Malí tyrani, nebo rukojmí učitelů?
Jsou našim dětem ve škole přiznávána jejich práva, například na důstojné zacházení či právo svobodně vyjadřovat své názory a získávat informace? Nebo mají děti naopak tolik práv a prosazují je tak vehementně, že to začíná ohrožovat samotný jejich sociální vývoj? Zajímá nás, co si o tom myslíte!
Malí tyrani, nebo rukojmí učitelů?
Za dva měsíce uplyne deset let od chvíle, kdy u nás vstoupila v platnost Úmluva o právech dítěte. V únoru 1991 ji přijalo Federální shromáždění tehdejší ČSFR a ratifikoval prezident republiky. Desetileté výročí přijetí tohoto dokumentu si jistě zaslouží alespoň drobnou úvahu.
Jsou našim dětem ve škole přiznávána jejich práva, jako je právo na důstojné zacházení či právo svobodně vyjadřovat své názory a získávat informace? Nebo jsou žáci základních škol dodnes chápáni jako odvedenci, neřku-li jako rukojmí?
A nebo je to právě naopak? Mají děti tolik práv a prosazují je tak vehementně, že to začíná ohrožovat samotný jejich sociální vývoj? Nebrání učitelům neustálý strach živený pedocentrickou propagandou vůbec efektivně dělat to, proč ve škole jsou, tedy děti něco naučit? Neztratily děti nutné vědomí autority dospělého, nemají pocit, že jsou na světě jen proto, aby prosazovaly svá práva? Vědí, že každé právo doprovází povinnost a odpovědnost?
Slyšet lze obojí hlasy. Stížnosti na to, že dítě smí jít na záchod pouze o přestávce, i kdyby se mělo v češtině počůrat, musí setrvávat ve škole „po škole“ dlouho do odpoledne a při tělocviku je kvůli své neobratnosti zesměšňováno i samotným učitelem. Právě tak lze slyšet, že učitel nemá právo psát žákovi do sešitu, který on si koupil, tudíž jde o jeho soukromý majetek (skutečný případ z praxe), děti si mohou dovolit říci učiteli naprosto vše, protože mají právo svobodně vyjádřit svůj názor, mají právo odmítnout účast na divadelním představení, na výchovném koncertu…
Jaký je váš názor? Jaké jsou vaše zkušenosti? Mají děti příliš málo, nebo příliš mnoho práv? Zajímá nás, co si o tom myslíte!
Své příspěvky můžete napsat přímo zde do diskuzního fóra, nebo je můžete posílat na naši redakční e-mailovou adresu a my je vložíme za vás.
Diskuzní téma je společným projektem České školy a Moderního vyučování. Zajímavé příspěvky budou otištěny v lednovém čísle tohoto časopisu.
Příspěvky k tématu projektového vyučování si již můžete přečíst v prosincovém vydání Moderního vyučování, které za několik dní vychází.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat