Lukáš Faltýnek: Google Talk - komunikace na jednom místě

pátek 23. června 2006 ·

Když v létě minulého roku spustil internetový gigant Google službu Google Talk, nechalo mě to víceméně klidným. Velké výhody a přínos jsem v ní nespatřoval. Velmi omezená základna uživatelů, použití minimální. Integrací Chatu do prostředí Gmailu, jsem však svůj názor přehodnotil a osobně dal tomuto počinu přívlastek „revoluční“. Protože se o této integraci zatím nikde moc nepsalo, rád bych ji tímto článkem představil. Začnu ale po pořádku. Od podlahy.

Google Talk je hlasový a IM klient vyvíjený a poskytovaný společností Google. Ke komunikaci využívá Jabber XMPP protokol a jeho rozšíření. Těm, kteří zatím o Jabberu mnoho neslyšeli, doporučuji k přečtení a získání základních informací článek: Jabber - Instant messaging bez omezení.

Potencionálním uživatelem Google Talku se stává každý vlastník účtu na Gmailu. Těch nyní Google eviduje víc než 860 000. Pro založení gmailového účtu je stále nutné získat pozvání od stávajícího uživatele. To však již dnes není obtížné obdržet. Pozvánek je mnoho. Pokud byste však někdo s pozváním přeci jen problémy měl, mohu vám pozvánku zaslat. Z registrovaného účtu na Gmailu se pak automaticky stává JabberID pro použití v Google Talku.

Google Talk je v těchto dnech dostupný pouze pro operační systém Windows 2000, XP a 2003. Verze pro Linux a MAC OS X je plánována do budoucna. Za pomoci Wine však můžete s Google Talkem experimentovat i pod Linuxem. Velmi kuriózně při instalací působí první hláška, která říká, že pro nainstalování je požadován MS Windows 2000, XP nebo 2003. Instalace u mne proběhla v pořádku. Nicméně co se mi zatím nezdařilo, je autorizace od serveru. Pokud někdo z vás Google Tlak pod Linuxem používá, můžete se v diskuzi pod článkem pochlubit a o své zkušenosti se s námi podělit. Následující obrázky ukazují instalaci a běh Google Talku v Linuxu. Poslední obrázek pak výsledek instalace v MS Windows 98 SE.

Instalace Google Talku pod OS Linux - krok 1

Instalace Google Talku pod OS Linux - krok 2

Výsledek instalace Google Talku pod OS Linux

Výsledek instalace Google Talku pod OS Windows 98 SE

Díky použití Jabber XMPP protokolu však při komunikaci s uživateli Google Talku nejste vázáni pouze na originálního klienta. Pro připojení ke slubě Google Talku můžete používat i Jabber klienty třetích stran. Na stránkách Google Talku je popsán přesný postup připojení pro aplikace PSI a GAIM. Obdobně se ale můžete připojit i přes další Jabber klienty. Osobně se nyní připojuji přes Gajim. Konkrétní nastavení účtu pro připojení z Gajimu můžete vidět na následujících obrázcích.

Nastavení účtu pro připojení ke Google Talku z Gajimu

Nastavení spojení pro připojení ke Google Talku z Gajimu

Gmail Chat

Na počátku roku byla společností Google do Gmailu integrována nová služba Gmail Chat. Uživatelům Gmailu je tak umožněno bez obtíží komunikovat s dalšími uživateli Google Talku, přímo z rozhraní webového prohlížeče.

Osobně předpokládám, že se tímto krokem počet uživatelů Google IM systému velmi rozšíří. A IM komunikace se tak dostane i k uživatelům, kterým doposud z nejrůznějších důvodů nic neříkala. V minulých dnech mi Gmail Chat umožnil popovídat si takzvaně on-line s několika přáteli, pro které bylo v minulosti používání IM moc složité a technické.

Napříč výše napsanému je zatím služba Gmail Chat přístupná pouze velmi omezenému počtu uživatelů. Základním předpokladem pro zobrazení služby Chatu je v současné době nastavené anglické národní prostředí. Použití prohlížečů Internet Explorer 6.0+, nebo Firefox 1.0+. Použitý protokol pak musí být http://, ne https://. Služba však ani po splnění výše uvedeného není dostupná každému. Postupně je však dalším a dalším uživatelům přidávána. Pokud ji u sebe nyní nenajdete, nemusíte zoufat. Stane se tak třeba v následujících dnech. Jak Gmail Chat přesně vypadá, můžete vidět na následujícím obrázku.

Gmail Chat

Gmail Chat, přesně řečeno okno s rychle přístupnými kontakty pro chat, najdete v levém sloupci Gmailu. Okno pro chat vidíte uprostřed.

Zelené tečky vlevo říkají, že uživatelé jsou bez obtíží dostupní na službě chat. Další možné stavy jsou žluté hodiny, červená a šedá tečka. Žluté hodiny mají pro uživatele význam Pryč. V Google Talku a Google chatu do tohoto statusu přejdete automaticky po 15 minutách nečinnosti. Nastavit tento stav ručně nativní prostředky Googlu neumožňují. Pokud se ale ke službě Google talk připojujete z jiných Jabber klientů, jednoduše tohoto stavu dosáhnete nastavením statusu na Away.

Červená tečka informuje, že uživatel na druhé straně je zaneprázdněn a nepřeje si být vyrušován. Šedá tečka pak říká, že uživatel je odhlášen z chatu.

Počet zobrazených kontaktů a uživatele, které v kontaktech máte, můžete jednoduše definovat. Přidat nového uživatele můžete přes odkaz Add contact. Nachází se dole pod kontakty. Modifikovat již zařazený kontakt pak můžete tak, že na něj najedete myší. A pak ve volbě Show in Quick Contacts? vyberete, jak s kontaktem zacházet. Můžete ho nechat zobrazovat vždy, automaticky, nikdy, nebo ho blokovat. Viz obrázek níže.

Při volbě Auto necháváte na samotném systému, zda-li danému kontaktu povolí s vámi hovořit, nebo ne. Úsudek systému je založen především na tom, zdali si z uživatelem mailujete, nebo ne. Nového uživatele, se kterým jste si nikdy nepsali, musíte o možnost chatu požádat tlačítkem Invite to chat.

Okno pro nastavení kontaktu

Jak je u IM zvykem, můžete si i v Gmail Chatu nastavit status viditelný pro ostatní. K volbě statusu se dostanete přes roletové menu Set status here. Nabídku možných statusů ilustruje obrázek níže.

Volbou Available dáte všem povoleným uživatelům na vědomí, že jste volní pro chat. Volba Custom message … vám pak umožní napsat pro ostatní vzkaz, který blíže charakterizuje váš status. Status Available můžete blíže konkretizovat například zprávou: „Nudím se, můžete mi psát :-)“.

Stav Busy má přesně opačný význam než stav Available. Busy ostatním uživatelům říká, že jste zaneprázdnění a nepřejete si být rušeni. Stav Busy pak máte opět možnost konkretizovat přes nabídku Custom message. Doplňující zpráva může v tomto případě vypadat například takto: „Pracuji jak mourovatej, rušit jen v naléhavých případech!“.

Volba Sign out of chat vás odhlásí z chatu. Takže ostatní vám nenapíší ani zbla.

Nastavení statusu

Další volby chatu nastavíte ve volbě Settings a záložce Chat. V nastavení, které je ukázáno na obrázku níže, máte možnost v oblasti Chat history nastavit, zda-li chcete pod vaším účtem uchovávat historii chatu, nebo ne. V Oblasti Quick Contact size nastavíte počet kontaktů, který si přejete mít zobrazený v rychlých kontaktech. V sekci Quick Contact location nastavujeme pozici okna s kontakty. V oblasti Auto-add suggested contacts: určíte, zda-li chcete dávat na vědomí všem uživatelům, s nimiž častěji komunikujete, že jste on-line. A nebo že toto budete dávat na vědomí jen uživatelům, kterým to explicitně dovolíte.

Nastavení Gmail Chatu

Přes všechna probraná nastavení se konečně dostáváme k samotnému chatu. Pokud chcete s někým navázat chat, stačí, když na něj v rychlých kontaktech najedete myší. Stisknutím levého tlačítka vyvoláte okno podobné zobrazenému níže. Stejně tak, pokud vám někdo napíše zprávu, zobrazí se vám toto okno. Volbou Pop-out pak okno chatu vyvoláte v samostatném okně. Jak je to vidět na obrázku výše. Volbou Options a poté Go off the record dosáhnete toho, že se u vás ani u toho, s kým mluvíte, nebude zaznamenávat historie rozhovoru. Pokud ale váš protějšek používá klienta třetí strany, zaznamenání historie na jeho straně nezabráníte. Volba Block user zabrání příjímání zpráv od uživatele, kterého blokujete.

Okno Gmail Chatu

Tolik o Google Chatu vše. Nyní je již jen na vás, jak se k této nové službě postavíte. Já osobně ji vítám a očekávám, že s integrací otevřeného IM do prostředí e-mailu za nedlouho přijdou i další společnosti. A lidé, což je důležité, budou mít k sobě zas o něco blíž.

Odkazy:

Článek vznikl ve spolupráci s časopisem LinuxEXPRES. Článek je uveřejněn s GNU FDL licencí (anglicky, česky).



Lukáš Faltýnek

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.