Na stránkách Učitelských novin nebo na billboardech na veletrhu Invex, tam všude byl v říjnu k vidění portrét „digitálně“ zpracované fotografie J. A. Komenského s nápisem skolaonline.cz. Zajímáme-li se o vzdělávání a internet, pak ani my nemůžeme tuto atraktivně znějící doménu opominout.
Portál www.skolaonline.cz s podtitulem vzdělávací a informační portál pro základní a střední školy byl uveden do provozu 2. října 2002 a jeho provozovatelem je česká společnost CCA Group, a. s. (www.cca.cz). Šéfredaktorem portálu se stal Mgr. František Halada, mj. sám bývalý ředitel školy. Na tvorbě jednotlivých článků se podílí řada externích spolupracovníků.
Cílová skupina
Autoři: Portál je určen všem příznivcům škol a vzdělávání – učitelům, žákům a studentům i jejich rodičům, pracovníkům KÚ a MŠMT i dalším vzdělávacím organizacím a asociacím. Kromě informací o všech aspektech školské problematiky portál funguje i jako zdroj návodů a pomůcek pro vlastní práci učitele. Na stránkách portálu ŠkolaOnLine je možno nalézt i nabídky produktů a služeb souvisejících s provozem škol a vzdělávacím procesem, stejně jako přehled a odkazy na příbuzné weby. | Česká škola: Na stránkách jsou informace jak pro rodiče, tak pro učitele a vedení škol, popř. pro další pracovníky ve školství. Nenalezl jsem příliš informací pro studenty a myslím, že přímo pro žáky tento server určen není. Děti potřebují specifickou formu webů i obsah, který se mnohdy s dospěláckými stránkami příliš neslučuje. |
Obsah
A: Myslím, že podobný informační zdroj v České republice doposud chyběl. Cítili jsme potřebu vytvořit místo, kde by byly profesionálně vystaveny informace o legislativě ve školství, kde by vznikl prostor pro diskusi o profesních problémech či kam se budou moci kantoři a ostatní zaměstnanci škol a jiných vzdělávacích institucí či úřadů obracet s prosbami o radu. V současné době jsou nejčtenější články a rady související s přechodem škol do právní subjektivity a dále články týkající se internetu ve školách a počítačové gramotnosti. | ČŠ: Server je v provozu teprve dva měsíce, pomalu se plní novými články, nicméně již dnes se jedná o jeden z rozsáhlejších webů českého školství. Vhodné je rozdělení článků do rubrik pro vedení školy, učitele, rodiče. Uveřejňované články jsou povětšinou přetištěné informace (věstníky, metodické pokyny, vyhlášky, nabídky atd.) nebo rozhovory s lidmi ze školství. Nepochopil jsem funkci diskuse – ačkoliv je možné příspěvky zasílat, neexistují otevřená diskusní fóra. Příspěvky jsou patrně zveřejňovány jako samostatné články. |
Design a navigace
A: Grafika webu koresponduje se všemi ostatními materiály, které se k projektu vztahují. Uspořádání jednotlivých sekcí jsme upravili tak, aby bylo vyhledávání co nejpřehlednější a pro čtenáře nejsnazší. Na úvodní stránce najde čtenář podrobný rozcestník, který ho lehce navede k hledaným informacím. | ČŠ: Grafika webu je barevně decentní a působí profesionálně a přehledně. Uživatel sice nepozná, ve které sekci se momentálně nachází, to však nemusí být na závadu, protože pomocí identického roletového menu v záhlaví každé stránky se lze odkudkoli přenést kamkoli na tomto serveru. |
Příbuzné stránky
A: Dovolil bych si tvrdit, že se jedná o trochu jiný projekt, než jaké byly doposud realizovány. Nejde o klasické internetové noviny, ale spíše portál, kde by čtenáři měli nacházet odpovědi na své otázky týkající se školství. Přirovnání např. k www.seznam.cz je, myslím, nejilustrativnější. Když hledám nějakou informaci, jdu na seznam.cz, když hledám nějakou informaci o školství, jdu na skolaonline.cz. A právě toto je náš cíl. | ČŠ: Záměr provozovatele – vytvořit „esenciální“ informační portál českého školství – je skutečně na českém internetu ojedinělý, a tak obdobný projekt asi nenajdeme. Obsahově nejblíže je na jedné straně web MŠMT (www.msmt.cz) a na druhé Česká škola. |
Celkové zhodnocení
A: Jak již bylo naznačeno, cílem je získat především kvalitní externí autory, kteří budou vytvářet zajímavý a přínosný obsah. Navázali jsme již několik zajímavých kontaktů, a jelikož návštěvnost stále roste, můžeme říct, že se nám tento cíl daří naplňovat. |
ČŠ: Dnes jsou pionýrské doby kolíkování internetu za námi a prosadit na webu nový projekt takovéhoto rozměru není vůbec jednoduché. To, co si za cíl vytkla ŠkolaOnLine, by měl ze své podstaty plnit web MŠMT. Suplovat jeho funkci (resp. současnou nefunkčnost) je organizačně obrovsky náročná práce vyžadující značné zázemí a dlouhodobou podporu. Je otázkou pro prognostika, zda případný finanční přínos může vynaložené náklady vůbec vyvážit (a velkou otázkou, co bude dál, až jednou začnou ministerské stránky fungovat na profesionální úrovni). Výhodou soukromé firmy oproti státnímu kolosu může být nějaká přidaná hodnota – například kdyby se podařilo rozhýbat otevřená necenzurovaná diskusní fóra či podporovat autory, kteří budou vládní nařízení ihned komentovat a podávat vysvětlení, nebo najít nějakou službu pro školy, která jinde neexistuje. Tuto přidanou hodnotu jsem na stránkách zatím nenalezl a jsem přesvědčen, že právě v ní spočívá budoucí úspěch každého internetového projektu. Vytýčené úkoly jsou však natolik obsáhlé, že je nelze po dvou měsících provozu objektivně zhodnotit. Uvidíme, kam se tento projekt posune za rok. |
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat