Před deseti lety začínala expanze Internetu ve vyspělých zemích a přicházeli na něj ve velkém noví uživatelé, kteří neznali jeho tehdejší kulturu a zvyklosti, ale ani technické základy sítí. Internetová komunita se pro ně pokusila stručně vyjmenovat základní pravidla chování, jakousi etiketu na síti. Většina pravidel je stále platných a bohužel také pro většinu pedagogů a žáků neznámých, takže se někdy chovají na síti jako sloni v porcelánu…
Když před deseti lety začínala expanze Internetu ve vyspělých zemích, málokdo tušil, jak se toto nové médium rozšíří a jaký bude mít v krátké době význam. Dokonce i společnost Microsoft při uvedení tehdejší novinky Windows 95 fenomén svobodné sítě podcenila. Na síť sítí přicházeli ve velkém noví uživatelé, kteří neznali jeho tehdejší zažitou kulturu a zvyklosti, a pochopitelně ani technické základy sítí. Internetová komunita se cítila často neohleduplným chováním nováčků omezována nebo často i ohrožována, a pokusila se pro ně stručně vyjmenovat základní pravidla chování, jakousi etiketu na síti. Pro tato pravidla se používá hezký anglický idiom idiom netiquette (net+etiquette), čili něco jako síťová etiketa. Pravidla se dostala i do informačních poznámek Network Working Group (Pracovní skupina sítě) zvaných Request For Comments (Žádosti o komentáře) pod číslem 1855 (RFC 1855), tedy do jakéhosi systému přijímání standardů na síti. Většina tehdy formulovaných pravidel je stále platných a bohužel také pro většinu pedagogů a žáků neznámých, takže se někdy chovají na síti jako sloni v porcelánu. Jistě jste se setkali se zdlouhavým stahováním e-mailu s neúměrně velkou přílohou nebo s diskusí, která vás od čtení fóra vysloveně odradila. Ale netiquette není zákon, a proto chování podle ní nelze vynutit. Je to sice jen soubor doporučení, ale ten, kdo se jimi neřídí, brzy pocítí nelibost ze strany internetové komunity, mnohdy i administrátorů, kteří mají prostředky zájmy komunity hájit.
Desatero slušného chování - základní pravidla netiquette
Neměl bys používat počítač k tomu, abys škodil ostatním lidem.
Neměl bys bránit ostatním lidem pracovat na počítači.
Neměl bys čmuchat v cizích souborech.
Neměl bys pomocí počítače krást.
Neměl bys pomocí počítače šířit fámy.
Neměl bys používat ani kopírovat program, za který jsi nezaplatil.
Neměl bys používat prostředky na cizím počítači bez svolení.
Neměl bys upírat ostatním lidem užívat svůj intelekt.
Měl bys myslet na společenské souvislosti programu, který píšeš.
Měl bys používat počítač s respektem a uvážením.
Toto desatero snad nemá význam ještě komentovat, ale desátý bod by se měl opakovat na každém školení Z a P.
Využívání zdrojů
je velmi sobecké např. být celý den připojen k nějakému serveru přes telnet; buď připojen jen nezbytně nutnou dobu; uvědom si, že ostatním uživatelům sítě (zbytečně) ubíráš část přenosového pásma
snaž se využívat místní (nebo alespoň blízké) kopie např. webových stránek (angl. tzv. mirrors - zrcadla)
pokud se připojuješ k prostředku, o kterém víš, že je využíván také firmou, jež jej provozuje, snaž se jej v pracovní době raději nevyužívat; můžeš se přeci připojit jindy; zvláště při stahování velkých souborů
poštu kontroluj pravidelně a co nejčastěji; udržuj v přihrádce (angl. mailbox) minimum zpráv
svůj počítač kontroluj na přítomnost virů; příchozí soubory z mailu také zkontroluj
Určitá archaičnost těchto bodů snad nevadí, i dnes je řada uživatelů v poddimenzovaných školních sítích schopná spustit současné stahování několika souborů v P2P sítích a zablokovat desítku svých kolegů či spolužáků. A díky nabídce nejrůznějších multimediálních souborů (od MP3 po filmy v MPEG) není nikdy na disku dost místa…
Bezpečnost provozu
nezůstávej přihlášený, pokud od počítače odcházíš; po dobu krátké nepřítomnosti jej lze zamknout (angl. "lock")
měň pravidelně a často hesla; hesla by neměla být jednoduchá, tedy ne pár písmen a ne tvé jméno; nejlepší je náhodná, dostatečně dlouhá kombinace čísel a malých a velkých písmen
heslo NIKDY nikomu neprozrazuj, dokonce ani administrátorům - ti by jej neměli potřebovat
Jsou jedinci, kteří používají stejné heslo všude a pro jistotu si ho napíší fixem zespodu na klávesnici. Zkuste si otestovat své kolegy, budete překvapeni!
Dodržování práv
snaž si udržet respekt k ostatním; nelej jim špínu na hlavu - mohou tě za to zažalovat
před použitím nějakého díla se seznam s autorskými právy k němu příslušnými; většinou nelze bez svolení publikovat cizí článek nebo kopírovat komerční programy
nepublikuj a neposílej nikomu obscénosti, perverznosti či pornografii; Internet je sice svobodné médium, ale zdravý rozum ti jistě napoví, že svobodu nelze zneužívat a že má nějaké meze
I v diskusích na České škole jsou jedinci, kteří nešetří urážkami na všechny strany. Někteří je berou jako určitý folklór, ale někteří mají tendenci oplácet. Hlupák či sprosťák má ale většinou navrch. Ale nedávno byl pravomocně odsouzen účastník diskusního fóra, sice se vedou diskuze o oprávněnosti této causy, je to ale přinejmenším zajímavý precedent.
Komunikace jeden s jedním a jeden s mnoha
Komunikace je základem Internetu, používáme e-mail, chat, ICQ, konference a další a další služby. Pravidel je celá řada, nejprve vyberme některé, týkající se e-mailu:
pokud nemáš vlastní připojení, ověř si, jak je to s vlastnictvím e-mailu; tvůj e-mail např. v práci může patřit tvému zaměstnavateli a tedy jej nelze používat pro soukromou poštu
předpokládej, že mail není bezpečný; tedy to, co bys nenapsal na pohlednici, nepiš ani do e-mailu; na druhou stranu: u doručeného mailu se přesvědči, zda je od toho, od koho si myslíš, že má být
pokud přeposíláš mail, nech jej v původním znění; pokud jde o osobní dopis a posíláš jej do skupiny, vyžádej si nejprve svolení autora; můžeš samozřejmě původní mail zkrátit či odpovídající místa označit, ale tak aby význam zůstal nezměněn
nikdy neposílej řetězové dopisy; tato činnost je velmi tvrdě postihována
nikdy také neposílej tzv. spam!; jde o zasílání nevyžádaných (většinou komerčních) mailů na více adres najednou
zlaté pravidlo zní: buď konzervativní v tom, co posíláš, a buď liberální v tom, co přijmeš; nenech se vyprovokovat k horkokrevným debatám (tzv. flame-wars)
usnadni příjemci život: je dobré na konec dopisu připojit tzv. podpis (angl. signature), kde je uvedeno, kdo jsi, nějaké kontakty na tebe, včetně odpovědní adresy; tento podpis by neměl být delší než asi 4 řádky
vždy měj na paměti, komu píšeš; někdy adresa směřuje na jednotlivce, někdy na skupinu
neobtěžuj neznámé lidi s žádostmi o pomoc v obecných záležitostech; nemají na to čas
používej zaběhnuté zkratky - ušetříš si psaní; např. IMHO (angl. In My Humble/Honest Opinion - Podle mého skromného názoru), FYI (angl. For Your Information - Pro vaši informaci) nebo BTW (angl. By The Way- Mimochodem); ber přitom samozřejmě ohled na adresáta - zda jim bude rozumět
než pošleš emotivní odpověď na dopis, počkej raději do rána
buď stručný; když odpovídáš na mail, zahrň dost z předchozích mailů, aby bylo jasné, o co jde; není dobré nechávat tam všechny předchozí maily, zbytečnosti vyhoď
do Subjectu (Předmětu) dej text, který odráží, o co v mailu jde
pozor na dlouhé e-maily; měj na paměti, že spousta lidí platí připojení od minuty; tedy, čím delší mail bude, tím to pro ně bude dražší; je dobré neposílat maily větší než 50 kB, zvláště pak ne cizím lidem
pokud si myslíš, že je to důležité, odpověz na e-mail okamžitě a stručně, i když dlouhou a důkladnou odpověď odešleš později
pokud tvůj mail-server umí automaticky e-mail přeposlat na tebou určenou adresu jinam (tzv. forwarding), dej pozor, aby se takto mail nedostal do nekonečného cyklu tím, že si jej budou servery předávat dál a dál
Mailing-list a News (Konference)
Konference sice již nejsou tak často užívané, ale jsou stále vynikajícím zdrojem informací, ať už při studiu jejich archivů nebo pro získání rychlé odpovědi či rady.
