Gabriela Baladová: Využití ICT na hodinách anglického jazyka

pondělí 10. dubna 2006 ·

Zvládnutí rychlého vyhledávání a zpracování informací pomocí internetu umožňuje učit se kdekoliv a kdykoliv, využívat velké množství dat, odlehčuje paměť a pomáhá aktualizovat naše poznatky. Počítač a internet tak doplňují standardní učební texty a pomůcky. Není tedy důvod nevyužít je při výuce cizích jazyků, zejména pak jazyka anglického, ve kterém je na internetu většina informací.

Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

S výukou angličtiny začínají žáci ve 3. ročníku a očekává se, že jejich znalosti tohoto jazyka budou na konci základního vzdělávání na vyšší úrovni, než tomu bylo dosud. Jak toto očekávání splnit během sedmi let při třech hodinách týdně? Jak zajistit, aby se žáci co nejvíc dozvěděli, naučili, ale zároveň aby během hodin mluvili, vyjadřovali své názory, používali angličtinu aktivně v různých situacích a aby se pak v cizině nebáli mluvit?

Všichni známe hodiny, kdy se jeden žák trápí nad větou v cvičení a ostatní znuděně čekají, až se "vymáčkne". Nebo jak dvojice předvádí scénku či naučený dialog a sledují je jen nejbližší kamarádi. Kdybychom změřili čas, po který každý žák během hodiny mluvil, vyjdou nám v průměru dvě až tři minuty aktivní mluvy na žáka. Za týden je to sedm a půl minuty, za školní rok pět hodin, za sedm let 35 hodin. To je individuální kurz trvající jeden školní rok po jedné hodině týdně nebo intenzivní sedmitýdenní kurz po jedné hodině denně.

Všem učitelům je jasné, že výuka bude efektivnější, když žáci budou některé školní činnosti dělat sice individuálně, ale najednou. Jak ale zajistit zpětnou kontrolu? To vše nám poskytne jazykový program nebo internet. Obojí je dnes dostupné už téměř pro všechny základní školy, protože počítače jsou potřebné pro povinnou výuku ICT. Učitel jen koordinuje práci žáků a případné problémy konzultuje individuálně. Nabídka internetu je dostatečně široká, aby umožnila realizaci tvůrčích nápadů pro individuální i skupinovou práci, pro kreativní práci všech žáků.

Níže jsou uvedeny příklady činností (a odkazy na potřebné webové stránky), při kterých se dá počítač a internet využít na hodinách anglického jazyka a v domácí přípravě žáků.

Procvičování

Ověřování

Porozumění

Hledání informací

Hledání obrázků

Využívání Outlooku

  • přeposílání doplňujících cvičení, úkolů na hodině a z domova, formálních i neformálních dopisů a jiných písemností

Ukázky konkrétních činností

Pomocí internetu si žáci procvičí (Příloha 1) různé oblasti gramatiky i slovní zásoby.

Své znalosti z různých oborů si mohou žáci ověřovat (Příloha 2) anglicky pomocí testů, které najdou na výše uvedených webových stránkách. Je na učiteli, zda tuto činnost pojme jako zábavně-odpočinkovou, zábavně-soutěživou nebo jako zkoušení.

Pomocí webových stránek můžeme také procvičovat porozumění (Příloha 3) lidem v cizině, což je bez předchozích zkušeností obtížné.

Prezentace, zhotovení plakátu, letáku či webové stránky, vytvoření slide show nebo profilu osobnosti vyžaduje hledání informací a obrázků (Příloha 4).

K využití programu Outlook (Příloha 5) je zapotřebí propojení počítačů žáků s učitelovým. To snadno zajistí správce počítačové sítě, který by na škole měl být.

Ukázky prací žáků

Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat

Dle úvahy učitelů lze integrovat vzdělávací obsah zeměpisu (anglicky mluvící země), hudební výchovy (písně z anglicky mluvících zemí), ICT (používání internetu, základních programů pro tvorbu prezentací, Outlooku pro přeposílání úkolů atd.).
Člověk a svět práce - design a konstruování

Didaktická povaha příspěvku

procvičování probrané látky, vyhledávání informací samostatně či ve skupině, příprava prezentace vlastní práce na PC, testovací úlohy

Forma výuky

Práce na PC

Metoda výuky

Samostatná nebo skupinová práce žáků, při které učitel vystupuje pouze jako konzultant.

Předpokládaný časový nárok

Jednotlivé aktivity mají různou časovou náročnost. Procvičovací a vyhledávací od 15 do 45 minut, produktivní vyžadují čas na přípravu od jednoho dne do 14 dnů a samotná prezentace dle podmínek stanovených učitelem - časový limit pro každého prezentujícího.

Nutné pomůcky a prostředky

PC, disketa, CD nebo flashdisk

Informační zdroje

www.google.com

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

Je možné zapojit do činnosti žáky se speciálními potřebami.



Gabriela Baladová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.