Výzkumný ústav pedagogický v Praze provedl během roku 2004 Analýzu učebních osnov a učebnic z hlediska jejich podílu na vytváření a reprodukci genderově založených stereotypů a předsudků. Pracovníci a pracovnice Výzkumného ústavu pedagogického zanalyzovali současně používané vzdělávací programy pro základní vzdělávání a gymnaziální vzdělávání a 164 učebnic, převážně pro základní, ale i pro gymnaziální vzdělávání.
Cílem analýzy bylo zjistit, zda učebnice a vzdělávací programy dostatečně přispívají k prosazování rovnosti žen a mužů, a upozornit na to, čím se případně mohou podílet na vytváření a reprodukci genderově založených stereotypů a předsudků a pochybení proti prosazování rovnosti.
Analýza současně používaných vzdělávacích programů pro ZŠ i Gymnázium prokázala, že se v zásadně neprohřešují proti rovnému přístupu, i když mají v tomto smyslu některé menší nedostatky. Celkově by i tyto materiály měly více pamatovat na genderovou citlivost. Po zavedení RVP a ŠVP do škol však bude platnost těchto vzdělávacích programů ukončena.
V analýze učebnic se projevila skutečnost, že některé učebnice jsou dosud koncipovány tak, aby odpovídaly spíše životní zkušenosti chlapců než dívek. Zhruba ve třetině učebnic se nalézají určitá drobnější pochybení proti rovnosti pohlaví. Nejčastěji jde o stereotypní postoje v nahlížení na rozdělení rolí v rodině a v pracovním uplatnění mužů a žen, chlapců a dívek, určitý nepoměr mezi počtem mužů a žen v textu a cvičeních, stejně tak i v obrazových částech učebnic. Nejsou to pochybení, pro která by bylo nutné učebnice přestat používat, nebo hned přepracovávat. Autoři všech nově vydávaných nebo přepracovávaných učebnic by se však měli napříště při jejich zpracování vážně zabývat rovným přístupem k mužům a ženám a vyloučit z učebnic nejčastěji se vyskytující prohřešky proti rovnosti pohlaví.
Skutečnost, že učebnice umožňuje rovnocenné formování obou pohlaví a že je zbavena jakékoli nadřazenosti jednoho rodu, by měla být také podmínkou pro udělení doložky MŠMT. V současně platném formuláři pro posuzování učebnic je tato otázka sice již zmíněna v části týkající se celkového souladu učebnice s obecnými a základními kurikulárními dokumenty, do budoucna by však bylo vhodnější uvádět ji jako samostatné kritérium.
Pracovníci a pracovnice VÚP v souvislosti s provedenou analýzou upozorňují také na nezbytnost přípravy budoucích učitelů a učitelek a na nutnost proškolování vyučujících, kteří již působí v praxi. Jednou z rolí školy by totiž mělo být účinné působení proti jakékoliv nerovnosti a stereotypům.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat