Radek Sárközi: Deset let programu Začít spolu

pátek 17. září 2004 ·

Program Začít spolu se uplatňuje od roku 1994 na mateřských a od roku 1996 na základních školách. Jeho lektoři oslavili desetileté výročí existence projektu vydáním dvou publikací, které detailně popisují cíle i výsledky tohoto inovativního vzdělávacího programu. Obě publikace jsou velmi podnětné a doporučuji je nejen učitelkám mateřských škol a prvního stupně. Určitě v nich spoustu inspirace najdou také pedagogové druhého stupně nebo ze škol středních.

Český projekt Začít spolu je odnoží mezinárodního programu Step by step, který se snaží o změnu pojetí vzdělávání hlavně v postkomunistických zemích. Notně ho také podpořila nadace Open Society Fund, bez jejíž pomoci by české školství bylo zřejmě stále na úrovni školství normalizačního… Tento projekt má velmi blízko k alternativním a reformním hnutím ve vzdělávání – waldorfskému školství, montessori nebo freinetovské pedagogice. Je stejně jako ona orientován na žáka, nikoliv na učivo, jak je tomu dodnes na většině českých škol.

Začít spolu nabízí ucelený soubor didaktických metod, které lze uplatnit na všech stupních škol v souladu s platnými osnovami. Zmíněné publikace – Vzdělávací program Začít spolu, Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání a Vzdělávací program Začít spolu, Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy – navíc srovnávají program Začít spolu s rámcovými vzdělávacími programy. Z toho srovnání vyplývá, že Začít spolu plní vrchovatou měrou většinu reformních cílů, které jsou v RVP vytyčeny.

Zajímavá je i odborná studie, která si vzala za úkol ověřit účinnost programu Začít spolu, což nemá v Čechách obdoby. Poprvé se v ní dlouhodobě srovnává vzorová skupina žáků „běžné“ mateřské školy a mateřské školy s programem Začít spolu. Výsledkem je potvrzení přínosu tohoto inovativního programu pro vyvážený rozvoj osobnosti dítěte. Děti vzdělávané v programu Začít spolu „řešily problémy na složitější úrovni, měly větší počet nápadů vedoucích k řešení, navrhovaly větší počet originálních řešení, podávaly odvážnější řešení a měly srozumitelnější kresebné zpracování i slovní popis řešení“. Tyto děti měly rovněž vyšší úroveň intelektových schopností (především v oblastí chápání souvislostí), byly více sebejisté, uvolněnější, citlivější k druhým, aktivnější, iniciativnější a spontánnější. Měly také lepší komunikační dovednosti, byly vstřícnější k ostatním, méně konformní a podřídivé vůči autoritě. To rozhodně nemůže být překvapením, protože běžná škola si zmíněné cíle skoro vůbec neklade. Nemůžeme tedy čekat, že by je byla schopna jaksi mimoděk naplnit.

Co učitelé v obou knihách najdou? Především praktické tipy, jak jednotlivé metody programu Začít spolu realizovat v praxi. Jak přejít od dominantního postavení učitele k vzdělávání orientovanému na dítě. Jak zlepšovat atmosféru ve třídě i škole. Jak v průběhu vzdělávání respektovat žákovu individualitu, např. jeho temperament nebo styl učení. V programu Začít spolu je klíčové vytvoření podnětného prostředí. Běžnou třídu nahrazuje místnost rozdělená na centra aktivit, např. centrum čtení, pokusů a objevů, psaní, matematiky, místo pro společná setkávání nebo kreativní (ateliér), relaxační a hrací (kostky) centrum. Učitel v každé třídě vytváří s dětmi pravidla, která budou všichni dodržovat a která jsou zformulována tak, aby jim žáci rozuměli. Výuka je založena na projektech (detailně je představen projekt Sluneční soustava). Hodnocení probíhá slovní formou (opět nechybějí příklady různých forem vysvědčení se slovním hodnocením). Důležité je také vytváření žákova portfolia (sbírka jeho prací – kreseb, slohovek atd.), které si mohou prohlédnout rodiče. Na spolupráci školy s rodinou je vůbec kladen velmi velký důraz a má často neformální podobu (zajímavé je vyhodnocení ankety mezi rodiči, co od školy, vzdělávání a učitelů očekávají). Program také umožňuje integraci dětí znevýhodněných, postižených, talentovaných nebo jakkoliv odlišných.

Vedle Moderního vyučování Geoffreye Petyho považuji obě publikace o programu Začít spolu za základní didaktické příručky, které by neměly chybět v knihovně žádného pedagoga, i když právě jeho škola není do projektu zapojena. S jistou dávkou optimismu lze říci, že možná zatím…

Bibliografické údaje:

  • Gardošová, Juliana – Dujková, Lenka a kol: Vzdělávací program Začít spolu, Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, Portál, Praha 2004 
  • Krejčová, Věra – Kargerová, Jana a kol: Vzdělávací program Začít spolu, Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy, Portál, Praha 2004 

Doporučené internetové stránky:



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.