NÚOV: Už třetí rok se připravují nové závěrečné zkoušky pro tříleté učební obory. Během června je v praxi vyzkouší víc než 200 škol v 41 oborech.

pátek 8. června 2007 ·

Novým způsobem bude závěrečnou zkoušku letos skládat asi 12 000 žáků, tedy asi třetina letošních absolventů oborů s výučním listem. Přípravu nových závěrečných zkoušek má na starosti Národní ústav odborného vzdělávání v rámci projektu Kvalita I, na nějž přispívá Evropský sociální fond. Dnes si každá škola sama určuje obsah zkoušek a jejich úroveň se proto liší. Nové pojetí je založeno na spolupráci mezi odborníky z NÚOV, školami a zaměstnavateli. Ti všichni se musí dohodnout na tom, co je nejpodstatnější pro ten nebo jiný obor a to se pak stává obsahem jednotného zadání. Díky tomuto postupu jsou nové závěrečné zkoušky velmi pozitivně přijímány.

Průběh zavádění nové závěrečné zkoušky je poněkud jiný než u maturit. Školy i žáci mají možnost si vyzkoušet připravované testy státních maturit v rámci tzv. Maturity nanečisto, ale samotné maturitní zkoušky se přitom stále skládají podle zavedeného způsobu. Naopak nová závěrečná zkouška v tříletých učebních oborech se zkouší „naostro“. Žáci škol zapojených do projektu zkrátka skládají závěrečné zkoušky podle nového konceptu a na jejich základě dostávají výuční listy.

Proč nová závěrečná zkouška

Nové pojetí závěrečných zkoušek je jedním z prvků, které mají přispět ke zvýšení prestiže učebních oborů (dalším je např. chystané zavádění nových vzdělávacích programů). Jednotné zadání má zaručit, že žádná škola nevynechá nic, co je pro obor podstatné a co budou žáci potřebovat pro výkon svého povolání. Výsledky zkoušek prováděných na různých školách také budou mnohem lépe srovnatelné.
Při použití jednotného zadání může škola zjistit, jak obstojí ve srovnání s jinými a doví se, zda má dostatečnou úroveň. Některé školy budou kvůli tomu muset svou práci zlepšit, víc dbát o další vzdělávání svých pedagogů a také modernizovat své vybavení tak, aby jejich absolventi zvládli svůj obor na současné technické úrovni.

Tvorba jednotných zadání souvisí se vznikající Národní soustavou kvalifikací. V ní se vytvářejí standardy popisující úplné i dílčí kvalifikace a tyto standardy podstatně ovlivňují zaměstnavatelé. Skutečnost, že jednotná zadání tyto standardy respektují, povede v budoucnosti ke srovnatelnosti závěrečných zkoušek v evropském měřítku. Kvalifikace absolventů pak bude pro zaměstnavatele v různých zemích srozumitelnější než dnes.

Co přinesou zkoušky nového

Nové závěrečné zkoušky by se i nadále měly skládat z části písemné, praktické a ústní. Jejich zaměření by ale mělo směřovat mnohem více než dnes k reálné praxi v oboru. Stěžejní roli proto bude hrát zkouška praktická, při níž má žák řešit konkrétní úkoly a problémy za podmínek, které odpovídají reálnému pracovnímu prostředí. Témata písemné ani ústní zkoušky by neměla mít encyklopedický charakter, jak to dosud často bývá. Mělo by jít o problémově formulované téma, při jehož řešení bude možné ověřit, zda je žák schopný využít své teoretické znalosti v praxi. Při zkoušce bude možné použít také test, ale ten bude mít jen doplňující charakter. Při ústní zkoušce dostávají žáci nově také otázky ze světa práce. Zjišťuje se tak, zda mají (ve chvíli kdy opouštějí školu) alespoň základní představu o uplatnění v praktickém životě, o hledání místa, zda vědí, jak se prezentovat potenciálnímu zaměstnavateli apod.

Někteří žáci budou obhajovat své práce

Úplnou novinku v rámci závěrečné zkoušky představují samostatné odborné práce. Zatím je psali žáci 3. ročníků na 80 středních odborných školách a v sedmi oborech, ale počítá se s tím, že se jejich použití rozšíří. Na začátku 2. pololetí si žáci vylosovali téma a pak v průběhu jednoho nebo dvou měsíců sami vyhledali potřebné informace a své návrhy zpracovali na počítači. Například kuchaři a číšníci navrhli slavnostní menu a slavnostní tabuli u příležitosti výročí firmy, žáci v oboru pekař se zabývali výrobou pekařského výrobku s použitím sýru nebo tvarohu, cukráři zase přípravou svatebního dortu a kadeřníci vytvořili práci na téma společenský účes.
Téma samostatné práce má vliv i na průběh závěrečné zkoušky. Při její praktické části totiž žáci dostanou za úkol provést (vyrobit) to, co teoreticky popsali, a při ústní zkoušce svůj postup obhajují před zkušební komisí. Žáci tak mají možnost ukázat, že pronikli do určité odborné problematiky, umí pracovat s informacemi a dokáží prezentovat výsledky své práce. Takové dovednosti jsou určitě předpokladem k tomu, aby se dobře uplatnili v praxi a měli chuť se i v dospělosti dále učit.

Kdy budou nové závěrečné zkoušky zavedeny

V příštím školním roce skončí příprava jednotných zadání pro všechny obory s výučním listem a zároveň pro ně budou připraveny také rámcové vzdělávací programy. Budou tak vytvořeny předpoklady, aby mohly být nové závěrečné zkoušky zavedeny ve všech školách vyučujících tříleté učební obory.

Nové zkoušky by měly přispět ke zkvalitnění a modernizaci učňovského vzdělání. Fakt, že se podíl žáků v této větvi středního školství snižuje, sice odpovídá charakteru moderní společnosti, ale s největší pravděpodobností bude část mladých lidí přesto všechno směřovat k praktičtějším činnostem (které jsou navíc velmi potřebné). Jde tedy o to, aby se setkali s nabídkou kvalitních učebních oborů, jejichž absolvování je nebude znevýhodňovat na trhu práce a v případě zájmu bude bez komplikací možné pokračovat ve vzdělávání.

Závěrečné zkoušky na středních školách probíhají během června. Rádi zodpovíme vaše případné dotazy a poradíme, na kterých školách je možné vidět průběh nové závěrečné zkoušky v praxi.

Další informace na www.kvalita1.nuov.cz.



NÚOV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.