Tomáš Feřtek: Vzkaz naší škole: Neřvěte, neponižujte nás a učte věci, které dávají smysl

středa 23. října 2019 ·

„Řekněte, co byste chtěli vzkázat svojí škole. Cokoli, my to doručíme. Anonymně, samozřejmě,“ Tomáš Feřtek popisuje pro Respekt průběh besedy se studenty střední průmyslové školy.



Tomáš Feřtek (eduin.cz)
 A toto tedy vzkazují anonymní středoškoláci anonymní střední průmyslové škole:

- Neopisujte s námi učebnice
- Netrestejte nás hloupou prací a nesmyslnými úkoly
- Když mě předmět a učitel baví, ani mobil nevytáhnu
- Víc učme prakticky, to mě motivuje
- Učte nás myslet a využít hlavu
- Používejte aktuální techniku
- Nekřičte na nás, nesrovnávejte nás
- Individualizujte výuku, ať neděláme pořád všichni to samé
- Vadí mi degradace, když mi říkáte, že nic nedokážu
- Nestěžujte si na učitelskou profesi
- Víc mladých učitelů, kteří umí zacházet s technologiemi
- Štve mě, že iPady nám rozdáte jen v Den otevřených dveří a musíme s nimi chodit po chodbě
- Využijme čas ve škole a na praxi. Často neděláme nic a pořád se na něco čeká

Tohle vzkazují svojí škole ti „demotivovaní a marní, od kterých nemůžete nic čekat“. Ručím za to, že za tu hodinu nepadla ani jedna blbá poznámka nebo nerealistický návrh. Naopak, s postupujícím časem přibývalo věcnosti. A výsledek se paradoxně moc neliší od toho, co by nejspíš vymyslela skupina přizvaných pedagogických odborníků.


Celý text naleznete zde

10 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
23. října 2019 v 6:32  

Vzkaz ministerstvu a školským expertům od učitelů:

Neřvěte, neponižujte nás a učte věci, které dávají smysl"

Tomáš Barták řekl(a)...
23. října 2019 v 6:42  

Vzkaz studentům: Chovejte se slušně, učte se, snažte se.

mirek vaněk řekl(a)...
23. října 2019 v 6:54  

Teď k obsahu.

Souhlas. Ale pedagogičtí odborníci by tohle nevymysleli. Většina vůbec neví jak to ve škole chodí.

Jen k bodům. Řada je napravitelná a měla by být samozřejmostí a některé jsou v současných školských podmínkách sci-fi. Nic není jen černobílé.

Na individuální výuku musí mít učitel čas na přípravu. A ten dnes nemá. A mnohdy nemá už ani sílu.


Pokud se jedná o průmyslovku, tak se divím té atmosféře ve třídě. To bych čekal spíš u učňů.

Ivo Mádr řekl(a)...
23. října 2019 v 9:51  

Individuální přístup je báječná věc. Při počtu 30 žáků ve třídě zbývá na jednoho žáka 1,5 minuty. Hmm, "babo raď".

Milan Keršláger řekl(a)...
23. října 2019 v 11:48  

Nadpis článku je bulvární clickbait. Z obsahu však vyplývá, co je jasné - někteří učitelé "to mají na háku", protože dokud jsou v pořádku papíry, vše je Ok a vlastně se učit ani nemusí (popřípadě stačí předčítat knížku bez jakéhokoliv kontextu, případně odtrženě od reality). Ředitel chce mít klid, učitel stejně vyhodit za nekvalitní výuku v podstatě nejde, tak co. To ponižování, srovnávání, generalizování, to mne zaráží, ale je to i zde v diskuzi, takže...

Tajný Učitel řekl(a)...
23. října 2019 v 20:28  

Co bylo první? Nekázeň, lenost, hrubost a nezájem žáků, nebo učitelské ponižování, řvaní a srovnávání?

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. října 2019 v 23:44  

Co bylo první?

To přijde učitel do třídy a řve na ukázněně pilná dítka tak dlouho, až začnou být neukázněně líná.

Pavel Doležel řekl(a)...
24. října 2019 v 0:42  

Bylo by možné, pana Feřteka požádat o doplnění jeho "sběru dat" o informace o tom, které činnosti přesně žákům nedávají smysl? Opisování učebnic jasně - to jsem osobně zažíval pouze v -pisech, ale tam snad je to očekávatelné. Proto jsou to -pisy (dějepis, zeměpis, přírodopis - zkrátka popis).

Já jen, že smysl nedává často to, čemu prostě jen nerozumím. Jakmile to pochopím, smysl to dávat začne. Ale na začátku a před procesem pochopení smysl bohužel nedává prakticky nic.

Petr Portwyn řekl(a)...
25. října 2019 v 10:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
29. října 2019 v 9:50  

No, tak jsem si přečetl ten původní článek.
Chudáci studenti se nikdy nesetkali s dobrým učitelem či učitelkou a vzdělávací systém se je snaží "zašlapat", tvrdí autor.

EDUin, organizace (z)řízená autorem tohoto článku, se velmi zasazuje o slovní hodnocení. Každý podobný čánek jakýmsi "slovním hodnocením" je. Pokud by nějaký učitel provozoval slovní hodnocení žáků tak zaujatě a negativně, jak autor přistupuje k učitelům, bylo by to na okamžitý vyhazov.
Zde je to na jednou už vyslovenou otázku:

Jak chcete školit druhé v něčem, když to sami neumíte?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.