Petr Kukal: „Dokážu to?“ v 21. století

čtvrtek 25. ledna 2001 ·

Loňský ročník projektu Dokážu to? k osobnostní a sociální výchově přidal řadu dílčích programů, specifickým skupinám pedagogických a výchovných pracovníků šitých takříkajíc na míru. Projekt však především rozšířil svou působnost ze škol také na střediska volného času a od učitelů k ředitelům. A jak bude pokračovat v letošním roce?

Motto: „Věříme, že každý člověk má svůj život ve svých rukou. Proto vzděláváme dospělé, aby v dětech dokázali rozvinout a posílit schopnost přijímat svobodná a odpovědná rozhodnutí.“

Když byl před třemi lety zahájen projekt „Prožít mládí bez tabáku“, jeho známost mezi učiteli byla upřímně řečeno nevelká. Pokud už nějak zasáhl povědomí kantorstva, bylo to především díky několika projevům nevole, které se objevily v souvislosti s tím, že za iniciativou stojí tabákový gigant Philip Morris. Když se projektu další rok ujal současný realizační tým, dříve pod hlavičkou Labyrintu Kladno, nyní již druhým rokem jako AISIS Kladno, o. s., nabraly věci rychlý obrat.

Projekt v dobrých rukou
Pod názvem „Dokážu to?“ si tento pedagogický projekt vepsal do štítu samostatnost, zodpovědnost a sebeúctu jako ty stránky dětské osobnosti, které by měli učitelé u svých žáků rozvíjet. Těžištěm projektu se staly kurzy osobnostní a sociální výchovy. Nakonec se realizačnímu týmu projektu podařilo i vysvětlit velké části veřejnosti, co je a jak funguje moderní sponzoring a že záštita Philip Morris není nic, o čem by se mělo s lehkým despektem a rádoby zasvěceným úsměvem diskutovat v kuloárech.

Loňský ročník k dominantní osobnostní a sociální výchově přidal řadu dílčích programů, specifickým skupinám pedagogických a výchovných pracovníků šitých takříkajíc na míru. Například program „Romský asistent“ připravil několik Romů na práci sociálního pracovníka ve škole, program „Rodiče a škola“ byl zaměřen na zástupce rodičovských institucí spolupracujících se školou. Druhý ročník projektu „Dokážu to?“ však především rozšířil svou působnost ze škol také na střediska volného času a od učitelů k ředitelům.

Osobnostní a sociální výchova natřikrát
Také v letošním ročníku zůstává vlajkovou lodí projektu osobnostní a sociální výchova (OSV), která bude realizována ve třech stupních. Základní modul A je určen všem novým účastníkům projektu, je tedy pochopitelně nejmasovější. Osm set učitelů, vychovatelek školních družin, vedoucích zájmových útvarů a pracovníků středisek volného času získá na víkendovém semináři základní informace o osobnostní a sociální výchově a interaktivních technikách vedení skupiny dětí.

Modul OSV B je určen absolventům projektu „Prožít mládí bez tabáku“ (1998), projektu „Dokážu to?“ 1999 nebo 2000 a absolventům modulu OSV A v letošním ročníku „Dokážu to?“ Do tohoto modulu bude vybráno celkem 200 účastníků. Kurz je v tomto případě rozložen do dvou víkendových seminářů. Na prvním z nich si účastníci prohloubí informace, jež byly obsahem základního modulu (OSV A), druhý víkend pak bude věnován aplikaci teoretických poznatků na konkrétních příkladech předmětů z oblasti společenských a přírodních věd. Zvláštní část bude věnována outdoorovým aktivitám a konkrétním formám prožitkové pedagogiky v přírodě.

Nejvyšší úrovní kurzu osobnostní a sociální výchovy je modul OSV C, určený pro 40 absolventů projektu v letech 1998–2000 a absolventy OSV B. V kurzu se otevřou na vyšší úrovni základní témata z předchozích modulů OSV i témata zcela nová. Větší důraz bude kladen na metodiku práce se žáky technikami OSV i na teoretické objasnění probíhajících jevů. Absolvování je podmíněno obhajobou samostatné práce z oblasti aplikované OSV v praxi. Absolventi tohoto kurzu budou moci postoupit do kurzu Lektor, který se připravuje pro rok 2002.

Do této linie vzdělávání jednotlivců patří také některé podpůrné programy, jako je „,Dokážu to?‘ pro ČŠI“ (seznámení s inovativními trendy v našem školství), „Evropa“ (vzdělávání pedagogů v oblasti výchovy k evropanství) a „Manažer vzdělávání“ (kurz pro ředitele PC a manažery vzdělávání v rámci PC).

Cesta k lepší škole
Kromě linie vzdělávání jednotlivců je součástí struktury projektu „Dokážu to?“ 2001 také linie zapojení školy. Tento program komplexní podpory školy nabízí ucelený systém seminářů, jejichž cílem je napomoci managementu škol a středisek volného času k systematické a koncepční přeměně jejich organizace. V rámci této linie proběhnou semináře pro 40 ředitelů pilotních škol a jejich zástupců nazvané Trvalá obnova školy (TOŠ). Kurz přinese základní manažerské metody a postupy diagnostikování stavu školy, plánování jejího rozvoje a realizování změn. Důraz je kladen na rozvoj lidských zdrojů a programovou práci s nimi. Podobně koncipovaný kurz proběhne také pro 20 ředitelů středisek volného času (SVČ).

Pro vybrané učitele Pilotních škol jsou dále určeny kurzy Rodina a škola (zaměřený na vytváření podmínek spolupráce a atmosféry důvěry mezi rodiči a učiteli) a Metodické kabinety OSV (příprava na zavedení nepovinného předmětu či kroužku osobnostní a sociální výchovy na škole). Výsledným efektem těchto aktivit by pak měla být mimo jiné certifikace jedné školy a jednoho střediska volného času.

Jako podpůrný program této linie je pro školy, které v loňském roce absolvovaly kurz Pilotních škol, do vzdělávací nabídky zařazen program TOŠ 2 (analogicky pro střediska volného času SVČ 2). Program bude mít konzultační a pracovní charakter a je založen na výměně zkušeností v tématu Trvalého rozvoje školy.

Dalším podpůrným programem je pak Týmová spolupráce. Tento kurz je zaměřen na to, jak na škole sestavit fungující tým spolupracovníků. Učí delegování odpovědnosti, účasti na řešení problémů a vytváří důvěru ve spolupracovníky.

Promyšlený systém linie vzdělávání jednotlivců i linie systematické podpory školy činí z programu „Dokážu to?“ celek vzácně komplexní nabídky, jež ve svém důsledku může zúčastněné školy posunout o pořádný kus blíže k obrazu školy jednadvacátého století.

Vyšlo v časopise Moderní vyučování.

Petr Kukal

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.