MŠMT odmítá návrh, aby rodiče záškoláků přišli o dávky

pátek 24. ledna 2020 ·

Návrh ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové (ČSSD) odebrat dávky rodičům záškoláků tvrdě narazil u ministerstva školství. Změna by se měla týkat návrhu zákona o přídavku na bydlení: MPSV plánuje sloučit příspěvek a doplatek na bydlení v jednu částku, na kterou by například neměli nárok ti, jejichž děti by měli sto zameškaných hodin za pololetí z nezdravotních důvodů. Ministerstvo školství nyní zveřejnilo připomínky, ve kterých se proti návrhu ostře vymezilo. Podle resortu by takové opatření dál zhoršovalo podmínky ke vzdělávání dětí, jejich motivaci a budoucnost. Informuje deník Právo.



„MŠMT proto doporučuje nalezení jiného restriktivního řešení a zásadně odmítá, aby sankce nespolupracujících/neplatících rodičů dopadaly na dítě a dále zhoršovaly jeho postavení,“ píše se v materiálu. Stát má podle resortu motivovat děti ke školní docházce spíš pozitivně, například pomocí obědů zdarma nebo působením sociálních pracovníků mezi rodinou a školou.

„Jsme připraveni bavit se o nástrojích, které zlepší školní docházku. Nemyslíme si ale, že sebrání příspěvku na bydlení je tím správným řešením,“ řekla Právu mluvčí MŠMT Aneta Lednová. „S připomínkami se teprve teď seznamujeme, nemá cenu je komentovat,“ odepsala Právu ministryně Maláčová.


Celý text naleznete v Právu 
Další informace naleznete zde

20 komentářů:

Pepa D řekl(a)...
24. ledna 2020 v 10:10  

Za dítě odpovídají rodiče. Jaké jiné nástroje chce mšmt použít? Jiné než sankce dopadající na rodiče nefungují.

Jiří Klabal řekl(a)...
24. ledna 2020 v 23:17  

Konečně rozumný návrh. To, co by pomohlo školám i společnosti a co má své logické opodstatnění, MŠMT samozřejmě podle očekávání odmítá. Hlavně bojovat za mobilní telefony a energetické nápoje ve školách (abychom nebyli navenek příliš represivní a málo respektující).

Tak ony se vždy lépe sbírají body na tom, když budeme mluvit o chudinkách nebohých sociálně znevýhodněných dětech, které za nic nemohou, a o zlých učitelích, kteří v rozporu s principy 21. století nedokážou tyto nevzdělavatelné děti ukočírovat.

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 17:58  

Pane Klabale, myslím, že učitel, který používá termín "nevzdělavatelné děti", nemá ve škole co dělat.

Jiří Klabal řekl(a)...
26. ledna 2020 v 18:11  

Pane Komárku, myslím, že člověk, který hlásá, že neexistují hloupé ani líné děti, nemá do školství co mluvit.

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 18:17  

Možná. Ale především, myslíte mě, pane Klabale? A můžete to "hlásání" doložit? Váš výrok tu je, o dva příspěvky výše, 24. ledna 23:17...

Jiří Klabal řekl(a)...
26. ledna 2020 v 18:42  

Ne. Nemluvil jsem o Vás, myslel jsme to obecně.

Jen mi to přišlo podobné, když Vy máte problém s termínem "nevzdělavatelné děti". Já Vám můžu garantovat, že takové děti existují...

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 19:18  

A já mohu jen zopakovat, že byste neměl učit, pane Klabale...

Lenka Pokorná řekl(a)...
26. ledna 2020 v 19:49  

Nevzdělavatelné děti jsou ty, které se nechtějí vzdělávat, pane Komárku. A nedělejte si iluze, najde se jich dost. Jsou to především všechny děti, které mají 50% a vyšší absenci, byť v mnoha případech omluvenou rodiči, nicméně absenci bezdůvodnou.

A jestli se Vám, pane Komárku zdají být takové děti vzdělavatelné, tak nastupte do nějaké školy s problémovými dětmi a ukažte nám, jak vzdělávat dítě, které prakticky ve škole nepotkáte. Garantuji Vám, že po několka měsících budete pociťovat stejnou bezmoc, jako všichni učitelé, kteří na školách takovéto žáky mají. A mohu Vás ujistit, že nejvíce je to mrzí v případech docela inteligentních dětí, o který vědí, že kdyby do školy chodily, zvládali by nejhůř na trojky.

Takže možná by bylo dobré, kdybyste nás tady nepeskoval a předestřel nám nebo MŠMT nějakou solidní radu, jak danou situaci s nevzdělavatelností dětí způsobenou záškoláctvím řešit.

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:03  

Paní Pokorná, je zjevné, že tomu pojmu rozumíme rozdílně. A připadá mi dokonce, že Vy ten pojem používáte s vnitřním rozporem.

Vy píšete, že ty děti "se nechtějí vzdělávat". A na to my, dospělí, rodiče, učitelé, veřejnost... přistoupíme? Není to spíš tak, že děti máme vychovávat, vzdělávat, byť třeba někdy nechtějí?

Mají 50% absencí, omluvených rodiči - opět zcela jasně jejich, těch dětí vina. Mají nezodpovědné rodiče. Takže jsou nevzdělatelné...

Paní Pokorná, já nezpochybňuj, že to mají učitelé často velmi těžké. Vůbec nezpochybňuji, že někteří rodiče se školou nespolupracují, že škola nemůže plně nahradit to, co rodina zanedbala a zanedbává...

Nic to ovšem nemění na tom, že každé dítě je "vzdělavatelné" a že učitel, který tvrdí opak, by měl "vrátit diplom".

Jiří Klabal řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:04  

Souhlas, paní Pokorná.

Z MŠMT vycházejí jen líbivá hesla jako: "žádné dítě není nevzdělavatelné", "hloupé a líné děti neexistují", "dítě by samo od sebe dospělého nikdy fyzicky nenapadlo" apod.

S praktickým předvedením "JAK NA TO" však už nikdy nikdo nepřichází...

Jiří Klabal řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:11  

Pane Komárku,

pokoušel jste se Vy sám někdy vzdělávat DÍTĚ v inteligenčním pásmu pseudooligofrenie, závislé na pervitinu, s agresivní poruchou chování? Stouplo si proti Vám někdy takové DÍTĚ tváří v tvář a vyhrožovalo smrtí vaší rodině..? Stále je podle Vás takové DÍTĚ "vzdělavatelné"?

Lenka Pokorná řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:24  

"Mají 50% absencí, omluvených rodiči - opět zcela jasně jejich, těch dětí vina. Mají nezodpovědné rodiče. Takže jsou nevzdělatelné..."

Pane Komárku, mně je úplně jedno, čí je to vina. Pro mne, jako matikářku, je dítě, které vidím za měsíc ve škole sotva dvakrát, nevzdělavatelné. Takové dítě totiž nelze naučit ani naprosté základy a na konci školního roku neumí nic. Můžete si s tím pojmem čarovat, jak chcete. Totéž dítě by samozřejmě vzdělavatelné bylo, kdyby se mu věnovali rodiče, jak se děje u domácího vzdělávání či v případě nemocí dětí z rodin, které považují vzdělání za důležité. To však není náš případ.

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:37  

Paní Pokorná, to je právě ten rozpor v tom, jak užíváte daný pojem. Jistě, ty děti nejsou připraveny a pravděpodobně za daných podmínek ani schopny se naučit to, co chcete, aby se naučily, respektive to, co jim předepisuje ŠVP či jiný dokument.

Ale rozhodně to neznamená, že jsou "nevzdělatelné"...

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:38  

Ano, pane Klabale, každé dítě je "vzdělavatelné" a učitel, který si myslí opak, by měl ze školy odejít. V zájmu svém i v zájmu dětí....

E.Kocourek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:49  

děti nejsou připraveny (...) ani schopny se naučit to, co chcete, aby se naučily, respektive to, co jim předepisuje ŠVP či jiný dokument.
Ale rozhodně to neznamená, že jsou "nevzdělatelné"


Toto pana Komárka velice výstižně charakterizuje. ////

Lenka Pokorná řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:49  

Pane Komárku, žádám Vás, podobně jako pan Portwyn v jiné diskuzi, abyste přestal urážet diskutující. Myslím, že jste už opravdu daleko překročil svou moderátorskou úlohu.

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:54  

Děkuji za upozornění, paní Pokorná. A zpět k podstatnému tématu: Opravdu si Vy, učitelka myslíte, že jsou děti, které jsou "nevzdělavatelné"?

E.Kocourek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 21:01  

Ale samozřejmě že nejsou nevzdělatelné děti! Jenom děti, které nejsou schopné a/nebo ochotné se naučit to, co od nich vyžaduje ŠVP. ////

Je to tak správně, pane Komárek? ////

Lenka Pokorná řekl(a)...
26. ledna 2020 v 22:35  

Pane Komárku, nezlobte se na mne, ale začínáte provokovat zhruba na "úrovni" pana Čapka. Skutečně si nemyslím, že by to bylo hodno moderátora tohoto webu.

Hezký večer.

Jiri Janecek řekl(a)...
27. ledna 2020 v 6:01  

Je snad vzdelavatelnost deti tematem diskuze k tomuto clanku? Pokud dobre chapu, tak jde o dochazku a davky na bydleni…

Jinak myslim, ze ucitele maji pravo na zkratku podobne, jako novinari…

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.