než něco pošleš, přečti si příspěvky měsíc nebo dva staré; pochopíš tak kulturu skupiny
dřív než se na něco optáš, snaž se to najít ve FAQ (angl. Frequently Asked Questions - Často kladené otázky); veteránům to docela vadí, když vidí pravidelně, např. každý semestr, znova ty samé dotazy/problémy a někde na síti na ně existují zpracované odpovědi
uvědom si, že Tvé příspěvky uvidí opravdu mnoho lidí, včetně např. tvého nadřízeného; proto dávej pozor, co píšeš; měj na paměti, že se příspěvky velmi dlouho archivují a tvá slova budou ještě dlouho uložena na místě, kam má mnoho lidí přístup
předpokládej, že každý mluví za sebe a že nereprezentuje svoji organizaci (pokud to vysloveně není uvedeno)
příspěvky by měly být stručné a k věci; neodbočuj od tématu (angl. off-topic) a neposílej upozornění na chyby v pravopise či na překlepy; toto tě více než cokoliv jiného označuje za nezkušeného začátečníka
Subjecty (Předměty) by měly být dle konvencí skupiny
reklama je někde vítána a někde naprosto kamenována!
při odpovídání nech původní zprávu na začátku, případně nech tolik textu, aby z něj vyplynul kontext; tím se ujistíš, že lidé budou vědět, na co reaguješ; nevkládej zbytečně celý originál!
potvrzení doručení, automatické odpovídače jsou nestandardní a nespolehlivé vzhledem ke spektru systémů připojených k Internetu; proto zprávy od nich do mailing-listů působí velmi rušivě; zkrátka nepoužívej je
pokud se ti stane, že pošleš osobní zprávu skupině, omluv se
pokud nesouhlasíš s nějakou osobou, napiš jí raději osobně, než abys psal do skupiny nebo listu; pokud se debata týká něčeho, co by mohlo ostatní zajímat, můžeš vaši debatu shrnout pro všechny
Informační služby (WWW, FTP, telnet a další)
jestliže máš problémy s jakoukoliv formou informační služby, začni problém řešit u sebe - zkontroluj konfigurace, nastavení, spojení apod.; udělej to předtím, než budeš předpokládat, že je chyba na straně poskytovatele a/nebo je to poskytovatelova chyba
při přístupu na anonymní účet na FTP serveru je slušností napsat do hesla správný e-mail
NEpředpokládej, že JAKÁKOLIV informace, kterou najdeš, je aktuální a/nebo přesná; pamatuj, že nové technologie pouze umožňují člověku být vydavatel, ale ne každý objevil zodpovědnost, jakou s sebou publikování přináší
pamatuj, že pokud není použita bezpečnostní a autentizační technologie, jakákoliv informace, kterou systému odešleš, bude přenášena Internetem úplně nahá, bez jakékoliv ochrany proti odposlechnutí či zfalšování
pokud máš problém se serverem a žádáš o pomoc, poskytni tolik informací, kolik je potřeba, aby se dal problém odhalit
Interaktivní služby v reálném čase (IRC, ICQ, chat a další)
jako u jiných prostředí, je lepší nejprve poslouchat, abys poznal kulturu skupiny
není nutné každého v místnosti nebo na kanálu zdravit zvlášť; většinou stačí jedno Ahoj nebo něco podobného; užití vlastnosti automatického zdravení u tvého klienta je nepřijatelné chování
varuj kolegy, že hodláš přenášet velké množství dat; pokud ti to schválí, můžeš to poslat, ale poslat nechtěnou informaci bez varování je špatně, stejně jako u mailu
nepředpokládej, že lidé, které neznáš, si s tebou budou chtít povídat
respektuj pravidla skupiny; najdi si úvodní materiály
pokud uživatel používá přezdívku, alias či pseudonym, respektuj, že si přeje zachovat anonymitu; dokonce i když ty a on jste blízcí přátelé, je mnohem vhodnější použít jeho přezdívku; nepoužívej pravé jméno té osoby naživo, pokud nemáš k tomu svolení
Odkazy
Čada, Lukáš, Netiquette, ČVUT (tento text je základem článku)
Hambridge, S., RFC1855 - Netiquette Guidelines
Rinaldi, Arlene H., THE NET USER GUIDELINES AND NETIQUETTE
Satrapa, Pavel, Netiketa, LUPA
redakce
0 komentářů:
Okomentovat