Šestý ročník zavedené konference, který se konal na sklonku srpna v Kroměříži, zpestřili na jejím začátku přednášející ze zahraničí, závěrečný blok Co ještě může škola čekat od SIPVZ/SPRING? pak oživil naděje červených škol na to, že přece jen nepřijdou úplně zkrátka. Středisko multilicencí DZS MŠMT připravilo pro sto dvacet pedagogů či správců školních sítí šestý ročník konference Sítě ve školství 2003 , který se konal 25. a 26. srpna 2003 v Kroměříži, jako vyrovnaný mix odborných přednášek zástupců desítky firem, čtyř přednášek účastníků ze zahraničí a závěrečného bloku sekce SIPVZ MŠMT. Konferenci internacionalizace prospěla, důležitý je i posun od technického řešení sítí k tvorbě obsahu a komunikaci, nejde o síť zařízení, ale o síť lidí.
The 3X´s
Jako první ze zahraničních hostů vystoupila Idit Harelová, CEO americké společnosti MaMaMedia Inc., s přednáškou Jak navrhnout a provozovat úspěšný web, ve které své zkušenosti shrnula do jakéhosi desatera klíčových strategií. Generaci dětí, narozených v devadesátých letech minulého století, nazvala jako „Clickrati generation“ a upozornila na změnu základních znalostí z „the 3R´s“ (Reading, wRiting, aRithmetic) na „the 3X´s“ (eXploration, eXpression, eXchange). Důležitá metoda výuky je podle Dr. Harelové learning-by-doing, zde zmínila Constructionist Learning, který rozvíjel od osmdesátých letech minulého století Seymour Papert. Zájemce o práci Idit Harelové odkazuji na část webu MaMaMedia 21st-Century Learning.
Ještě zajímavost: přednášku věnovala paní Harel památce svého otce Yehudy Rona, který se narodil před 77 lety na Podkarpatské Rusi jako československý občan Leibe Zalmanovicz, a který po pěti letech útěku a skrývání za 2. světové války emigroval v roce 1946 do Izraele. Yehuda Ron, který zemřel ve svých pouhých čtyřiceti letech v roce 1966, se věnoval výuce, napsal patnáct knih, založil vlastní nakladatelství pro vysokoškolské učebnice i první soukromou vyšší školu v Izraeli.
Guus Wijngaards, zástupce ředitele EUN, informoval o EUN European SchoolNet, který je mezinárodním sdružením již šestadvaceti ministerstev školství z celé Evropy, včetně českého. Cílem EUN je rozvoj vzdělávání pro školy, učitele a žáky, pro které zajišťuje přehled v užívání informačních a komunikačních technologií, výměnu informací na všech úrovních školského vzdělávání a funkci brány k národním a regionálním školním sítím.
Jak jsou na tom v Irsku
Frank Kelly z dublinského ministerstva školství ve svém příspěvku Irská Republika, ICT a vzdělávání přinesl velké množství informací o vývoji Irska během tří desitiletí členství v EU, podílu ICT na jeho národním hospodářství i o aktuálním vybavení irských škol a vizích o dostupnosti ICT v nich. Za nejzajímavější údaje považuji následující:
- Irsko má 3,75 milionu obyvatel, ve školách je přes 780 000 žáků ve věku 4 až 18 let a přes 47 000 učitelů (85 % žen), na universitách studuje 120 000 studentů.
- V Irsku je přes 1 000 ICT firem s více než 100 000 zaměstnanci, ICT představuje 25 % irského exportu, třetina PC v Evropě je vyrobeno v Irsku, Irsko je druhý největší producent software ve světě, vztaženo na obyvatele.
- Za posledních pět let podpora ICT ve školách dosáhla ze strany státu 100 milionů eur, ze soukromého sektoru 40 milionů eur, na připojení škol šlo 20 milionů eur a na školení učitelů 15 milionů eur.
- Na prvním stupni škol je poměr 11 žáků na PC, na dalších stupních 9:1, 90 % škol je připojeno jen vytáčenou linkou, cílem do roku 2006 je dosáhnout poměru PC na žáka 8:1 resp. 5:1 a připojit všechny školy linkou 2 Mbps.
Podrobnosti o irském školství naleznete na serverech National Council for Curriculum and Assessment, National Centre for Technology in Education, Schools Integration Project (SIP) či portálu Schoilnet, další pak naleznete na stránce odkazů irského ministerstva školství.
Další zahraniční (přesněji nejblíže zahraniční) přednášející Roman Baranovič informoval o průběhu již téměř pětiletého slovenského projektu Infovek, kterému jsme se na stránkách České školy již opakovaně věnovali . Na rozdíl od SIPVZ byl iniciován nevládní organizací, má k dispozici mnohem méně peněz a od podporovaných a vybavovaných škol vyžaduje především jasnou vizi, jak hodlají dodané počítače efektivně využít. Postupně budovaný vzdělávací portál Infovek.sk pak klade důraz na využívání ICT v běžných předmětech. Řada prvků tohoto projektu by měla české školy i MŠMT evidentně inspirovat, důležitá by mohla být i spolupráce, vzhledem k stále jen minimální jazykové bariéře.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat