Je internetová prezentace v dnešní době nezbytnou součástí prezentování každé české školy? Odpověď na tuto otázku a několik dalších je možné nalézt v průzkumu, který zkoumal oficiální internetové stránky škol se zaměřením na deset kritérií – sedm obsahových a tři technologická.
Najít univerzální konsensuální definici kvalitní webové prezentace školy je patrně nemožné. Každý autor či instituce vychází při definování hlavního významu školní prezentace ze svých politických, historických a geografických zkušeností. Například irská The National Centre for Technology in Education, vládní agentura zabývající se podporou informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání, na svých webových stránkách [1] píše: „Ideální je takový obsah školních stránek, který vychází ze vzdělávacího kurikula a kde je to jen možné, tam je založen na práci studentů.“ Podle NCTE by tedy školní stránky měly souviset se vzděláváním a být tvořené zejména studenty.
Oproti tomu anglický vládní Department for Education and Skills na svých stránkách zaměřených na vytváření bezpečných a efektivních školních prezentací [2] uvádí: „Hlavním cílem každé webové prezentace je poskytování informací. Školní webové stránky umožňují říci světu, že škola existuje, poskytnout informace současným studentům a jejich rodičům nebo představit školu zájemcům o studium.“ Podle DfES má mít školní web především informační význam.
Dr. Jamie McKenzie, renomovaný americkém odborník na informační technologie ve vzdělávání, na svém webu From Now On – The Educational Technology Journal [3] uvádí čtyři hlavní důvody existence školních stránek: „představují školu návštěvníkům, odkazují na nejlepší vzdělávací stránky na Internetu, nabízí možnost publikovat vlastní práce studentům a obsahují důležité regionální informace vztahující se ke vzdělávání, které lze sdílet se školami po celém světě.“
Slovenská Asociácia Projektu Infovek vyhlašuje každoročně soutěž O nejlepší webovou stránku školy [4]. Definici kvalitní webové stránky je možné vyčíst z kritérií, která jsou uplatňována při hodnocení školních webů. Jedná se o „vzdělávací obsah, grafickou úpravu a technické zpracování (náročnost).“
David Carter, ředitel Cirencester Deer Park School ve Velké Británii, uvádí ve svém příspěvku na konferenci Vision 2020 [5] deset klíčových oblastí charakterizujících školu budoucnosti. Desátý bod se týká školních stránek: „Žáci a jejich rodiče budou mít z domova přístup k aktuálním informacím o výsledcích žáka ve škole. Elektronické odkazy na školním webu budou informovat o pokroku, docházce, zapojení jejich dětí do zvláštních školních činností, o odměnách a o osobních zprávách ze školy domů." Pro Cartera představují webové stránky školy budoucnosti především prostředek pro komunikaci s rodiči.
Odborníci na informační a komunikační technologie ve vzdělávání spatřují v internetové prezentaci školy různé cíle. Vzhledem k technickým a technologickým možnostem internetové služby World Wide Web není nutné zúžit záběr školních webů pouze na několik parciálních cílů.
Kvalitní školní webovou prezentaci definujeme jako soubor vzájemně provázaných WWW stránek umístěných na webovém serveru, který návštěvníkům zprostředkovává snadný přístup k údajům o škole (informační charakter), studijním materiálům pro studenty a pedagogy (vzdělávací charakter) a k dalším zdrojům zajímavého obsahu využitelného ve vzdělávání. Dobrá školní prezentace nabízí svým návštěvníkům možnost nahlédnout do zákulisí školy a jejího okolí prostřednictvím multimédií (text, obraz, zvuk) a zpřístupňuje zajímavé práce svých studentů. Inovativní školy se prostřednictvím stránek snaží inzerovat svoji otevřenost zájemcům různých věkových a sociálních skupin, případně i sociálním, vzdělávacím a obchodním partnerům.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat