Roman Král: Ukaž barvu, školo

pátek 27. března 2020 ·

„´Já chci zase do školy. Kdy už to skončí? Pane učiteli, pošlete mi nějaký úkol! Holky, já vás chci zase vidět.´ Podobné věty se objevují v naší „whatsappové“ skupině i v mailové poště. Uvědomil jsem si, že škola dětem plní především sociální funkci. ´Tohle jsi už viděl? Ta teda vypadá! Kdy píšeme?´ A pak dlouho nic. Touha po vědění? Snaha tomu přijít na kloub? Nechat se unést lyrickým popisem krajiny? Pomalu zvyšovat svou pozici na trhu práce? Nic takového. Jen se chceme vidět a pokecat. Jako kdybychom to sami neznali,“ píše Roman Král na svém blogu.



Roman Král (eduin.cz)
Král také píše: 

Přesto je tato zkouška české školy mimořádného rozměru. Poměry ve škole obnažuje mnohem zřetelněji než ta nejsvědomitější inspekční zpráva. Když píšu „Ukaž barvu, školo“, myslím tím všechny: učitele a jejich vedení, žáky, rodiče i ministerstvo. Školu políbil skutečný (i když paralyzovaný) život...

Až nějak jako společnost projdeme tímto testem vyvolaným pandemií, přijde další neméně významná fáze: Otočit se za touto celosvětovou dějinnou peripetií a zeptat se: Co to vlastně bylo za zprávu? Za vzkaz? Co z ní pro nás vyplývá? Jak jsme ji zvládli? A co si z toho odnést do budoucna? Krize je příležitost.

I distanční vzdělávání je příležitost: Příležitost zkusit to bez frontálního učení. Opustit pozici v hodině „zbytnělého“ učitele, bez kterého se nic neobejde. Upustit od motivace známkou. Vést zase trochu víc k samostatnosti (umí mé děti psát výpisky?, vedu je k pochopení textu?, pěstuju u nich vlastní názor?, podporuji je ve volbách různého druhu?). Je to příležitost užít si individuální přístup k dítěti, sledovat pokrok každého žáka. Také rozvíjet své IT dovednosti. Být tvořivý a přicházet s komplexními úlohami, rozvíjet mezipředmětové vztahy, vymýšlet praktické úkoly ze života. Je to příležitost pro všechny učit se efektivní komunikaci a sebeorganizaci. Stát se svobodnější (v práci s časem, učebním stylem, zdroji), ale tedy i odpovědnějším za své učení. Věci se vybarvují.

Až bude po všem, měl by systém projít hlubokou reflexí: Co jsme o sobě zjistili? Co jsme se naučili? Co opustíme a co nově zavedeme? Vzniká významný impuls pro RVP i organizaci škol.


Celý text naleznete zde

37 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
27. března 2020 v 7:55  

Ja hlavne doufam, ze hlubokou reflexi projde system strategii, dosud udelenych expertnich rad a treba roztristenosti vyuky na jednotlivych skolach.

Ale celkem casto zjistuju, ze jsem naivni jak ctyrlete decko…

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 9:03  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 9:16  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 9:19  

To, co unesla škola jako instituce, může být v přímém kontaktu s dítětem (a rodičem) nedostatečné.
Hezké. Škoda, že si pan Král nevšiml, že přímý kontakt je nyní zakázán.

Nevím, jak přesně si autor článku onen "přímý kontakt" představuje. Vést denně byť jen desetiminutový online rozhovor se stovkou žáků je prostě nemožné; po netu to prostě trvá všechno déle, některé komunikační kanály jsou zavřené (viz diskuze o výuce v čase korony). Přitom stovka není tak moc, pokud máte za den 4 hodiny po 30 dětech, jste už nad tím.
Pokud vedete hromadnou audio- či videokonferenci, nejde o žádný přímý kontakt - ve skutečnosti je to frontál bez přímého kontaktu.

Jinak je pozoruhodné, jak se články z webu Rodiče vítáni poznají už podle titulku... bývá vzhledem ke školám tak nějak nabroušený, nedůveřivý, výhružný, prostě negativní. Rodiče vítání, učitelé už méně... učitel je nepřítel, škola je nepřítel. Nebo aspoň sprostý podezřelý...
Kdyby učitel přišel za žákem se slovy "ukaž barvu, Nováková", je blbec. Když eduín přijde za učiteli se slovy "ukaž barvu, školo"... je prostě eduín.

Celé mi to přijde zbytečně konfliktní. Rvaní třeba i dobrých myšlenek silou, jenže silou se nezískávají přátelé.

Michal Komárek řekl(a)...
27. března 2020 v 9:27  

Pane Portwyne, Váš příspěvek je úplně zbytečně konfliktní. Myslím, že web Rodiče vítáni příliš neznáte. Zkuste si ty titulky projít, nejsou takové, jak naznačujete. A mýlíte se i v tom, že text Romana Krále je z webu Rodiče vítáni. Je z blogu EDUin. Jistě, je to blízké sousedství, ale totéž to není...

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 9:37  

Tak ho smažte, pane Komárku.

Nejen že je to blízko, je to totéž, jen se to jinak jmenuje. Stejní lidé, stejné myšlenky, stejný layout.

Mimochodem, teď jste diskutér, nebo redaktor?

Michal Komárek řekl(a)...
27. března 2020 v 9:46  

Pane Portwyne, jste úplně zbytečně konfliktní. A navíc pokračujete ve svém omylu. Nejmarkantněji v tom, že Roman Král nemá s EDUinem společného nic, krom toho, že tam občas napíše blog...

Pokud jde o Vaši otázku, je to také úplně zbytečná provokace. Velice dobře víte, že jsem redaktor i moderátor diskuse. Může Vám to sice připadat jako nežádoucí kombinace, nicméně jako pravidelný diskutér na ČŠ, jen velmi těžko můžete předstírat překvapení.

mirek vaněk řekl(a)...
27. března 2020 v 10:16  

Opět další článek teoretika. Kdy zde budou články od praktiků. Konkrétní rady.

Včera jsem připravil pro žáky dotazník na survio.com. Je to jednoduhé a zdá se že to funguje dobře.

Lenka Pokorná řekl(a)...
27. března 2020 v 11:05  

No,já nevím, ale mi ta úvaha pana Krále přijde docela zajímavá a trefná. A společně s ním si myslím, že tato situace odkope ředitele, především jeho organizační schopnosti a selský rozum, odkope pedagogický sbor jako celek, především jeho schopnost navzájem spolupracovat, a odkope každého učitele i jako jednotlivce, jeho schopnost zorganizovat učivo, motivovat děti, využívat ICT atd.

První rodičáky po této krizi budou zajímavé.

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 13:19  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 13:20  

Pan Vaněk

My jedeme celoškolsky na Forms (Office) a taky na tom nic není...

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 13:26  

Paní Pokorná
Já teda nevím, třeba je to otázka chápání, ale u nás metafora "odkopal se" má jednoznačně negativní kontext - používá ve smyslu "projevil se jako blbec/hýzl".
Že by se někdo "odkopal" jako schopný nebo charakterní, to jsem neslyšel.

Ale třeba se to u vás používá jinak, nevím...

Michal Komárek řekl(a)...
27. března 2020 v 13:27  

Pane Portwyne, myslím, že jste si všiml, že to slovo "konfliktní" používám proto, že jste ho použil Vy.

A pokud jde o "křivárnu", musel byste doložit, že k něčemu takovému dochází. Vaše obecné konstatování je pouhou urážkou.

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 13:34  

Pan Komárek
Aaaa, nové slovo. Už ne "manipulujete", ale "jste konfliktní".
Takže už vím, co budete teď psát do reakcí na kdejaký můj koment.
Pane Komárku, nepřijde Vám to jako ubohost?

Vůbec nejde o to, že jste zároveň moderátorem a redaktorem - to je naprosto v pořádku. Jde o to, že jste zároveň redaktorem a diskutujícím na jedné straně hřiště. Pokud nechápete rozdíl mezi moderátorem a diskutujícím, tak mne to sice nepřekvapuje, ale je to smutné.
Když je rozhodčí zaroveň hráčem, je to jednoduše křivárna.

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 13:38  

Pane Komárku,
to, že někdo použije nějaké slovo, které se Vám nelíbí, neznamená, že Vy jej musíte používat také. Působí to jako malicherná osobní msta.

Souhlasíte, nebo nesouhlasíte s větou "Když je rozhodčí zaroveň hráčem, je to jednoduše křivárna."?
Obecně.
ANO, nebo NE?

Michal Komárek řekl(a)...
27. března 2020 v 13:45  

Pane Portwyne, vy opakovaně nejste schopen doložit svoje výpady například proti novinářům, nebo nyní třeba proti EDUinu... Označit Vaše slova za "zbytečně konfliktní" bohužel není "malicherná osobní msta".

Obecnou "diskusi o diskusi" s Vámi rozvádět nebudu, ze zkušenosti oba dobře víme, že to nikam nevede, je to neproduktivní... Děkuji!

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2020 v 14:48  

Pane Komárku,
tu "diskuzi" jste začal Vy.
Já si Vás nevšímal.

Robert Čapek řekl(a)...
28. března 2020 v 4:05  

Pan Portwyn: "Rodiče vítáni poznají už podle titulku... bývá vzhledem ke školám tak nějak nabroušený, nedůveřivý, výhružný, prostě negativní."

