Ondřej Vaculík: Vinou školských reforem už učitelé nevědí, čí jsou

úterý 7. července 2020 ·

„Někdy v roce 1920 psali učitelé tehdejšímu ministru školství Gustavu Habrmanovi. „Pane ministře, chceme vás ujistiti, že na nás, učitele, se můžete spolehnouti. Víme, co máme učiti, velkých reforem netřeba, pouze nutno zajistiti dosažitelnost vzdělání i pro dítka z chudých rodin.“ Dneska školská reforma stíhá reformu, ale učitelé vinou všech těch reforem už nejen asi nevědí, co mají učit, ale možná ani čí jsou,“ komentuje Ondřej Vaculík pro Český rozhlas Plus.



Ondřej Vaculík (Repro ČT)
Vaculík také říká: 

Studenti z matematiky jednou musí povinně maturovat, pak zase ne (asi naštěstí), také českého jazyka má být více, nebo méně; Vrchlického a Nerudu se mají ještě učit, nebo už ne, a má smysl žáky trápit větným rozborem, když dveře do světa jim otevírá angličtina?

Požaduje se, aby škola vedla děti k praktickému uplatnění v moderní době, tedy počítačová a fiskální gramotnost, komunikační zdatnost a tak dále. Jde o to, aby patnáctiletý člověk uměl obstojně plavat v moderním, civilizačním proudu a neutopil se v jeho haraburdí.

Podle mého jsou ale tři nejdůležitější předměty, na které zbývá nejméně vyučovacích hodin. A to je dějepis, pak základy křesťanství a také trochu té filosofie, alespoň antické.



Celý text a komentář ke stažení naleznete zde

8 komentářů:

laimes řekl(a)...
7. července 2020 9:39  

poslední reforma našeho školství byla v roce 1948 tzv nejedlého (ve skutečnosti kopeckého) a pak pokus o reformu v pol 70.tých (tzv množinový) skutečný reforma měla vstoupit v platnost v roce 1986,jenže se na to všichni ,s vidinou pěrestrojky,vykašlali, a tak tu stále máme kreativní chaos a nikomu se do toho nechce pořádně hrábnout

rváčkazvesela řekl(a)...
7. července 2020 17:39  

Proč by do toho kdo zasahoval, když to stále tak nějak funguje. Holt slabý resort, ve kterém pracují hodný holky. Tedy teď (snad) už PRACOVALY... jenže stále nic. Jen pár jedinců využívá situace a dělá si svůj byznys. A proč ne, vždyť jsme za to cinkali klíčema. Máme , co zasluhujeme.

mirek vaněk řekl(a)...
8. července 2020 9:00  

O tom přívlastku kreativní by se dalo polemizovat. Je to regulérní chaos s podnikatelskými vložkami. Kreativita je jen hubou. V reálu žádána není. Blbě se kontroluje a hodnotí. Všem Hejného metoda. Všem osnovy. Prostě ČŠI, ministerstvo i experti musí mít jasno. Co je správně a co ne.
Ani ten ředitel si nenechá školu rozjíždět. Je to práce s dětmi a je třeba opatrně, protože chyby se obtížně napravují.
Opět se ustupuje od hodnocení výstupů na úkor sešněrování metod. Jen ty správné moderní jsou in a na ty vás proškolíme za ESF.

Petr Portwyn řekl(a)...
8. července 2020 9:26  

Doporučuji článek dočíst.
Přiznám se, že pochybuji, zda jde autorovi prvotně o školství. Cituji:
Našli se také Češi, kteří usilovali o stržení sochy Masaryka dříve, než pak učinil Hitler. Toho v březnu 1939 dokonce vítali, protože konečně udělá v zemi pořádek. No v tom je možná nezklamal.
O deset dvanáct let později maminka, už jako dospělá žena, žasla nad tím, že se děje cosi obdobného, lid skutečně žádal nejvyšší možný trest pro Miladu Horákovu.
Desítky peticí, tisíce podpisů. A naši dobrovolní milicionáři dobrovolně pomáhali strhávat sochy Masaryka jako představitele proradné buržoazie.
Dějepis nás učí, že i my jsme mentálně součástí takového lidu, a s tím musíme počítat.


