Dotaz: Podle jakého předpisu se stanovuje výše osobního ohodnocení učitelů? Má ředitel školy povinnost měnit jeho výši vždy na začátku školního roku, nebo je může měnit průběžně – a jak často? Může je ředitel přechodně snížit kvůli zpožděnému rozpočtu?
Dotaz: Podle jakého předpisu se stanovuje výše osobního ohodnocení učitelů? Má ředitel školy povinnost měnit výši osobního ohodnocení vždy na začátku školního roku, nebo je může měnit průběžně – a jak často? Může je ředitel přechodně snížit kvůli zpožděnému rozpočtu?
Dotaz se týká platové složky, kterou zákon o platu č. 143/1992 Sb. označuje osobní příplatek. V uvedeném zákoně, § 12 se stanoví, že k ohodnocení náročnosti práce a dlouhodobě dosahovaných kvalitních výsledků vykonávané práce lze zaměstnanci poskytnout osobní příplatek. Podmínky o maximální výši stanoví prováděcí předpis vydaný podle § 23 zákona. Tímto prováděcím předpisem je nařízení vlády č. 251/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců rozpočtových a některých dalších organizací ve znění pozdějších předpisů, kde se v § 7 stanoví:
„(l) Zaměstnanci, který dosahuje velmi dobrých pracovních výsledků nebo kvalitně plní větší rozsah pracovních úkolů než ostatní zaměstnanci, může zaměstnavatel poskytovat osobní příplatek až do výše 50 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen.
(2) Zaměstnanci, který je vynikajícím, všeobecně uznávaným odborníkem a vykonává práce zařazené do deváté až dvanácté platové třídy, může zaměstnavatel poskytovat osobní příplatek až do výše 100 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen.
(3) O zvýšení nebo snížení osobního příplatku zaměstnance rozhoduje zaměstnavatel v závislosti na plnění podmínek stanovených v odstavcích 1 a 2.“
Osobní příplatek je tedy nenárokovou složkou platu a o jeho přiznání rozhoduje zaměstnavatel. Žádná podrobnější úprava postupu zaměstnavatele není v právních předpisech obsažena, tedy ani povinnost měnit výši osobního příplatku vždy na počátku školního roku. Podmínkou přiznání osobního příplatku je plnění stanovených kritérií (kvalita práce, pracovní výsledky atd.). O změně výše osobního příplatku pak rozhoduje zaměstnavatel v závislosti na plnění podmínek stanovených uvedenými právními předpisy.
K sjednocení postupu zaměstnavatelů ve školství při poskytování osobního příplatku byl vydán pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 15 997/95-42 ze dne 27. 6. 1995. V bodu 3 pokynu se uvádí, že zaměstnavatel může určit časové období, po kterém přehodnotí výsledky práce jednotlivých zaměstnanců, a v důsledku toho výši poskytovaných osobních příplatků. K přehodnocení by mělo docházet maximálně dvakrát do roka. V pokynu se dále uvádí:
„Poskytnutá výše osobního příplatku musí respektovat použitelný objem mzdových prostředků na tyto příplatky v delším časovém horizontu. Je nepřijatelné, aby zaměstnavatel snížil či odebral osobní příplatky začátkem kalendářního roku z důvodu dosud neprovedeného rozpisu rozpočtu zřizovatelem nebo rozpisovým místem na školy a školská zařízení.“
Pro úplnost upozorňujeme i na ustanovení § 20a) zákona č. 143/1992 Sb., které ukládá zaměstnavatelům vydat zaměstnancům platový výměr. Tím se rozumí písemná informace o platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen, o výši platového tarifu a ostatních pravidelně měsíčně poskytovaných složek platu. Pokud dojde ke změně výše některé složky platu uvedené v platovém výměru, je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost zaměstnanci písemně oznámit včetně zdůvodnění, a to nejpozději v den, kdy změna nabývá platnosti. Zdůvodnění je třeba uvést, ať již dojde ke změně platové složky na základě rozhodnutí zaměstnavatele (např. o zvýšení nebo snížení osobního příplatku) nebo z důvodu změny právních předpisů (např. zvýšení platových tarifů provedené změnou nařízení vlády).
Vít Berka
0 komentářů:
Okomentovat