Radek Sárközi: Návrh změn pro české školství

pondělí 26. června 2006 ·

Tento článek obsahuje přehled změn, které by bylo dobré ve školství udělat v horizontu několika málo let. Doufám, že podnítí věcnou diskuzi nad jednotlivými problémy.

Hlavní problémy českého školství

·  Nekoncepčnost v rozhodování a prosazování změn na straně ministerstva školství

·  Dlouhodobé podfinancování a vysoký vnitřní dluh v oblasti vzdělávání, vědy a výzkumu

·  Neefektivní financování a řízení školství

·  Špatná komunikace ministerstva školství se svými přirozenými partnery (zřizovateli škol, školami, školskými asociacemi, zaměstnavateli, rodiči, odborníky z vysokých škol, žáky, studenty, odbory atd.)

·  Přebujelá administrativa dopadající na vedení škol

·  Vysoký počet nekvalifikovaných učitelů, důchodců a žen v základním a středním odborném školství

·  Nízký počet mladých absolventů pedagogických fakult ve školách

·  Nivelizace platů učitelů a jejich výše vzhledem k plátům ve starých členských zemích Evropské unie

·  Nezvládnutá kurikulární reforma (přechod na rámcové vzdělávací programy) po stránce finanční, organizační i metodické

·  Vysoká nerovnost v přístupu k vyššímu vzdělání (maturita a vysokoškolské studium)

·  Nízký počet vysokoškoláků v populaci

·  Vysoký počet odmítnutých uchazečů o studium na vysokých školách

·  Malé procentuální zastoupení všeobecného vzdělávání (gymnázia, lycea) ve středoškolském studiu

·  Absence pedagogické komory nebo jiné reprezentativní instituce zastupující zájmy učitelů jako profesní skupiny

·  Tradice z doby před rokem 1989

·  Vzdělání není celospolečensky uznávanou hodnotou

·  Školství a vzdělávání je prioritou pouze na papíře, nikoliv fakticky

Co změnit v českém školství a jak

Zákony

·  Provést revizi školského zákona a prováděcích vyhlášek k němu

Povinou školní docházku nahradit povinností vzdělávat se do 18 let věku

Zrušit minimální počet žáků ve třídě a škole

Zřídit Národní radu pro vzdělávání

Změnit zřizovatele základních škol z obcí a krajů na školské rady

Omezit administrativu na školách

·  Samostatným zákonem zřídit Českou pedagogickou komoru

Financování

·  Navýšit podíl školství na HDP na 6 až 7 procent

·  Zavést jednotný normativ na žáka ZŠ a SŠ, který škola obdrží automaticky podle počtu žáků

(Do tohoto normativu by se zahrnuly a rozpočítaly všechny položky, které chodí nyní do škol různými cestami. Použití peněz z tohoto normativu by bylo plně v kompetenci ředitele školy. Nešlo by tedy o účelově vázané prostředky.)

·  Priority MŠMT financovat formou grantů, o které si školy musejí požádat

(Příklad: Škola, která se rozhodne napsat vlastní originální ŠVP, by získala jeden milion korun na vzdělávání, nákup pomůcek a financování nadúvazkové práce učitelů. Minimální částka pro školu přidělovaná v rámci grantového řízení by měla činit 100 000 korun. Možnost spolufinancování z evropských fondů.)

·  Definování standardu služeb pro bezplatné školství

(Za nadstandard může škola vybírat školné, a to nejen soukromá, ale i veřejná. Například nižší počet žáků ve třídách, alternativní výuka atd. Na nadstandard může přispívat také zřizovatel nebo soukromý dárce. Tím se řeší nedostatek žáků ve venkovských a málotřídních školách.)

