivovat v jiné podobě než listinné.
- Jako předtištěné formuláře třídních knih může škola využít zveřejněné vzory nebo si třídní knihy zakoupit u nakladatelství nebo tiskáren. Další možností je vytvoření vlastního vzoru třídní knihy, která bude přesně odpovídat požadavkům konkrétní školy.
- Při zapisování údajů o poskytovaném vzdělávání a o jeho průběhu lze zvolit několik přístupů. Je možné i nadále zapisovat názvy tematických okruhů, témat či konkrétní učivo, kterého se bude daná vyučovací hodina týkat, neboť učivo definované ve školním vzdělávacím programu (ŠVP) je, na rozdíl od rámcového vzdělávacího programu (RVP), pro školu závazné a lze podle něj sledovat určitou logickou linii výuky.
- V souvislosti s výukou podle ŠVP doporučujeme využívat také zápisy, které by ve stávajících
třídních knihách zachycovaly i další aspekty výuky. Můžeme je pojmout několikerým způsobem, např.:
- zaměřit se na cíl vyučovací hodiny: např. „výběr podkladů pro prezentaci na téma naše škola“, „výběr pojmů významově nadřazených a podřazených z textu“, „vytváření slovních úloh dle zadání“;
- zaměřit se na činnost rozvíjenou ve vyučovací jednotce: např. „komunikativní dovednosti (kolující mikrofon)“, „schopnost empatie (hraní rolí)“, „práce podle návodu (výroba krmítka)“. - Není nutné (i když takový postup je také možný) zapisovat do třídní knihy očekávané výstupy z RVP ani klíčové kompetence, neboť jejich dosažení je dlouhodobý proces.
- Uvedený postup platí pro zapisování údajů o poskytovaném vzdělávání a o jeho průběhu jak ve vyučovacích předmětech, tak pro výuku organizovanou jinou formou, např. projektová výuka průřezových témat.
PaedDr. Jiřina Tichá
ředitelka odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat