Jaroslav Škárka: Zavádění informačních technologií do českého školství

úterý 11. dubna 2000 ·

Po roce 1989 se české školství muselo vypořádávat se značným zpožděním v implementaci IT technologií ve výuce. Neexistovalo v podstatě téměř žádné počítačové vybavení a obsah předmětu Informatika a výpočetní technika se zúžil ve většině případů na algoritmizaci a programování. Po roce 1989 se české školství muselo vypořádávat se značným zpožděním v implementaci IT technologií ve výuce. Neexistovalo v podstatě téměř žádné počítačové vybavení a obsah předmětu Informatika a výpočetní technika se zúžil ve většině případů na algoritmizaci a programování. (Tento obsah samozřejmě z hlediska obecného vzdělání a logických postupů řešení problémů obecně není vůbec na škodu, ovšem v rámci jiného předmětu).


S masivním zaváděním IT technologií do praxe vznikla potřeba přípravy žáků a studentů na tuto nově vzniklou situaci. Předmět informatika a výpočetní technika se začal zaměřovat na vytváření nejzákladnějších dovedností práce s počítačem a jinými IT technologiemi především z uživatelského pohledu. Tato změna koncepce však narazila na jiné problémy. Informační technologie prodělávají již několik let nebývalý technologický rozvoj a udržet krok ve vybavení škol s moderními prostředky je mnohdy těžké a to z několika důvodů. Když pominu důvod finanční, který je ve velmi mnoha případech důvodem zástupným, protože zde hlavně záleží na samotných učitelích a ředitelích škol a v jejich aktivnějším zajišťování financování vybavení škol jinými prostředky (např. sponzorskými apod.) než v bezpracném očekávání ministerské dotace, pak hlavní příčiny lze hledat také v liknavosti a vlažném přístupu ministerstva školství k IT technologiím, které až teprve v současné době předkládá ucelený návrh koncepce státní informační politiky! a především v samotných učitelích jednotlivých předmětů. Informatika a výpočetní technika právě vlivem využívání IT technologií ve všech oborech lidského konání ztrácí jako samostatný vyučovací předmět význam a naopak se stává nedílnou součástí všech vyučovacích předmětů. 

Je žádoucí, aby žáci ve všech předmětech, kde se setkají s počítáním dokázali řešit uvedené příklady v tabulkových procesorech, stejně tak veškeré úkony spojené s textem by měly zvládat paralelně také v textových editorech apod. Vyhledávání nových informací např. na Internetu nemůže ve výuce kteréhokoliv předmětu chybět. Kromě toho IT technologie umožňují mnohem názornější a efektivnější vysvětlení učiva pomocí výukových programů a video projekce - všichni máme určitě nejeden pěkný zážitek například z hodin chemie, kdy učitel předváděl nějaký názorný pokus, který i po půlhodině jeho snažení nevedl k výsledku a učitel svůj pokus končil slovy „dneska nám to bohužel nevyšlo tak jak mělo, ale mělo to vyjít tak a tak“ a přitom by stačilo provést jednoduchou počítačovou simulaci. Jde tedy o to, aby sami učitelé si uvědomili důležitost a význam IT technologií ve svých předmětech, nespokojovali se se svým zaběhaným a mnoha lety osvědčeným způsobem výuky, místo prodávání kosmetiky po večerech hledali a nacházeli nové možnosti zkvalitňování výuky svých předmětů, dále se vzdělávali atd. Zvláště další vzdělávání učitelů hraje nezastupitelnou roli a podle posledních výzkumů v něm mají učitelé dost značné rezervy. Nechci tato slova naprosto zobecnit, ale nemalou měrnou vinu za stav výuky a využívání IT technologií ve výuce nesou sami učitelé.*

*POZN: 60 % učitelů odpovědělo, že absolvovalo v posledním roce kurz, nebo školení (ostatní VŠ vzdělaní 46 %), počet kurzů učitelé 1,9 (ostatní VŠ vzdělaní 2,2 kurzy) M. Rabušicová: O učitelích z výzkumu SIALS, In: Učitelské listy, č. 8, 1999

Jaroslav Škárka

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.