·  Optimální financování nastavit na počet 20 žáků na jednoho pedagoga a asistenta pedagoga

Odměňování pedagogů

·  Zrušení věkového automatu a transformace nárokových a nenárokových složek platu

·  Zavedení kariérního řádu pro pedagogy s VŠ vzděláním

Kariérní řád:

Asistent pedagoga (1-2 roky): 15.000,- Kč/měsíc

(lze absolvovat v průběhu VŠ studia)

I. odborná atestace: 20.000,- Kč/měsíc

(dlouhodobé vzdělávání, publikační činnost…)

II. odborná atestace: 25.000,- Kč/měsíc

(dlouhodobé vzdělávání, publikační činnost…)

Osobní ohodnocení: 5.000,- Kč/měsíc

(průměrně, přiděluje ředitel školy podle kritérií, které sám nastaví)

Personální politika ve školství

·  Zavedení míst asistentů pedagogů s VŠ vzděláním a bez VŠ vzdělání na základních a středních školách

  (jeden asistent na jednoho až pět učitelů)

·  Zavedení institutu školních psychologů na základních a středních školách

  (výše úvazku podle počtu žáků ve škole)

·  Zavedení institutu uvádějícího učitele na základních a středních školách

·  Vytvoření Sítě oblastních metodiků pro základní a střední školy

·  Vytvoření uceleného systému pro získávání kvalifikací u nekvalifikovaných učitelů

·  Vytvoření uceleného systému dlouhodobého a soustavného dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v rámci kariérního řádu

·  Rok placeného volna pro učitele po každých 10 letech praxe, aby neztratili kontakt s mimoškolním pracovním životem

Instituce

·  Provést personální audit na MŠMT a jím přímo zřizovaných organizacích

·  Sloučit VÚP Praha, NÚOV, CERMAT a Středisko multilicencí (DZS) pod ÚIV

·  Zrušit Českou školní inspekci (jako ve Finsku, kontrolní činnost bude zajišťovat zřizovatel školy) a ušetřené finanční prostředky použít na Síť oblastních metodiků

·  Činnost NIDV doplnit o Síť oblastních metodiků

Rámcové vzdělávací programy

·  Zachovat RVP pro počáteční vzdělávání

·  Sloučit RVP pro různé typy ZŠ do jednoho RVP pro základní vzdělávání

(včetně praktických, speciálních a uměleckých škol)

·  Sloučit RVP pro různé typy SŠ do jednoho

  (včetně gymnaziálních, středních odborných škol a učilišť)

·  Zrušit RVP pro vyšší odborné školy

  (tento typ škol převést do terciálního vzdělávání)

·  Všechny školy musejí začít vyučovat v souladu s RVP od září 2008

  (posunutí začátku povinnosti o jeden rok)

·  Všechny školy musejí vytvořit vlastní školní vzdělávací program do srpna 2012

(přechodné období umožňuje flexibilní změny v průběhu ověřování výuky v souladu s RVP)

·  Zjednodušení a zkrácení RVP

·  Zjištění finanční náročnosti výuky v souladu s RVP

·  ŠVP bude muset obsahovat pouze koncepci školy a bude určen široké veřejnosti

(především rodičům)

·  Změnami v RVP bude pověřena nově ustanovená Národní rada pro vzdělávání, v níž budou poměrně zastoupeny tyto strany: úředníci MŠMT, zřizovatelé škol, učitelé, ředitelé, odborníci na vzdělávání z vysokých škol a veřejnost

Vyšší odborné školy

·  Přesunout vyšší odborné školy do terciálního vzdělávání

Vysoké školy

·  Zavést motivační školné na veřejných vysokých školách, a to v takové podobě, aby se peníze vybrané na školném zpět rozdělily mezi studenty podle sociální potřebnosti, prospěchu, případně dalších kritérií

·  Zavést půjčky na vzdělávání s odložením splatnosti do dosažení průměrné mzdy, případně minimálně 15 let od zahájení studia

·  Vyšší částkou zpoplatnit zápis a opakování ročníku i zkoušek

Pedagogické fakulty a vysokoškolské studium pedagogiky

·  Změnit studium pedagogiky posílením praktické části, především průběžné praxe

·  Součástí studia bude dvouletá průběžná praxe v rozsahu 4 hodiny za 14 dní na pozici asistenta pedagoga v běžných školách, kterou budou studenti reflektovat v rámci teoretického studia

·  Povinné bakalářské studium pro učitele v mateřských školách

Alternativní školy

·  Podporovat vznik alternativních škol a rozšíření pozitivních zkušeností z těchto škol do školství obecně

