VÚP: Základní umělecké školy čekají změny

čtvrtek 7. června 2007 ·

Zatímco základní školy začnou od září tohoto roku učit podle vlastních školních vzdělávacích programů (ŠVP), základní umělecké školy mají tvorbu ŠVP teprve před sebou. V současné době se dokončuje první, pilotní verze rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání (RVP ZUV), na jehož základě budou ZUŠ své školní vzdělávací programy tvořit.

Výzkumný ústav pedagogický v Praze přizval k tvorbě dokumentu řadu spolupracovníků – ředitele a učitele ze ZUŠ, pracovníky ČŠI, členy Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR a další odborníky. Zároveň  byl vytvořen koordinační tým, jehož vedoucím se stal Jiří Stárek, ředitel ZUŠ  Hostivař v Praze.  

Informace, spolupráce, pomoc

Koordinační tým neponechal nic náhodě, od počátku spolupracuje s třiceti devíti partnerskými školami a  snaží se o promyšlenou informační osvětu.  I to je jeden z důvodů, proč ZUŠ přijímají připravované změny příznivě. „Školy na tvorbě RVP ZUV spolupracují a jsou o všem  zavčas informovány. Zúčastnily se například připomínkového řízení  k obecným kapitolám a navrhovaly očekávané výstupy  jednotlivých uměleckých oborů,“ vysvětluje Alexandros Charalambidis, odborný pracovník  Výzkumného ústavu pedagogického v Praze a člen koordinačního týmu. „V každém čísle časopisu Talent  vychází článek zaměřený na určitou dílčí problematiku vztahující se k RVP ZUV. Zároveň s touto „informační kampaní“ probíhá (nezávisle na VÚP) i metodická podpora – semináře, přednášky – pro ředitele partnerských škol, kterou organizuje sdružení AISIS.  

Partnerské školy

Vybrané partnerské školy zastupují nejen všechny kraje, ale především všechny typy ZUŠ – školy se čtyřmi obory i jednooborové, soukromé, církevní i ty, které mají větší počet detašovaných pracovišť.

Spolupráce s těmito školami se neodehrává pouze na úrovni ředitelů, ale zapojováni jsou i učitelé. Začátkem května tohoto roku se v Karlových Varech uskutečnilo celostátní setkání, které bylo určeno učitelům – zástupcům z každého oboru (organizátorem byly krajské pracoviště NIDV a ZUŠ Chodov).  Toto setkání učitelům umožnilo podrobněji se seznámit s celou problematikou tvorby RVP ZUV, navázat bližší kontakty s koordinátory tvorby i s garanty jednotlivých uměleckých oborů. Velmi přínosná byla i diskuse, ve které si přítomní vzájemně ujasnili i některé problémy.

Od září 2007 by mělo být zahájeno ověřování tvorby ŠVP na partnerských  školách. Na základě takto získaných zkušeností bude vytvořen Manuál pro tvorbu ŠVP a následně pak, po připomínkovém řízení,  dopracována konečná verze dokumentu RVP ZUV.  
 
Co tvorba ŠVP školám přinese

Podle A. Charalambidise získají školy více volnosti ve využívání hodinových dotací, v metodách a formách práce.  Škola například nebude muset v hudebním oboru zařazovat hudební nauku každý týden hodinu od prvního do pátého  ročníku, ale třeba jen ve vybraných ročnících 1. stupně. Závazné v tomto případě pro školu budou pouze očekávané výstupy, kterých má žák na konci 1. stupně dosáhnout. Obdobně tomu bude například i v sólové a skupinové (souborové) hře. Každý žák, a tedy i škola, bude mít možnost se výrazněji profilovat. Žák se bude moci například rozhodnout, zda bude více „tíhnout“ k sólovému vyjádření nebo ke kvartetu, souborové hře apod., a škola mu to bude moci umožnit (pochopitelně minimum, tj. alespoň jednu hodinu sólové hry,  bude žák mít vždy). Podobné možnosti budou poskytovat s ohledem na svá specifika i ostatní umělecké obory. 

Zásadně by se měl také změnit přístup k žákovi. Nepůjde primárně o to, naučit žáka bezvadně hrát nebo za každou cenu vyhrávat soutěže, ale prostřednictvím umění jej formovat jako člověka, který bude schopen vnímat umění a poučeněji se vyjadřovat uměleckými prostředky.

V současné době se také uvažuje o konceptu „Umělecké přípravy“ jako přípravného studia. V něm by měli žáci možnost seznámit se prostřednictvím integrované výuky s různými druhy umění a účastnit se různých tvůrčích aktivit. Svým způsobem se „vyprofilovat“ a (spolu)určit, v čem by rádi pokračovali.

Další novinkou je zařazení Multimediální tvorby jako průřezového tématu. 



VÚP

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.