Milan Hausner: Internet mají, leč problémy jsou stejné

pátek 3. listopadu 2000 ·

Přestože USA je v připojení k internetu opravdovou velmocí, v praktických otázkách didaktiky informačních technologií řeší podobné problémy jako my. Tak to alespoň vyplývá z posledních průzkumů National Forum for Education and Technology. Právě proto se od nich můžeme poučit. Přestože USA je v připojení k internetu opravdovou velmocí, v praktických otázkách didaktiky informačních technologií řeší podobné problémy jako my. Tak to alespoň vyplývá z posledních průzkumů National Forum for Education and Technology.

Myslím, že je docela zajímavé se nad některými závěry zamyslet, neboť částečně signalizují, jak se bude vývoj i v našich školách pravděpodobně ubírat. Nechtěnou výhodu naší opožděnosti zkrátka je, že se ze špatných i dobrých zámořských zkušeností můžeme s předstihem poučit.

Americké sítě
Počet připojených domácností dosahuje v USA téměř 50  %. Téměř 95  % všech amerických škol je připojeno k internetu, samotných tříd je však připojeno jen 60  % a jeden počítač zde připadá zhruba na šest studentů. Ve srovnání s našimi podmínkami se to nezdá špatné, nicméně americké školy si stěžují, že nemají dostatek zdrojů pro individuální on-line využívání počítačů a žáci musí pracovat ve skupinách.

Podobně jako u nás jsou i v USA znevýhodněny školy v malých obcích. Městské školy jsou oproti nim mnohem lépe vybavené, což je dáno především tím, že lépe zvládají financování provozu včetně mezd zkušených učitelů a správců informačních technologií.

Učitelé, učitelé, učitelé …
Od roku 1996, kdy prezident Clinton stanovil národní úkol umístit v každé třídě počítač s připojením na internetem včetně soustavného tréninku učitelů, bylo uvolněno více než 6 miliard dolarů na tento program. A přesto prý není nic vyřešeno. Vzdělání učitelů v této oblasti organizují jednotlivé školské okrsky a školské rady. O kurzy je relativní zájem, počet učitelů, kteří zde potřebné vzdělání získali, je však stále nedostatečný. Hlavní stížnosti však padají na to, že stále neexistují žádné efektivní motivační stimuly, proč by učitelé měli - na úkor svého pohodlí - technologie ve výuce využívat.

Nejzávažnějším problémem všech amerických škol je tedy nedostatek učitelů, kteří jsou schopni zvládnout technologie a kteří vědí jak s ICT ve třídě pracovat. Podle průzkumu amerického ministerstva školství přes dvě třetiny učitelů veřejných škol využívají počítačové aplikace v průběhu vyučování, internet však jen kolem 30  %. Na druhé straně studenti a žáci si běžně dopisují s “virtuálními” kamarády po celém světě, navštěvují virtuální muzea a historické pamětihodnosti, případně studují určitá vybraná témata z rozšiřujících zdrojů.

K čemu jsou počítače vlastně dobré?
V USA je stále diskutovanější téma, jaký je vlastně skutečný přínos informačních technologií ve vzdělávacím procesu. Například odborníci z floridské univerzity připouštějí, že až dosud neexistuje žádný důkaz na podporu tvrzení, že počítače zlepšují studijní výsledky. Přesto jsou ale přesvědčeni, že výpočetní technika je mocným nástrojem, který mění především výukový styl. Je prý nepochybné, že pro většinu žáků je zajímavější získávat vědomosti z nelineárních odskoků na webu (např. při projektovém vyučování), než jen ze studia kapitol řazených za sebou a bez mezipředmětových vztahů, a správné využití internetu tak vede k spontánnímu „problémovému“ učení. Technologie ve třídách samozřejmě proměňuje zavedené role: učitel se stává „jen“ jakýmsi koučem, který žáky usměrňuje v požadovaném směru a „jen“ je navádí k tomu, co se mají sami naučit.

Poměrně přijímaným názorem také je, že počítač je dobrou pomůckou pro žáky s “vizuální“ pamětí, pro děti s různými handicapy a žáky s horší znalostí angličtiny (platí samozřejmě pro americkou populaci). Nedávný článek v listu The Washigton Post se též zmiňuje, že pomocí počítače se lépe učí introvertní žáci, kteří mají problém projevovat se před svými spolužáky.

Na závěr malá inspirace pro naše učitele
Tématem, které nyní hýbe školním internetovým světem v zámoří, je vyhledávání vhodných vzdělávacích projektů. Tady ovšem nejde jen o zdroje obrázků či jiných materiálů, které lze využít ve výuce, ale daleko spíše o výstavbu stránek, na kterých se studenti mohou odpovídajícím způsobem zapojit do různých diskusí na aktuální témata. Takovým příkladem může být projekt Hello Dolly na webu WebQuest. Je věnován současnému hitu – genetice a klonování. Ostatně na tomto serveru najdete celou řadu podobných projektů. Je zde připraven i formulář, ve kterém si můžete sami podobné téma připravit.

Internet v sobě skrývá mnohé možnosti a je na nás, abychom je odhalovali. Či spíše, abychom dětem dali příležitost, aby je odhalovaly samy.

Zdroj: The Washington Post



Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.