Oldřich Botlík: Proč dosud neznáme výsledky jednotlivých úloh?

pondělí 29. června 2020 ·

Osvědčený komunistický model „Řeknu vám, co si máte myslet o Chartě 77“ se zjevně hodí také v současném školství. V roce 1977 se na většině pracovišť podepisovala rezoluce proti tomuto dokumentu, aniž by byl veřejně znám. Výsledků přijímacích a maturitních testů o 43 let později se žádné mně známé rezoluce zatím netýkají. Své interpretace těchto výsledků již ovšem zveřejnil jak Cermat, tak ministr školství Robert Plaga. Oni ty výsledky dávno znají, my nikoli, ačkoli byly pořízeny z veřejných prostředků. Bez zveřejněných výsledků nám ale „vrchnost“ může navěšet tolik bulíků na nos, kolik si zamane. Ke zveřejnění přitom mohlo a mělo dojít současně se zveřejněním klíčů správných řešení. Už totiž prošly oběma schvalovacími komisemi.



Oldřich Botlík (eduin.cz)
Pro ilustraci vyjímám dvě otázky a odpovědi z rozhovoru Jiřího Macha s Robertem Plagou, který vyšel v sobotním vydání deníku Právo.

U maturity propadlo 17,7 procent prvomaturantů, což byl největší propad v historii státní zkoušky… 

Pokud se podíváte jen na to číslo, tak vypadá jako historický propad. Pokud se podíváme trochu více do střev toho čísla, tak je potřeba říct, že zatímco v předchozích letech se ke zkoušce nedostavilo třeba devět procent studentů, tak v letošním roce to bylo 1,6 procenta. K maturitě totiž letos mohli výjimečně jít i ti, kteří by k ní jindy nebyli připuštěni. Pokud bereme očištěné výsledky, tak by byly pravděpodobně lepší než v jiných letech. 

A zase bych se zeptal, jestli státní maturitní testy odpovídají tomu modernímu typu vzdělávání. 

Moje odpověď je stejná jako u jednotných přijímacích zkoušek. Největší neúspěšnost byla právě v aplikovaných úlohách. A kdyby tam byly jenom aplikované úlohy, tak by neúspěšnost ještě vzrostla. Ostatně i proto jsem navrhl zrušit povinnou maturitu z matematiky, která měla v příštím roce odstartovat, návrh už je schválen. Příští rok povinná maturitní matematika zkrátka nebude. 

Chci, aby bylo zcela jasno, kam mířím. Nemyslím si, že by uvedené interpretace ministra Plagy byly výrazně nepravdivé. V tuto chvíli ale nikdo nezasvěcený nemá k dispozici data, z nichž ministr vychází, ačkoli pro jejich utajování není žádný objektivní důvod. Ať tedy ministr mlčí, nebo ať nařídí Cermatu, aby data okamžitě zveřejnil. Politiky je třeba hlídat. Všechny bez rozdílu. A právě v datech – v tomto případě v datech přijímacích a maturitních – jsou informace, s nimiž lze jeho výroky konfrontovat. Nesmí na nich proto „sedět“.


Výňatek z rozhovoru vyšel zde

4 komentářů:

laimes řekl(a)...
29. června 2020 10:49  

nejspíš se ještě neshodli na výsledku

Eva Adamová řekl(a)...
29. června 2020 18:05  

"Bez zveřejněných výsledků nám ale „vrchnost“ může navěšet tolik bulíků na nos, kolik si zamane."

Ale když Plaga veřejně plkal o užitečných úlohách a úspěšnosti v nich, což doslova zneužil jako argument proti povinné maturitě z matematiky, tak to Vám byl dobrý, že pane Botlíku? To jste ho plácal po ramenou. Nebude to tím, že jste mu to tehdy nabulíkoval Vy?

Oldřich Botlík řekl(a)...
29. června 2020 19:23  

ad Eva Adamová

Faulujete ve výuce stejně zákeřně a jedovatě jako ve zdejších diskusích? Anebo ve skutečnosti žádné žáky nemáte? V každém případě tady trousíte mnohem víc hloupostí, než kolik by zvládla "obyčejná ženská z lidu", za kterou se občas vydáváte.

Oldřich Botlík: Tajemná „analýza z Cermatu“ byla konečně zveřejněna – díl I.


Oldřich Botlík: Tajemná „analýza z Cermatu“ byla konečně zveřejněna – díl II.

Eva Adamová řekl(a)...
30. června 2020 12:29  

Pane Botlíku, pravdě se v tom našem Babišistánu říká faul?. Ani bych se tomu nedivila.

Vy už si opravdu nevzpomínáte na svá kouzla s procenty kolem maturit v Lidových novinách? A chcete snad tvrdit, že plky o užitečných úlohách neměl Plaga od Vás? Tomu by dalo věřit jen tehdy, kdyby je člověk neslyšel poprvé na vlastní uši z Vašich úst.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.