No, tisíce podpisů pod petice znamená, že to miliony lidí nepodepsaly. Co má větší váhu, tisíc, nebo milion občanů? Nebo jak se zrovna hodí?
Předpokládejme, že motivem článku není módní národní sebemrskačství, ale že autor prostě nedomyslel. Pak by ale bylo potřeba kromě toho dějepisu (jistě je potřebný) použít i trochu logiky.

Celkově je to spíš ukázka, jak hrozně je dějepis citlivý na interpretaci a jak se dá pomocí vhodně zvolených formulací a "ne celé pravdy" obraz posunout.
"Tisíce lidí podepsaly petice žádající popravu Milady Horákové."
"Miliony lidí petice žádající popravu Milady Horákové nepodepsaly."

"Tisíce lidí vítalo německou okupaci."
"Miliony lidí byly z německé okupace zdrceny."

Všechna tvrzení pravdivá... ale v učebnici či v článku se vyjímají úplně jinak.

tyrjir řekl(a)...
12. července 2020 9:41  

Nezměnilo se prakticky nic: Podepisující a pak bohatě "dotované" tisíce jsou přeci "předvojem" mlčící a tím i souhlasící většiny. Tihle lidé se jen dívají, kde je jaký prospěch, aby si naplnili břicho, kapsy a jak uklidnit svědomí. Jsou schopní zničit každého, kdo na jejich ubohost ukáže. Proto je tu ta většina mlčících. Když se režim změní, jsou ti "podepisující" zase první, kteří tu změnu "pochopí a uchopí." Kdyby přišli nějací zelení mužíčci, dají si zelený přeliv.

Petr Portwyn řekl(a)...
12. července 2020 10:42  

No, argument, že když někdo např. za německé okupace mlčel, tak souhlasil, je pozoruhodný.

tyrjir řekl(a)...
13. července 2020 2:13  

Podepisující a pak bohatě "dotované" tisíce jsou přeci "předvojem" mlčící a tím i ÚDAJNĚ souhlasící většiny.

Jinak k tomu podotýkám, že přeměna škol na výchovné ústavy a nazývání učitelů pedagogy je centrálně nařízená "okupace" škol, které jsou i v Česku podle zákona stále ještě VZDĚLÁVACÍC zařízení. Kdo k tomu pedagogizujícímu nesmyslu mlčí, je podle mne součást té zbytečně "mlčící většiny", i když by nemusel, když Listina základních práv a svobod, Ústava i školský zákon a zdravý rozum většiny lidí jasně říkají, že škola je především vzdělávácí zařízení. Debilizace (Koukolík) spočívající v nazývání učitelů pedagogy je československý unikát z doby ministra školství Nejedlého, který nemá ve světě (možná až na Slovensko) obdoby. Učitelů, kteří neví ani to, že jsou učiteli a nikoli pedagogy (vychovateli) a jsou možná líní podívat se i do své pracovní smlouvy, co je tam napsáno, a zbabělí se proti degradaci své profese ozvat, je mi líto.

laimes řekl(a)...
13. července 2020 16:11  

v 80. tých si všichno dělali srandu z husáka a jakeše,pošklebovali se neschopnosti ksč,toužili po banánech a mercedesech,každoroční jugošce a velké rozhořčení vyvolalo zdražení kávy z 8 na 13 kčs viz hudrák=husákova drahá káva....komunisté se báli cokoliv udělat,báli se vlastního národa,jen aby se lidi nenaštvali a nestávkovali,jelikož stávkování v plánovací ekonomice je průšvih,plán se neplní a stávkující výplaty chtějí a stačilo tak málo,prostě se nebát a říct lidem: "musíte žít 10 let hůře,abyste pak 20 let zase žili lépe"jak navrhoval štěpán,dnes se vláda národa nebojí,dokonce si z něj někdy dělá srandu=prču=kozy, národ se se bojí sám: o práci,ozdraví,o bydlení,bojí se zadlužení apod
nikdo nic neplánuje a kdo chce stávkovat může dle libosti,kdo chce protestovat nechť protestuje nejen pouhé miliony chvilek ale i biliony chvil,půl roku se neučilo a co bude v září se teprve uvidí,ekonomika se nerozjela,práce ubylo,jídlo se zdražuje,jeho kvalita zhoršuje,hospody nejsou plné,půllitry nebouchají,dým nehoustne...koupíme si v jednotě pár pixlí desítky "v akci",sedneme doma ,a koukáme na normalizační tv tvorbu...kuřáci si na "kombajnu" cvaknou retko z čínské machorky....



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.