David Morkes: Multimediální výuka fyziky

čtvrtek 1. července 1999 ·

Recenze výukového CD pro základní a střední školy.
S nástupem počítačů se i u nás rozvíjí jejich používání ve výuce. Fakt, že počítač lze výhodně využít nejen v hodinách programování, zatím není akceptován v takové šíři, jak by si zasloužil. Česká škola přináší již řadu týdnů náměty a návody k využití softwarových a hardwarových produktů ve školách i školských institucích.

Nyní vám Česká škola přináší recenze multimediálních výukových CD. Sérii testů dnes začínáme výukovým CD fyziky určeným především pro základní, ale i nižší ročníky středních škol.

Když se řekne multimediální výuka

Správné výukové programy by v sobě měly spojovat všechny výhody, které počítačová věda nabízí. To znamená nejen statický text (který je samozřejmě nezbytný), ale také především:

  • Hypertextové odkazy v textu na pojmy příbuzné s vykládanou látkou, případně na detailnější vysvětlení uváděných pojmů
  • Obrazovou dokumentaci a videosekvence obrázků (animace) umocňující pedagogickou hodnotu produktu
  • Zvukový nebo hlasový doprovod doplňující obrazovou a textovou informaci

Všechny tyto základní atributy - ale nejen ty - splňují výuková CD firmy Zebra systems.


Fyzika pro každého


Hned úvodem zdůrazněme, že recenzovaný výukový program dokáže ovládat každý, kdo dovede zapnout počítač. Po vložení výukového CD do mechaniky se program automaticky spustí - není nutná žádná instalace. Jeho další ovládání je zcela intuitivní a nevyžaduje nic víc než klikání myší na zobrazený text či symboly. Pokud přesto budete váhat, pomůže vám bublinová nápověda, která se zobrazí, pokud umístíte kurzor myši nad příslušný symbol.

Na úvodní obrazovce programu je zobrazen dům, jehož jednotlivá okna představují vstupní bránu do některé ze 17-ti základních oblastí fyziky obsahujících celkem "baťovských" 199 vysvětlených pojmů:

Atomy a molekuly  Astronomie Jednoduché stroje
Elektrostatika Elektromagnetismus  Elektřina 1
Elektřina 2 Kapalina Magnetismus
Optika 1 Optika 2 Plyn
Pohyb Práce a energie Síla
Střídavý proud Teplo  

Kliknutím na některé z oken vstoupíte do domu, resp. místnosti zasvěcené zvolenému tématu.

Výuka začíná

V každé místnosti vás nejprve uvítá některý ze světových fyziků, jehož jméno je téměř symbolicky spojeno s oblastí fyziky, kterou jste zvolili. Tak se např. v oddělení Astronomie vás uvítá Johannes Kepler, kapitolu Pohyb uvádí Isaac Newton, Síla je uvedena legendárním Albertem Einsteinem.

Dále již můžete zvolit jedno z dostupných témat zvolené kapitoly. Každý pojem je přístupnou formou vysvětlen a doplněn ilustračním obrázkem. Právě v této chvíli oceníte pomoc multimédia. Text obsahuje množství hypertextových odkazů na příbuzné pojmy, můžete zvolit zvukový komentář a doplnit tak obrazový vjem o zvukový.

Velkou výhodou je možnost doplnění textu uživatelem (v tomto případě nejspíš pedagogem) o komentáře. Komentář ke každému pojmu kapitoly lze vepsat přímo při jeho zobrazení. Tento komentář se automaticky uloží do souboru TXT, který bude umístěn ve složce Windows/A3W_data. Tyto komentáře jsou ihned dostupné a to i při každém spuštění multimediální výuky na tomtéž počítači. Komentáře, které mohou obsahovat podrobnější vysvětlení pojmu, úkoly atd. se stávají integrální součástí výuky, což dává celému CD-ROM další rozměr - učitel může s minimální námahou výuku doplnit a přizpůsobit své představě.

Máte strach, aby žáci komentáře sami nepřepisovali? Nastavte k textovým souborům (případně celé složce A3W_data) příznak "Jen ke čtení". Změny komentářů budou v takovém případě ignorovány.

Dalším velice názorným výukovým nástrojem jsou animace, také dostupné ke každému ze 199 vysvětlovaných pojmů. Animované ukázky jsou vždy členěny do po sobě následujících sekvencí. Teprve ve chvíli, kdy si žák prohlédne první animaci a přečte vysvětlující komentář, prostě klikne myší a spustí tím další část posloupnosti.

Například u animace věnované pojmu mezimolekulárních sil se žák nejprve dozví, že značně vzdálené molekuly na sebe silově nepůsobí. Druhá části sekvence vysvětlí postupné zvětšování přitažlivé síly při vzájemném přibližování molekul i její následnou změnu v sílu odpudivou. Poslední díl tohoto krátkého příběhu nezapomíná zdůraznit existenci rovnovážné polohy, kdy výslednice obou sil je nulová.

Ačkoli žádný pojem nemůže být tímto způsobem vysvětlen beze zbytku, představuje multimediální CD vítané zpestření výuky, které jistě napomůže žákům lépe pochopit vysvětlovanou látku a přizpůsobit výuku jejich vlastnímu tempu. Nezanedbatelná může být i možnost získání kladnějšího vztahu některých žáků k takto prezentované látce.

Výukové texty prezentované na CD jsou samozřejmě zjednodušené a přizpůsobené výuce a chápání těchto pojmů především na základních ale i středních školách. I když v některých případech tyto texty ne zcela vyhovují přesným exaktním definicím (u výše zmíněného příkladu mezimolekulárních sil by pedant mohl trvat na tom, že "značně" vzdálené molekuly na sebe působí, i když pouze zanedbatelnou silou), nenašel jsem na CD žádnou chybu, kterou by bylo autorům možné v prostředí základní či střední školy vytknout.

Každá ze 17-ti kapitol je zakončena nezbytným testem, který čítá vždy 20 otázek. Je nutné zdůraznit, že jednotlivé testy obsahují vždy mnohem větší množství otázek, které jsou při každém spuštění testu náhodně generovány. Testové otázky i jejich pořadí jsou tak pokaždé jiné. Ihned po každé odpovědi se žák dozví, zda odpověděl správně. Na závěr testu je zobrazeno jeho vyhodnocení.

S testy byl spojen snad jediný problém při práci s výukovým CD. V jednom případě se test nerozběhl a bylo nutné CD-ROM vyjmout a znovu zasunout do mechaniky, aby bylo možné test spustit. Tento problém však mohl souviset se stabilitou operačního systému Windows, který má čas od času těžko pochopitelné vrtochy.

Celé CD je vybaveno vlastním vyhledávacím nástrojem, pomocí kterého lze rychle vyhledat výukové stránky obsahující zadaná klíčová slova. Nechybí ani seznam historie prohlížených pojmů, ke kterým se tak můžete rychle a bez jakéhokoli hledání vrátit. Obě služby jsou dostupné z kterékoli výukové stránky CD. Stejně tak se můžete kdykoli vrátit na úvodní stránku celé výuky a "vstoupit" do domu fyziky jiným oknem.

Co říci závěrem?

Společnost Zebra systems připravila opravdu velmi kvalitní doplněk výuky fyziky určený jak pro základní, tak i nižší stupně středních (čtyřletých) škol. Kromě výše uvedených výhod je nutné vyzdvihnout i poměrně nízké nároky na hardware počítače a dostupnou cenu 795 Kč včetně DPH.

Bližší informace najdete na http://www.zebra.cz/fyzika1.htm, kde si můžete CD objednat pomocí on-line objednávkového formuláře. Objednat můžete i komplet fyziky se dvěma CD chemie, jejichž recenze přinese Česká škola příště.

Technické údaje

Minimální požadavky:

PC 486 SX/33 Mhz, Windows 95/NT, 8 MB RAM, dvourychlostní CD-ROM mechanika, rozlišení 800x600, 256 barev (SVGA), 16-ti bitová zvuková karta.

Zvuková karta však není podmínkou - pokud není v počítači nainstalovaná, zobrazí se chybové hlášení. Po volbě "nezobrazovat další chyby" funguje výuka bez potíží, samozřejmě s výjimkou zvukových komentářů.

Cena 795 Kč, v kompletu se dvěma CD s výukou chemie 1495 Kč včetně DPH.

A na závěr lahůdka. Přímo po Internetu si můžete vyzkoušet práci s jednou vybranou kapitolou výukového CD. Pro její spuštění je nutno nejprve nainstalovat Shockwave Authorware komponentu pro Váš prohlížeč.

Pokud máte ShockWave úspěšně nainstalován, můžete spustit prezentaci.



David Morkes

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.