Tvořivá škola – střediska činnostního učení v Praze

pondělí 26. června 2006 ·

Vážené kolegyně a vážení kolegové, dovolujeme si vám podat základní informace o projektu Tvořivá škola – střediska činnostního učení v Praze, který se zabývá praktickou náplní a tvorbou školních vzdělávacích programů.

Východiska projektu

Program Tvořivá škola staví na odkazu J. A. Komenského a české prvorepublikové reformní pedagogiky. Nejedná se o nový experiment, ale o předávání mnohaletou učitelskou praxí ověřených metod a postupů, které přispívají k řešení hlavních nedostatků zjištěných v oblasti základního školství, jako je například nízká aktivita žáků ve vyučování, nedostatečné osvojování si životních kompetencí žáky, jednostranně paměťové pojetí vzdělávání. „Činnostní učení je cesta, kterou jsem dlouho hledala. Z učení tímto způsobem mám radost já, děti, líbí se i rodičům,“ říká Radka Krištůfková, učitelka a lektorka působící na ZŠ Korunovační v Praze 7.

Předmět projektu

Tvořivá škola – vzdělávací střediska činnostního učení v Praze je dvouletým projektem, jehož cílem je zkvalitnění vzdělávání na pražských základních školách. Projekt je podpořen z rozpočtu Evropského sociálního fondu, z rozpočtu Hlavního města Prahy a z rozpočtu ČR. Pedagogickým pracovníkům projekt pomůže s tvorbou a praktickou náplní nových rámcových školních programů a bude je motivovat k modernímu a efektivnímu způsobu výuky.

Občanské sdružení Tvořivá škola, které projekt realizuje, vybralo ke spolupráci na projektu 7 pražských škol, s nimiž pracuje již déle než dva roky. Jsou to aktivní inovující školy z Prahy 7, ZŠ Korunovační a ZŠ Strossmayerovo nám., dále ZŠ Na Dlouhém Lánu z Prahy 6, ZŠ Bří Venclíků a ZŠ Hloubětínská z Prahy 9, ZŠ Legerova z Prahy 2 a pilotní FZŠ Chlupova z Prahy 5. Partnerem projektu je rovněž sdružení Jazykový klub se sídlem v Praze 2.

Obsah projektu

Projekt je zaměřen zejména na učitele a vedoucí pracovníky těchto základních škol. Z jejich řad budou vyškoleni školní lektoři tzv. činnostního učení – tj. učení, které vede přirozenou cestou k probouzení schopností žáků, k rozvoji jejich tvořivosti a logického myšlení. Základním principem činnostního vyučování je nabývání nových poznatků žáky názorně, vlastní činností a prožíváním. Učivo se procvičuje na konkrétních příkladech a situacích, které přináší každodenní život, a tak má pro žáky osobní smysl. „Činnostní učení přináší dětem radost, pocit uspokojení z pochopení a dobrého zvládnutí učiva. Děti činnostní postupy učení baví a podněcují jejich mysl k aktivitě. Jejich prostřednictvím jsou všichni žáci vtaženi do výuky,“ říká Mgr. Zdena Rosecká, autorka myšlenky tvořivé školy. Výhodou činnostního učení také je, že není určeno pouze úzkému okruhu dětí - díky aktivnímu zapojení všech žáků do výuky vede k přirozené integraci dětí jak nadaných, tak ze sociokulturně znevýhodněného prostředí i dětí se speciálními potřebami učení. Tvořivá škola klade důraz zejména na činnostní výuku matematiky, českého a anglického jazyka. V rámci mezipředmětových vztahů však program zasahuje i do všech dalších oblastí základního vzdělávání.

Učitele základních škol nebudou činnostnímu učení učit pouzí lektoři – teoretici, ale přímo úspěšní čeští učitelé z praxe, kteří mají s činnostním učením dlouhodobé pozitivní zkušenosti. „V roce 1990 jsme začali spolu s dalšími učiteli pracovat na inovaci vnitřního pojetí činnosti základní školy. Naší největší motivací bylo, že jsme se sami ve svých třiceti a víceletých učitelských praxích přesvědčili, jakých výsledků mohou žáci dosáhnout, pokud jsou ve výuce dodržovány zásady a pravidla činnostního učení, když žáci vědí, proč se čemu učí, jestliže ve výuce vládne radost a je zajištěna dostatečná zpětná vazba,“ dodává Mgr. Zdena Rosecká.

Cíle a aktivity projektu

Cílem předkládaného projektu je zkvalitnění vzdělávání na pražských základních školách prostřednictvím rozvoje dalšího vzdělávání učitelů a pomoc pedagogickým pracovníkům s tvorbou a modernizací školních vzdělávacích programů orientovaných na rozvoj klíčových kompetencí žáků, individualizaci a diferenciaci výuky. 

Klíčovými aktivitami projektu je založení 7 vzdělávacích středisek činnostního učení, uspořádání 9 akreditovaných kurzů vzdělávání lektorů činnostního učení, uspořádání průběžné a závěrečné konference pro zástupce vedení základních škol. Základ implementované metodiky tvoří činnostní metody a formy učení, které v souladu se současnou vzdělávací politikou MŠMT ČR a VÚP v Praze směřují k utváření a rozvoji klíčových žákovských kompetencí a umožňují aktivní zapojení žáků, včetně žáků se specifickými potřebami učení.

Cílovými skupinami projektu jsou učitelé a vedoucí pracovníci pražských škol se základním vzděláváním. Hlavní cílovou skupinou projektu je 87 pedagogických pracovníků pražských základních škol, kteří budou vyškoleni na školní lektory činnostního učení, a 21 učitelů škol zapojených do projektu formou partnerství, kteří budou vyškoleni na lektory oblastní. Úkolem lektorů činnostního učení bude po skončení realizace projektu vést vzdělávací akce, pořádat ukázkové hodiny a poskytovat konzultace z oblasti praktické obsahové náplně a tvorby školních vzdělávacích programů pro učitele pražských základních škol.

O projektu budeme pravidelně informovat na www.tvorivaskola.cz. Pokud jste z Prahy a chtěli byste s naším projektem spolupracovat, napište nám na naši e-mailovou adresu info@tvorivaskola.cz .

Pro zbývající části České republiky připravujeme obdobný projekt, který bude zahajován na jaře roku 2007 ve všech krajských městech řadou metodicko-praktických kurzů pořádaných pro učitele základních škol.



press

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.