O tom, že nám stále chybí analýza stavu našeho školství a jeho úrovně ve srovnání se světem, bylo již napsáno mnoho… O tom, že nám stále chybí analýza stavu našeho školství a jeho úrovně ve srovnání se světem, bylo již napsáno mnoho. Mohlo by se zdát, že nás už na tomto konstatování nic nepřekvapí, že žádný nový hlas nemůže již přinést nové, doposud neznámé tóny. A přece k tomu došlo.
V UN č.12 (ze dne 16.3.1999) konstatoval doc. Jiří Pelikán, vedoucí katedry pedagogiky na pražské Filozofické fakultě, že za stále chybějící analýzu nelze považovat ani expertní zprávu odborníků z OECD. Tedy materiál, který bývá až příliš často právě za základní analýzu stavu našeho školství pokládán a považován!
Důvodem k takto střízlivému pohledu na uvedenou zprávu je doc. Pelikánovi skutečnost, že sice jde o zprávu odborníků z OECD, ale že tito odborníci sami potřebná podkladová šetření neprováděli. Svoji zprávu založili a vypracovali na základě podkladů poskytnutých jim vybranou skupinou českých expertů.
Nejen doc. Pelikán jako autor takto věcného vyjádření, ale jistě i mnozí další odborníci si dovedou představit, že není nijak vyloučeno a spíše se blíží pravdě, že uvedená zpráva odborníků OECD by byla v mnohém jiná, pokud by jim podklady připravovala skupina českých expertů v jiném personálním složení. A na podkladě jiné zprávy by mohla být jiná i doporučení.
Také konstatování doc. Pelikána, že nutnou analýzu stavu našeho školství nemohou suplovat ani různé typy tzv. sond, které jsou často realizovány na komerční bázi a mají mnohdy i řadu metodologických nedostatků, je hlasem doposud neslyšeným.
Potřebnost seriózní analýzy je podle doc. Pelikána dána i tím, že bez ní není možné vydávat ani nový zákon. Jinak bude i nadále naše školství vystaveno subjektivním a neseriózním úvahám typu článku P. Holuba (Místo železné opony příkop hloupých - Respekt 4 - 10.1.1999).
Jiří Rohan
0 komentářů:
Okomentovat