Tomáš Hudec a kolektiv: Informační centra v roce jedna

pátek 3. června 2005 ·

Své zkušenosti shrnuli autoři ze tří Informačních center SIPVZ ze severu Moravy do zajímavého desatera.

V roce 2004 byly vyzvány ty ze středních a základních škol v České republice, které mají v oblasti ICT dobrou úroveň a rády by pomohly i dalším školám ve svém okolí, aby se staly Informačními centry SIPVZ. V té době nikdo nevěděl, jak budou nová informační centra fungovat a jestli tato myšlenka padne na úrodnou půdu. Tato aktivita však zapustila své kořeny a zřejmě bude růst i nadále a je důkazem, že mnozí učitelé cítí odpovědnost za rozvoj svého oboru a většinou bez nároku na jakékoliv ocenění jdou do podobných projektů tzv. po hlavě. S výsledky svého snažení by vás chtěly seznámit tři aktivní střední školy ze severu Moravy, které se staly zároveň Informačními centry SIPVZ pod čísly 14, 15 a 30 – Gymnázium Olgy Havlové Ostrava-Poruba, Gymnázium Františka Živného BohumínGymnázium a SOŠ Orlová-Lutyně. Co se skrývá za těmito čísly, jaká práce a úskalí čekají potenciální nová informační centra SIPVZ, které vzdělávací akce, semináře a workshopy se nám podařilo zorganizovat a s jakým úspěchem. Své zkušenosti jsme shrnuli do následujícího desatera.

1. Sestavte dobrý tým

Práce v IC by neměla ležet na jednom člověku, který je potom přetížen a samozřejmě vše nestíhá. Jsme rádi, že ve všech námi prezentovaných Informačních centrech se spolupráce s ostatními pedagogy na škole daří a že se nám podařilo navázat spolupráci jak mezi sebou navzájem, tak i se školskými zařízeními v našem regionu.

2. Připravte kvalitní program

Sestavte si takovou náplň činnosti informačního centra, která by zaujala širokou pedagogickou veřejnost včetně studentů. Kromě školení v rámci SIPVZ je nutné školám ve vašem regionu také nabídnout účinnou podporu formou metodické pomoci a konzultační činnosti v oblasti ICT. Jde o klíčovou věc celého projektu IC.

3. Spolupracujte s jinými IC

Ideálně se nám osvědčila spolupráce našich tří center při tzv. „spanilých jízdách“ přednášejících a hostů. Při této spolupráci si musí koordinátoři ICT a zodpovědné osoby za provoz IC dobře rozumět. Sestavit například časový harmonogram tří přednášek tak, aby všem informačním centrům vyhovoval, je docela náročnou záležitostí.

4. Podejte projekt

Pokuste se podat projekt, který podpoří činnost informačního centra finančně a materiálně v oblasti hardware i software. Všem třem našim informačním centrům se některý z projektů úspěšně podařilo zrealizovat a v krátkosti vám je představíme.

5. Zapojte média

Pokud se vám podaří zveřejnit akce IC v místním tisku či dokonce televizi, máte v oblasti propagace činnosti vašeho IC významnou výhodu. Jednodušší situace je paradoxně v menších městech, kde spolupráce s místním tiskem i televizí probíhá na dobré úrovni.

6. Pomáhejte a informujte

Pokuste se pomoci ostatním školám s jejich problémy v oblasti ICT. Nejjednodušší způsob je pomocí e-mailu a webové podpory, můžete také vydat knihu nebo příručku. Vždy pamatujte na autorská práva.

7. Co nevíte vy, ví někdo jiný

Pokud se vám podaří navázat spolupráci s vysokou školou ve vašem regionu, můžete se opřít o zázemí odborníků, kteří většinou rádi poradí s problémy, které byste sami zvládali jen s velkými obtížemi. Často se můžete sami zapojit i do projektů těchto škol a rozšířit tak svoje obzory.

8. Nenechte se odradit

Vždycky se setkáte s lidmi, kteří se budou divit proč to děláte a co z toho máte. Pokud si nevěříte, infocentrum nezakládejte. Většinou budete mít ze své práce pouze dobrý pocit, který však zato určitě stojí.

9. Buďte originální

Při své činnosti nezapomeňte na to, že infocenter je již několik desítek a tak jako nejsou všichni lidé stejní, zkuste své infocentrum odlišit od ostatních alespoň určitým specifickým zaměřením.

10. Vychutnejte si úspěch

Pokud se cítíte předchozími body mírně odrazeni, tak si buďte jisti, že při vaší práci v rámci ICT je mnoho situací, kdy si můžete říct, že teď se vám akce IC podařila. Vaši účinnou pomoc kolegové jistě docení.

Pokud vám v našem desateru pro informační centra něco chybí nebo naopak přebývá, zveme vás na prezentaci o činnosti našich informačních center a následnou diskusi, kterou jsme tímto chtěli vyvolat a na kterou jsme připraveni.

Příspěvek přednesený na konferenci POŠKOLE 2005 a publikovaný v jejím sborníku zveřejňujeme s laskavým souhlasem autorů.



Tomáš Hudec a kolektiv

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.