Milan Hausner: Terasoft: Někdy není nad jednoduchost

úterý 7. listopadu 2000 ·

Na CD-ROMu se již již drahnou dobu objevují výukové tituly hořovické firmy Terasoft. Čtenáři České školy dobře vědí, že mé články se zabývají převážně multimediálním softwarem, který má přece jen poněkud jiné postavení než tituly, o kterých se hodlám zmínit dnes a jejichž kvalitním představitelem je TS Český jazyk III - Diktáty.

Na CD-ROMu se již již drahnou dobu objevují výukové tituly hořovické firmy Terasoft. Čtenáři České školy dobře vědí, že mé články se zabývají převážně multimediálním softwarem, který má přece jen poněkud jiné postavení než tituly, o kterých se hodlám zmínit dnes.

Užitečnost testovacích programů
Občas se dozvídám, že podobné tituly, jako jsou právě tituly Terasoftu, ve svém běsnění za rozumným využitím multimédií zavrhuji. Vězte, že tomu tak není. Jednoduché produkty dnes již malé akciové společnosti jen plní jiné úkoly než produkty multimediální. Málo platné, ve škole se musí občas i zkoušet, opakovat a prověřovat znalosti, bez kterých se žák základní školou povinný neobejde. Nikde ve světě – ani v Moskvě, ani ve Washingtonu.

A právě v tomto momentu nemá Terasoft na českém trhu konkurenci, neboť zaplňuje mezeru v nabídce jednoduchých produktů. Díky rozumné cenové politice se stal dominantním dodavatelem výukového softwaru do škol. (multilicenční podmínky naleznete na jejich webové stránce v sekci Informace pro školy). Až by jeden řekl, že by na Terasoft mohl skočit Úřad pro hospodářskou soutěž.

Terasoft je také znám tím, že je velmi inovativní a poměrně rychlý v produkci a vývoji nových titulů. Myslím si, že z několika hledisek stojí za to, abychom si tyto produkty trochu blíže představili.

Když jsem poprvé začal uvažovat o možnostech výpočetní techniky pro výuku žáků (asi v roce 1993), jeden z prvních titulů, který se objevil v naší školní „softwarotéce“ byly právě první pokusy Terasoftu. Tenkrát to bylo jako se vším - trpěl celou řadou much. Ba dokonce bych řekl, že byla bez křidýlek.

A vida, dnes již mám dvacítku stříbrných nosičů, které shrnují prográmky pro češtinu, zeměpis, přírodopis, němčinu i angličtinu. Najdou se i Dětské koutky pro předškoláky a nejmenší školáky. A dnes mám v mechanice vynikající disk TS Český jazyk III - Diktáty II, který mě vlastně přesvědčil, že i „opakovací“ disky tohoto typu mohou být ve výuce v určitém ohledu velmi užitečné. Na České škole většinou mluvíme o multimediálních prezentacích nezměrného rozsahu, které na nás ohromují kvalitou snímků, rozsahem dat či podmaňující grafikou. Proč pak dnes píši recenzi na český titul, který žádný z těchto atributů ve velkém rozsahu nemá?

Protože někdy není nad jednoduchost.

Pokud má počítač opravdu sloužit ke vzdělávání, nastanou situace, kdy prostě zadaná otázka a jednoduchá odpověď může vést k poměrně rychlému osvojení některých, a třeba i gramatických jevů. Popravdě řečeno, viděl jsem už stohy programů řešících gramatiku mateřského i cizího jazyka, ale všechny byly skoro stejné. Málo platné, na dě, tě, ně asi nic příliš multimediálního nevymyslíme.

Jednoduché programy, které by podobné jevy procvičovaly, ve školách sice dříve nechyběly, ale doma v podstatě ano. Navíc, pokud byl tento software pouze na disketách, jeho instalace na všech počítačích s sebou nesla nutnost programy kopírovat i s vlastní nadstavbou, která je pro všechny dílčí prográmky shodná. Harddisk se docela zapotil a obsluha taky. Dnešní CD řešení tyto maléry docela slušně překonává. A samozřejmě stříbrný disk obstojně řeší i cenové problémy, které by s sebou neslo šíření programů na disketách. Programy jsou takto výrazně levnější.

Největším kladem všech softwarových produktů je možnost poměrně rychlého definování podmínek „procvičování“ či „testování“. Na učiteli (nebo spíše rodiči) záleží, jak se bude jeho dítě cítit, když nezvládlo velká a malá písmena nebo y/i. Taťkovi se také asi nebude líbit, když jeho ratolest nezvládne jednotlivé gramatické jevy.

Disk plný diktátů
Rozsah cvičení na zmíněném disku Český jazyk III je od diktátů I. stupně až k těm předpřijímačkovým - 300 s více než 18000 gramatických jevů, což je obdivuhodný počet. Kvantita však nejde na úkor kvality a tomuto produktu se nedá upřít důkladná příprava, která některým předchozím programům chyběla. Další výhodou nového přístupu firmy Terasoft je i přímý výstup na tiskárnu. Diktát se tak vlastně stává i možným doplňkem následné hodiny, a učitel tak má možnost s danými jevy dále pracovat. Jednotlivé chyby jsou vysvětleny a je podána nápověda. Tento disk může být i docela dobrým vodítkem leckterého rodiče při sledování reálných pokroků dítka v gramatických jevech, aniž by si sám musel vzpomínat na to, kdy se píše s a kdy zase z.

Výhodou programu je i možnost přednastavit jednotlivá témata; rychlost, s kterou jste nuceni odpovídat na zadané otázky či zvukové pozadí. Zvuk má v těchto titulech jen výstražné funkce. Z toho také plyne, že tento software lze docela dobře provozovat i na počítačích méně výkonných.

Co programu vytknout musím, jsou ale doplňující obrázky jako forma jakési žákovské odměny. Ta nutně narazí na věkové hranice. Žáky II.stupně složený obraz želvy rozhodně neoslní.

Když chcete ušetřit čas
Kdysi jsem napsal, že příprava na jednu vyučovací hodinu s CD stojí učitele tři hodiny přípravy a nic na tom neměním. Nedávno jsem se ale dozvěděl, že v určitém ohledu prý tuto větu někteří učitelé „využívají“ jako obranu proti tomu, aby vůbec museli s počítačem pracovat. Musím konstatovat, že pokud učitel chce jít tradiční – leč aspoň trochu moderní a čas šetřící cestou, pak jsou mu programy Terasoftu docela dobrým pomocníkem. V určitém ohledu mohou opravdu ušetřit čas třeba právě s přípravou a výběrem vhodného testu pro svou třídu. Tím ale zdaleka neříkám, že má původní věta neplatí. Pokud chci žákům představit určité jevy právě v dynamice pohybu a schématech, pak tomuto úkolu programy Terasoftu ještě nevyhovují. Pokud ale půjdete do třídy procvičovat slepé mapy, je versus ě či popisky obrázků, pak jsou programy Terasoftu dostatečné, cenově dostupné a lze si je poměrně snadno objednat. Navíc díky prakticky kompletní vlastní produkci Terasoftu neporušujete copyrighty, což je vždy při práci s internetem na vážkách.

Programy firmy Terasoft se v oblasti výukového softwaru osvědčily více než dobře. K svému účelu vůbec nepotřebují složité animace, videoklipy či fotografie, z kterých zůstává rozum stát. V současné době se těchto programů využívá ve více než 2500 školách. Přesně tak, číslo víc než úctyhodné!

Jednoduchost prostě v českých školách vítězí na celé čáře. Nic to ale nemění na tom, že multimediální encyklopedie a referenční CD-publikace jsou jejich dorostlejším bratříčkem. Obě skupiny - „opakovací a procvičovací“ programy i multimediální hejblátka - mají v dnešních školách své místo a velmi dobře se doplňují.

Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.