Kdokoliv, kdo tam chodí i jen zběžně, ví, že to je totální nesmysl. Prostá neznalost nebo úmyslné kroucení reality? Kdo ví? Ale rozhodně je na Rodiče vítání více příkladů dobré praxe, než si naše školtví zaslouží. Tedy je to úplně opačně: barví se tam trochu víc na růžovo, asi nechtějí rodiče až moc polekat.

Druhá věc je, že se tam občas píše o dobrých učitelích a dobrém zahraničním školství a dobré alternativě, takže učiteli české veřejné školy to nastavuje nelichotivé "zrcadlo". To pak kapku zabolí.

To ale nijak neomlouvá, že se Portwyn střelil do vlastní nohy.

Petr Portwyn řekl(a)...
28. března 2020 v 9:48  

Web Rodiče vítáni mají rádi lidé, kteří nesnášejí učitele, resp ti, kdo se o 99 nebo kolika procentech učitelů vyjadřují zcela negativně. Lze z toho usoudit, že web a zmínění "učitelohateři" názorově souzní.

Děkuji, pane Čapku.

Ještě se Vám musím pochlubit, že mi inspektor ČŠI tvrdil, že by se mi určitě líbila Vaše kniha Líný učitel. Víte, ta s tou milou obálkou, jak tam někdo na někoho vztekle řve.
Přiznám se, trochu mne to zarazilo - netušil jsem, že ta hodina byla až tak špatná. Jeho zase zarazilo, když jem mu řekl, co si o mně myslíte Vy.
Člověk se někdy nestačí divit.

Michal Komárek řekl(a)...
28. března 2020 v 9:54  

Pane Portwyne, Vaše zobecnění je nepodložené, urážlivé, naprosto zbytečně konfliktní. Snažte se diskutovat věcně. Děkuji!

Petr Portwyn řekl(a)...
28. března 2020 v 10:36  

Pane Komárku,
urážlivé není ani náhodou. Není tam jediné osočení někoho z neschopnosti, charakterových vad apod.

To, že pan Čapek se o většině učitelů vyjádřil negativně, sice můžete popírat, ale předpokládám, že to neuděláte - to by byla moc průhledná lež. Co se týká zobecnění, lze nahlédnout do diskuzí na webu.

A jinak buďte tak laskav, a pokud neporuším zákony ČR, pravidla webu nebo obecné slušnosti, dejte mi pokoj.
V opačném případě jednáte neeeticky a neprofesionálně.

Michal Komárek řekl(a)...
28. března 2020 v 10:42  

Pane Portwyne Vaše zobecnění o webu Rodiče vítáni je nepodložené a urážlivé, znevažující. Pokud budete porušovat pravidla věcné diskuse, "pokoj" Vám samozřejmě nedám.

poste.restante řekl(a)...
28. března 2020 v 10:56  

Tak, že byste nám vydal seznam názorů, které smíme mít, pane Komárku.
Abychom šetřili čas.

Petr Portwyn řekl(a)...
28. března 2020 v 11:07  

Nedal jste jediný argument, pane Komárku. Pouze tvrdíte.
Obyčejná arogance moci.

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. března 2020 v 11:07  

Dětičky jsou v bezpečí domova svými rodiči řádně zaopatřeny.
Na jakékoli vnější nepřízně postačí nereagovat, prostě.
Případnou klasifikační nedostatečnost pořeší standardní komisionální přezkoušení.
V čem je problém?

Petr Portwyn řekl(a)...
28. března 2020 v 11:09  

Případnou klasifikační nedostatečnost pořeší standardní komisionální přezkoušení.

No ale to vůbec není špatný nápad. A zcela dle zákona :o)

Michal Komárek řekl(a)...
28. března 2020 v 11:36  

Pane Portwyne, to je nehorázné vykrucování! Vy něco urážlivého tvrdíte o webu Rodiče vítáni, nijak to nedoložíte a chcete doklady od oponenta? Nejprve zkuste dokládat svá opakovaná urážlivá tvrzení. A ještě lépe: Neurážejte a diskutujte věcně.

Robert Čapek řekl(a)...
28. března 2020 v 12:42  

Víte, P. Portwne, teď budu mluvit za sebe. Vy děláte stejnou chybu, jako někteří další, ale vám ji rád vysvětlím. Ano já nemám rád - jako mnozí - zkorumpované politiky, nepoctivé soudce, zlodějské podnikatele a mizerné učitele. S důsledky čiností těch posledních jsem se nejcitelněji setkal jako školní psycholog. Oni jsou tím problémem našeho školství, ne děti nebo rodiče.

Ano, opravdu je nemám rád. Neboť kazí vztah dětí ke škole a vzdělávání. A oni, když se v mé kritice poznají, argumentují přesně jako vy: "on nemá rád učitele, bé bé bé". NE. Nemám rád špatné učitele ale dokážu je podle svých měřítek i rozeznat a analyzovat, co je špatně. A nepatří sem učitelé zmatení nebo mýlící se, ale arogantní a nepoučitelní pedagogičtí mrzáci. Je jich většinou ve sborovně menšina. Ale jsou takoví i ředitelé a zástupci, zase v menšině. A ten zbytek? Ten mám upřímně rád. Jinak bych s nimi netrávil tolik času a nepracoval pro ně celé roky. Dává vám to smysl? Nebo budete dělat stejnou chybu stále dál? Úmyslně. A co si o vás myslím? Že jste špatný učitel? Ne, na to nemám data :-) Že jste zaslepený a ignorantský? Ta asi ano. Ale možná se polepšíte :-)

Petr Portwyn řekl(a)...
28. března 2020 v 13:14  

Pane Čapku,
já jsem učitel z praxe. k žákům se musím chovat slušně.
Kdybych před ně přišel a začal je urážet, prohraju. Dokonce i kdyby za mnou stál zaujatý a nečestný ředitel, který by na jednoho vzal jiný metr a jiného zas jiný.
Takže musím mluvit na žáky slušně, nečastovat je nadávkami. Toho se držím.

No a lektor něčeho je takový učitel učitelů. Pravidla platí úplně stejná.

Robert Čapek řekl(a)...
28. března 2020 v 14:11  

Pane Portwyne, pravidla podle vás platí úplně stajná po žáky i pro učitele? To tedy ne. Protože učitel by měl být profesionál a za něco bere plat. A když doktor neví, že si má mýt ruce a učitel dělá opak toho, proč je ve škole... pryč s ním!

Ovšem když jsou vám ta pravidla tak vzácná, tak se jich laskavě alespoň sám držte. Protože urážíte kdekoho s vervou a gustem. Nebo jiným kážete vodu a sám pijete víno?

Nesnažte se tady hrát falešnou hru na morálku a vaši oblíbenou "vychovanost". Je to od vás směšné. Od někoho, kdo tvrdí, že "je jednou z hlavních příčin rozpadu základního školství je nemožnost uplatnit formální autoritu na asociálech", kdo nálepkuje "sluníčkářstvím" a kdo odpírá homosexuální rodině "stejnou míru podpory jako máma+táta+děti" to zní opravdu trapně.

Dana Nová řekl(a)...
29. března 2020 v 16:40  

Pane Čapku, vaši předraženou knížečku jsem si prohlédla, odložila a nekoupila. Mám pocit, že máte přehnané sebevědomí a rád máte hlavně sebe, toho nejlepšího učitele na světě. Skoro mě napadá slovo samožer, ale to raději ne, to bych mohla být cenzurována.

Petr Portwyn řekl(a)...
29. března 2020 v 19:01  

Jo, co jeden napsat může, to paní Adamová napsat nesmí.
Pravidla se mění podle osoby. Lumpárna.

Michal Komárek řekl(a)...
29. března 2020 v 19:16  

Pane Portwyne, v tomto případě už otevřeně lžete. To už není jen provokace nebo vykrucování či manipulace a zbytečná konfliktnost, které často provázejí Vaše příspěvky.

Smazaný příspěvek paní Adamové obsahoval osobní útok, který jednoznačně překročil mantinely slušné diskuse.

Nevím, koho myslíte tím "jedním", ale zkuste doložit, že tento typ urážek tady diskutéři mohou psát a že na to nereaguji.

Doložit to nemůžete. Lžete...

Petr Portwyn řekl(a)...
29. března 2020 v 19:39  

To nebylo na Vás, pane Komárku.
U Vás by to nemělo sebemenší smysl.

Michal Komárek řekl(a)...
29. března 2020 v 20:29  

Pane Portwyne, zkuste se trapně nevykrucovat a doložit, že tento typ urážek tady diskutéři mohou psát a že na to nereaguji. Pokud tak neučiníte, platí že lžete a urážíte.

Tajný Učitel řekl(a)...
29. března 2020 v 23:06  

...pak se ti učitelé rozhádali, neboť zavřeni doma u obstarožních pécé dostali ponorku jako bejk. Nakonec z diskuze zůstal jen krvavý flek. Když se brány škol znovu otevřeli, nastoupila, na místa vyhořelých šedesátníků toho času v ústavní péči, nová generace e-learningových kádrů s hbitými prstíky a ergonomickými klávesnicemi.

Michal Komárek řekl(a)...
30. března 2020 v 10:53  

Omlouvám se slušným diskutujícím - rubrika Diskuse je opět kontaminována SPAMy. Připomínám, že nerušeně lze diskusi sledovat v rubrice Komentáře v horní liště. Děkuji.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.