·  Upravit RVP tak, aby nebyly v rozporu s programy tradičních alternativních škol (waldorfská, montessori, freinetovská, daltonská atd.), případně těmto školám udělit výjimku z části RVP, která neumožňuje vyučování v souladu s danou alternativní koncepcí

·  Umožnit alternativním školám vybírat školné za nadstandard

Státní maturitní zkouška

·  Povinná státní maturitní zkouška pro všechny absolventy SŠ

  (tedy i pro absolventy dnešních učilišť, ti mohou následně získat výuční list)

·  Rozdělení státní maturitní zkoušky na celostátní, školní a nepovinnou část

·  Celostátní část bude zavedena až 4 roky po začátku vyučování v souladu s RVP pro SŠ

Celostátní část:

  Didaktický test z obecných studijních předpokladů (vstupenka na VŠ)

  Didaktický test z funkční gramotnosti (vstupenka ke školní části maturity)

(Maturitní vysvědčení bude u obou testů obsahovat následující údaje: nejvyšší a nejnižší dosažené skóre v ČR a procentuální skóre žáka. Vysoká škola stanoví, kolika procent musí žák v daném roce dosáhnout, aby byl přijat. Střední škola stanoví, kolika procent musí žák v daném roce dosáhnout, aby pokročil ke školní části maturity.)

Školní část:

  Obhajoba absolventské práce (buď teoretické, nebo praktické)

  Zkouška z českého jazyka a literatury

  Zkouška z cizího jazyka

  Dvě další zkoušky z nabídky školy

Nepovinná část (tyto zkoušky si žák hradí sám):

  Další zkoušky z nabídky školy

  Mezinárodně uznávané zkoušky (například jazykové, počítačové atd.)

Opravná zkouška

  (žák si ji hradí sám, počet termínů pro opakování není omezen)

Přijímací řízení na výběrové školy

·  Přijímací řízení na výběrové školy nesmí být diskriminační a musí být transparentní

Přijímací řízení na střední školy

·  Zachovat talentové zkoušky

·  Zavést didaktický test z obecných studijních předpokladů pro žáky posledního ročníku ZŠ (vstupenka na SŠ)

·  Pokud bude chtít střední škola uspořádat vlastní písemnou přijímací zkoušku, musí se shodnout na její podobě s ostatními středními školami v daném kraji.

·  Součástí přijímacího řízení může být osobní pohovor se zájemcem o studium s předem danými kritérii pro jeho vyhodnocení

·  Součástí přijímacího řízení může být dosavadní prospěch, výstupní hodnocení a doporučení ze školy

·  Součástí přijímacího řízení může být psychologický test a test fyzické zdatnosti

Přijímací řízení na vysoké školy

·  Zachovat talentové zkoušky

·  Zavést didaktický test z obecných studijních předpokladů pro žáky posledního ročníku SŠ jako celostátní součást státní maturitní zkoušky (vstupenka na VŠ)

·  Pokud bude chtít vysoká škola uspořádat vlastní písemnou přijímací zkoušku, musí se shodnout na její podobě s ostatními vysokými školami, respektive jejich fakultami (katedrami) podle zaměření

·  Součástí přijímacího řízení může být osobní pohovor se zájemcem o studium s předem danými kritérii pro jeho vyhodnocení

·  Součástí přijímacího řízení může být dosavadní prospěch, výstupní hodnocení a doporučení ze školy

·  Součástí přijímacího řízení může být psychologický test a test fyzické zdatnosti

Soukromé, církevní a veřejné školy

·  Zrovnoprávnit postavení všech typů škol bez ohledu na jejich vlastnictví a zřizovatele

·  Stejný normativ na žáka a rovný přístup ke grantovým prostředkům pro všechny typy škol

Související změny v zákonech

·  Zavést investici do vzdělávání jako odpočitatelnou položkou od daňového základu, a to až do výše 1000 korun měsíčně.

·  Všechny kurzy, výukový software i učebnice přesunout do snížené sazby DPH, což je v současné době 5 %, nebo do sazby nulové. 

·  Zavést vrácení DPH na straně nákladů pro školy.

  (obdobná výjimka platí u společnosti Sazka)



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.