Využití grafických programů je jedním z vhodných způsobů, jak dát žákům jinou příležitost k výtvarnému vyjadřování. Pro tuto generaci studentů je počítač samozřejmým a hlavně snadno dostupným nástrojem, který umí ovládat lépe než štětec či tužku.
I. Prezentace projektu
Projekt je zaměřen na využití grafických programů ve výuce výtvarné výchovy ve čtvrtém ročníku osmiletých gymnázií a ekvivalentně devátých tříd základních škol. V tomto věku jsou žáci ne vždy spokojeni s tím, co vytvořili (kresba, malba). Výsledek se liší od jejich představ. S výslednou grafickou úrovní jsou spokojeni a nacházejí možnosti, jak se výtvarně vyjadřovat, jak esteticky ztvárnit svoje představy.
II. Zadání: propagace kulturní, sportovní či jiné akce dle vlastního výběru
CorelDRAW
plakát A3 (420x297mm),
pozvánka A6 (148x105mm)
vstupenka (libovolné)
Macromedia Flash
Reklamní banner pro webovou prezentaci akce
(libovolné rozměry)
Hodinová dotace na projekt
Teoretická příprava - zásady, kompozice plakátu, předběžný návrh na papír | 6 |
Realizace plakátu, vstupenky, pozvánky | 8 |
Vytvoření banneru pro webovskou prezentaci akce | 8 |
Celkem - teorie i praxe | 22 |
III. Teoretická příprava
Co plakát obsahuje? Jaké informace?
Jak působí plakát v sousedství ostatních?
Co na plakátu zaujme?
Jaký je rozdíl mezi plakátem na jednu akci a programem
(kino, divadlo, kluby)?Které z plakátů zaujmou a které nikoli?
III. Teoretická příprava
Černé linky upozorňují na pevný rámec plakátu a jeho vnitřní uspořádání
Propojení myšlenkové:
Festival Lipnice - listí lípy,
prvky (barva, velikost i font písma) se opakují,
písmo je propojeno s obrázkem (listí v nadpise)
IV. Vlastní práce - návrh plakátu
Dostat na plochu veškeré prvky
(informace: název, čas, místo, obrázky, fotky)Snažit se je rozmístit
Zkoušet různé možnosti
(umístění, barvy, písmo, obrázky, fotky)Zkoušet kompoziční možnosti
Ukládat všechny verze
IV. Vlastní práce - od návrhu po realizaci
V. Návrh a počítačové provedení
Zaměření se na technické zpracování
(postavičky, vlastní úpravy písma, nesprávně umístěné ořezky, CMYK-ové barvy)
V. Možná úskalí práce na PC
psaní do "obálek", řádky se pak obtížně rozdělují, těžko se s nimi pracuje
deformace fotek, obrázků
vybírat prvky, které se k sobě hodí
VII. Úspěšné realizace CorelDRAW, Macromedia Flash
Rozpočet projektu (ceny jsou z roku 2003)
17 x Corel Draw v.11 | 17 x 2615,- = 44 455,- |
25 x Macromedia Flash MX | 25 x 2003,- = 50 075,- |
celkem | 94 530,- |
Předvedení projektu
Ověřovací škola : Gymnázium, A.K. Vitáka 452, Jevíčko
Pedagog : Mgr. Jana Janečková
Závěry :
Pilotní projekt splnil zadaný úkol, vhodně ukázal, jak využít výpočetní techniku ve výuce jiného předmětu.
Jiný způsob výtvarného vyjádření + možnost propojit nabyté dovednosti s grafickým softwarem výsledné práce většiny studentů byly na dobré úrovni a to jak z hlediska kompozičního, tak i z hlediska technického provedení.
Úspěšný pilotní projekt - v dnešní době vzrůstá potřeba ovládání počítačů ve všech oborech lidské činnosti, proto můžeme tento projekt doporučit i v další výuce.
Informace na www.gypce.cz - sekce Pilotní projekty
celá prezentace předvedení pilotního projektu
úspěšné realizace plakátů - CorelDRAW
úspěšné realizace bannerů - Macromedia Flash
Poznámka redakce: Prezentace tohoto projektu proběhla v březnu 2005 na konferenci POČÍTAČ VE ŠKOLE na gymnáziu v Novém Městě na Moravě, z jejíhož sborníku je s laskavým souhlasem pořadatelů i autora převzata.
Jana Svobodová
0 komentářů:
Okomentovat