Oldřich Suchoradský: Studijní a praktické třídy v devátém ročníku

úterý 30. září 2003 ·

Někteří to zažili, jiní o tom jen slýchají. Ono pověstné „kastování" žáků základních škol do studijních a praktických tříd bylo jednou vyzdvihováno, jindy zase zatracováno. Přesvědčivé argumenty zaznívají z obou stran a pravda je asi někde uprostřed. Zkušenost, o které pojednává tento článek, je z těch pozitivních. Posuďte sami.

Zásadním problémem učitele základní školy je najít odpovídající míru obsahu a metod práce pro různorodou skupinu žáků, kterou vyučuje. Nadanější žáci jsou schopni vnímat náročnější postup a hlubší výklad učiva s řešením obtížných a samostatnost vyžadujících úloh. Slabší žáci zase unesou spíše  jen základní poznatky a potřebují aplikace učiva  pro životní uplatnění získaných poznatků. Jak to ale všechno vtěsnat do vyučovací hodiny v jedné konkrétní třídě je pro učitele s tvořivým přístupem k práci často úplným rébusem. Možnost, jak ho rozluštit, existuje. A je aplikovatelná ve většině škol. Řešení je ve vnější diferenciace žáků. Pamětníci si vzpomenou na osvědčenou metodu  našeho školství sedmdesátých let. Později byla zavrhovaná jako plod socialistického školství. Faktem je, že její zavádění a uplatňování bylo tehdy zdůvodňováno nezbytností péče o děti z dělnicko-rolnických rodin. Dnes jsou pro její renesanci jiné důvody - například zvládnout potřeby různorodé skupiny vyučovaných žáků.


Jak diferencovat

Organizace výuky s vnější diferenciací žáků je možná na školách s nejméně dvěmi paralelními třídami v jednom ročníku. Zkoušeli jsme několik let přesvědčit rodiče o výhodnosti roztřídění žáků podle schopností, v návaznosti na jejich budoucí profesní zájem a zařazení. Neuspěli jsme na argumentu, že zase chceme děti dělit – jak už jednou zažili sami na sobě, na „chytré a „hloupé“.  Pochopení jsme našli až v závěru minulého školního roku, když se nám v osmých třídách sešli žáci s velmi nevyrovnanými schopnostmi.

Ve třídách nebyli průměrní žáci, ale zhruba polovina z nich  byla snaživá a schopná, druhá polovina neměla o učení téměř žádný zájem. Upozornili jsme rodiče, že za tohoto stavu bude v devátém ročníku velmi obtížné kvalitně připravit jejich děti na přijímací zkoušky. Sami pak demokratickým hlasováním rozhodli o zrušení dosavadních osm let spojených třídních  kolektivů a dali souhlas k sestavení nových tříd pro poslední rok školní docházky. Přitom jednu třídu měli navštěvovat žáci počítající s dalším studiem, ve druhé byli žáci, kteří se chtějí vyučit a o střední škole neuvažují. Je pochopitelné, že se změnou nesouhlasila většina žáků, neboť se nechtěli vzdát svých spolužáků. Rodiče ale měli poslední slovo a zároveň  možnost sami rozhodnout, do které z tříd své dítě zařadí. Některým váhajícím rodičům pomohly v rozhodování třídní učitelky či konzultace s učiteli hlavních předmětů.


Dobré počáteční zkušenosti

Jaké jsou naše poznatky po měsíci vyučování v nově rozdělených třídách? Obavy žáků z nových kolektivů byly zbytečné. Nové třídy se rychle sžily, vždyť se v nich sešli žáci mentálně i zájmově sobě blízcí. Spokojeni jsou také rodiče, a to dokonce i ti, kteří se změnou váhali, nebo nesouhlasili. Po měsíci vyjadřují spokojenost a uvádějí, že změna dětem všestranně prospěla. Diferenciaci ve shodě oceňují i učitelé. Ve studijní třídě se zvětšila konkurence mezi žáky, která se projevuje zvýšeným zájmem o učení a v přípravě na vyučování. Zvýšené nároky učitelů žáci zatím zvládají a reagují na ně větší snahou. Ve třídě nejsou kázeňské problémy, učení je zde efektivní.

Překvapení jsme se dočkali i v kolektivu „praktické“ třídy. Odešla jim „konkurence“ v podobě těch nejlepších, kteří je léta stínili. Naskytla se jim možnost významně se zviditelnit. Toho využila většina a  jako mávnutím proutku se nyní představuje v nové roli snaživých a velmi aktivních žáků. Snížené nároky učiva, zaměřené na praktické ukázky s častou manuální činností je zajímají. Zlepšili si klasifikaci proti předcházejícím létům, a to je silně podněcuje k další snaze. Báli jsme se v této třídě problémů s kázní, ale naše obavy se nenaplnily. Žáci se nemají před kým předvádět, publikum, které jim tleskalo odešlo a sobě rovní sami sobě herci být nechtějí.


Jak je to u vás? 

Diferenciace žáků na základní škole dle prospěchu se mi jeví jako jedna z cest, jak efektivně řešit individuální přístup k různorodým žákům. Zatím jsme se nezabývali otázkou, zda je  vhodné dělit třídy až v posledním ročníku základní školy, nebo raději už dříve. Jisté je, že s diferenciací žáků nelze začít příliš brzy – v nižších ročnících se děti mění z měsíce na měsíc.

A jaké zkušenosti máte s diferenciací žáků do „studijních“ a „praktických“ tříd vy? Vzpomenete si ještě, jak to bylo dříve, nebo je vaše zkušenost takříkajíc čerstvá? Podělte se o ni s ostatními čtenáři.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.