Své zkušenosti shrnuli autoři ze tří Informačních center SIPVZ ze severu Moravy do zajímavého desatera.
V roce 2004 byly vyzvány ty ze středních a základních škol v České republice, které mají v oblasti ICT dobrou úroveň a rády by pomohly i dalším školám ve svém okolí, aby se staly Informačními centry SIPVZ. V té době nikdo nevěděl, jak budou nová informační centra fungovat a jestli tato myšlenka padne na úrodnou půdu. Tato aktivita však zapustila své kořeny a zřejmě bude růst i nadále a je důkazem, že mnozí učitelé cítí odpovědnost za rozvoj svého oboru a většinou bez nároku na jakékoliv ocenění jdou do podobných projektů tzv. po hlavě. S výsledky svého snažení by vás chtěly seznámit tři aktivní střední školy ze severu Moravy, které se staly zároveň Informačními centry SIPVZ pod čísly 14, 15 a 30 – Gymnázium Olgy Havlové Ostrava-Poruba, Gymnázium Františka Živného Bohumín a Gymnázium a SOŠ Orlová-Lutyně. Co se skrývá za těmito čísly, jaká práce a úskalí čekají potenciální nová informační centra SIPVZ, které vzdělávací akce, semináře a workshopy se nám podařilo zorganizovat a s jakým úspěchem. Své zkušenosti jsme shrnuli do následujícího desatera.
1. Sestavte dobrý tým
Práce v IC nesmí ležet na jednom člověku, který je potom přetížen a samozřejmě vše nestíhá. Jsme rádi, že ve všech námi prezentovaných Informačních centrech se spolupráce s ostatními pedagogy na škole daří a že se nám podařilo navázat spolupráci jak mezi sebou navzájem, tak i se školskými zařízeními v našem regionu.
2. Připravte kvalitní program
Sestavte si takovou náplň činnosti informačního centra, která by zaujala širokou pedagogickou veřejnost včetně studentů. Kromě školení v rámci SIPVZ je nutné školám ve vašem regionu také nabídnout účinnou podporu formou metodické pomoci a konzultační činnosti v oblasti ICT. Jde o klíčovou věc celého projektu IC.
3. Spolupracujte s jinými IC
Ideálně se nám osvědčila spolupráce našich tří center při tzv. „spanilých jízdách“ přednášejících a hostů. Chceme upozornit, že pokud chcete spolupracovat, musíte si tzv. sednout i lidsky. Sestavit například časový harmonogram tří přednášek tak, aby vyhovoval stoprocentně všem, není možné.
4. Podejte projekt
Pokuste se podat projekt, který podpoří činnost informačního centra finančně a materiálně v oblasti hardware i software. Všem třem naši centrům se některý z projektů podařilo realizovat a v krátkosti je představíme.
5. Zapojte média
Pokud se vám podaří prorazit alespoň do místního tisku či dokonce televize, máte v oblasti propagace akcí významnou výhodu. Jednodušší situace je paradoxně v menším městě, jako je Bohumín, kde spolupráce s místním tiskem i televizí probíhá na dobré úrovni.
6. Pomáhejte a informujte
Pokuste se pomoci ostatním školám s jejich problémy v oblasti IT. Nejednodušší způsob je pomocí e-mailu a webových stránek. Pokud se chystáte vydat knihu nebo příručku, nezapomeňte respektovat autorská práva.
7. Co nevíte vy, ví někdo jiný
Pokud navážete spolupráci s vysokou školou ve vašem regionu, můžete se opřít o zázemí odborníků, kteří většinou rádi poradí s problémy, které sami nezvládnete. Často se můžete zapojit i do projektů těchto škol a rozšířit tak svoje obzory.
8. Nenechte se otrávit
Vždycky se setkáte s lidmi, kteří se budou divit proč to děláte a co z toho máte. Pokud si nevěříte, infocentrum nezakládejte. Většinou budete mít ze své práce pouze dobrý pocit.
9. Buďte originální
Při své činnosti nezapomeňte na to, že infocenter je již několik desítek a tak jako nejsou všichni lidé stejní, zkuste své centrum odlišit od ostatních alespoň nějakou maličkostí – určitým zaměřením.
10. Vychutnejte si úspěch.
Pokud se cítíte předchozími body mírně odrazeni, tak si buďte jisti, že při vaší práci v rámci IC je mnoho situací, kdy si můžete říct, že teď se vám něco povedlo. Proto vlastně všechno děláte.
Pokud vám v našem desateru pro informační centra něco chybí nebo naopak přebývá, zveme vás na prezentaci o činnosti našich informačních center a následnou diskusi, kterou jsme tímto chtěli vyvolat a na kterou jsme připraveni.
Příspěvek přednesený na konferenci POŠKOLE 2005 a publikovaný v jejím sborníku zveřejňujeme s laskavým souhlasem autorů.
Dagmar Kocichová
0 komentářů:
Okomentovat