Dříve byla naše škola připojena k internetu rychlostí 2 Mbps, nyní máme 64 kbps, což je mimochodem ona garantovaná rychlost v Indoši. Po této změně internet ve výuce podstatě nepoužívám – nemá to smysl, a ani studenty již příliš neláká.
Na naší škole máme od září 1998 bezdrátové připojení BreezeNET, tenkrát byl poskytovatelem ještě Cesnet. Asi dva roky jsme si užívali rychlosti 2 Mbps, ač jsme oficiálně platili pouze 28 kbps. V učebně bylo 10 počítačů P100, 16 MB RAM, přesto jsem neměl dojem, že by čas strávený v učebně s celou třídou byl ztracený. Například velké obrázky na serveru NASA svým nabíháním připomínaly stáhnutí rolety, stažení videa tamtéž zabralo řádově několik desítek vteřin. Velmi oblíbené byly stránky s webkamerami (doporučuji třeba http://www.hejda.cz/webcams.htm), kde se obrázky z celého světa objevovaly na monitorech počítačů během několika vteřin. V oné době pro mě nebyl problém si vytvářet odkazník appletů, o kterých jsem na České škole psal asi před rokem, či prohledávat stránky se vzdělávací tematikou s celou třídou ve vyučovacích hodinách.
Pocit marnosti jsem bohužel získal v tomto roce, kdy máme skutečnou rychlost připojení 64 kbps, což je mimochodem ona garantovaná rychlost v projektu Indoš. Troufám si tvrdit, že v tomto případě nemá cenu se s celou třídou během vyučovací hodiny na internetu o něco pokoušet. Vždy jsem tuto aktivitu bral jako doplněk vyučování, ale zasednout k počítačům a čekat několik minut, než všem naběhne příslušná stránka, mi moc užitečné nepřipadá. To je snad opravdu lepší rozdat žákům knížky a nechat je něco hledat v textu.
Nedivím se, že v současné době pobyt v počítačové místnosti naše studenty moc neláká, při této rychlosti připojení je použitelný snad pouze chat, mail a trochu se dá ušetřit na zprávách SMS. Přitom v dobách rychlého připojení jsem každý den v šest večer musel zájemce o internet doslova vyhazovat ze školy.
Můžu mít výhrady k dodávání železa do škol nebo školení učitelů, dokud ale nebude rychlost připojení počítačových učeben na školách o několik řádů výš, nemá smysl hovořit o využití internetu ve školách. Pokud by někdo přitáhl do školy rychlý internet, věřím, že by pak stačilo ve škole udělat dostatečný počet přípojek a mnozí studenti by si do školy rádi přinesli i vlastní počítač.
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat