Jana Svobodová: Výuka počítačové grafiky ve 4. ročníku osmiletého studia

středa 4. května 2005 ·

Využití grafických programů je jedním z vhodných způsobů, jak dát žákům jinou příležitost k výtvarnému vyjadřování. Pro tuto generaci studentů je počítač samozřejmým a hlavně snadno dostupným nástrojem, který umí ovládat lépe než štětec či tužku.

I. Prezentace projektu

Projekt je zaměřen na využití grafických programů ve výuce výtvarné výchovy ve čtvrtém ročníku osmiletých gymnázií a ekvivalentně devátých tříd základních škol. V tomto věku jsou žáci ne vždy spokojeni s tím, co vytvořili (kresba, malba). Výsledek se liší od jejich představ. S výslednou grafickou úrovní jsou spokojeni a nacházejí možnosti, jak se výtvarně vyjadřovat, jak esteticky ztvárnit svoje představy.

II. Zadání: propagace kulturní, sportovní či jiné akce dle vlastního výběru

  1. CorelDRAW

    • plakát A3 (420x297mm),

    • pozvánka A6 (148x105mm)

    • vstupenka (libovolné)

  2. Macromedia Flash

    • Reklamní banner pro webovou prezentaci akce
      (libovolné rozměry)

Hodinová dotace na projekt

Teoretická příprava - zásady, kompozice plakátu, předběžný návrh na papír

6

Realizace plakátu, vstupenky, pozvánky

8

Vytvoření banneru pro webovskou prezentaci akce

8

Celkem - teorie i praxe

22

III. Teoretická příprava

  • Jaká je funkce plakátu?

  • Co plakát obsahuje? Jaké informace?

  • Jak působí plakát v sousedství ostatních?

  • Co na plakátu zaujme?

  • Jaký je rozdíl mezi plakátem na jednu akci a programem
    (kino, divadlo, kluby)?

  • Které z plakátů zaujmou a které nikoli?

III. Teoretická příprava

Černé linky upozorňují na pevný rámec plakátu a jeho vnitřní uspořádání
Propojení myšlenkové:
Festival Lipnice - listí lípy,
prvky (barva, velikost i font písma) se opakují,
písmo je propojeno s obrázkem (listí v nadpise)

IV. Vlastní práce - návrh plakátu

  • Připravit informace, navrhnout jejich
    rozmístění, barvy …

  • Dostat na plochu veškeré prvky
    (informace: název, čas, místo, obrázky, fotky)

  • Snažit se je rozmístit

  • Zkoušet různé možnosti
    (umístění, barvy, písmo, obrázky, fotky)

  • Zkoušet kompoziční možnosti

  • Ukládat všechny verze

IV. Vlastní práce - od návrhu po realizaci

V. Návrh a počítačové provedení

  • Nebezpečí u počítačově zdatných žáků

  • Zaměření se na technické zpracování
    (postavičky, vlastní úpravy písma, nesprávně umístěné ořezky, CMYK-ové barvy)

V. Možná úskalí práce na PC

  • čitelnost písma (přílišné efekty, stínování, deformace)

  • psaní do "obálek", řádky se pak obtížně rozdělují, těžko se s nimi pracuje

  • deformace fotek, obrázků

  • vybírat prvky, které se k sobě hodí

VII. Úspěšné realizace CorelDRAW, Macromedia Flash

Rozpočet projektu (ceny jsou z roku 2003)

17 x Corel Draw v.11

17 x 2615,- = 44 455,-

25 x Macromedia Flash MX

25 x 2003,- = 50 075,-

celkem

94 530,-

Předvedení projektu
Ověřovací škola : Gymnázium, A.K. Vitáka 452, Jevíčko
Pedagog : Mgr. Jana Janečková

Závěry :

Pilotní projekt splnil zadaný úkol, vhodně ukázal, jak využít výpočetní techniku ve výuce jiného předmětu.

Jiný způsob výtvarného vyjádření + možnost propojit nabyté dovednosti s grafickým softwarem výsledné práce většiny studentů byly na dobré úrovni a to jak z hlediska kompozičního, tak i z hlediska technického provedení.

Úspěšný pilotní projekt - v dnešní době vzrůstá potřeba ovládání počítačů ve všech oborech lidské činnosti, proto můžeme tento projekt doporučit i v další výuce.

Informace na www.gypce.cz - sekce Pilotní projekty

  • celá prezentace předvedení pilotního projektu

  • úspěšné realizace plakátů - CorelDRAW

  • úspěšné realizace bannerů - Macromedia Flash

Poznámka redakce: Prezentace tohoto projektu proběhla v březnu 2005 na konferenci POČÍTAČ VE ŠKOLE na gymnáziu v Novém Městě na Moravě, z jejíhož sborníku je s laskavým souhlasem pořadatelů i autora převzata.



Jana Svobodová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.