Bořivoj Brdička: Profil absolventa podle Reicha

úterý 4. června 2019 ·

Zapsal jsem si MOOC kurz edX Envisioning the Graduate of the Future... Lektorem byl výzkumník (nyní ředitel MIT Teaching Systems Lab) Justin Reich. Cílem kurzu bylo vytvořit ve spolupráci s kolegy vlastní profil absolventa střední školy. Seznámím vás s Reichovými východisky pro tvorbu takového dokumentu.


Bořivoj Brdička (youtube.com)
1. Síťové učení. Všichni se dnes, potřebujeme-li něco vědět, učíme s pomocí sítě. Typicky stále více poznatků nepřijímáme od svého učitele v rámci formálního vzdělávání, ale prostřednictvím online interaktivit a spojení s jinými lidmi. Existuje mnoho důvodů, proč tento způsob neformálního učení propojovat s formálním.

2. Automatizace práce. Počítače a roboti dramaticky mění, co a jak lidé dělají, chtějí-li v konkurenci se stroji uspět. Do budoucna má největší naději na získání placené práce ten, kdo disponuje informační (mediální) gramotností a dokáže kreativně řešit neočekávané nestrukturované problémy. Příkladem může být komunikace s někým, koho je třeba o něčem přesvědčit nebo ho něco naučit. To se týká např. učitelů schopných vcítění do problémů žáka a individuálního přístupu k němu. Jedním z hlavních cílů výuky proto musí být budování schopností žáků dělat neautomatizovatelné činnosti (tvořit).

3. Příprava na vysokou. Sice se to netýká všech, ale stále větší počet středoškoláků pomýšlí na další studium. Je však třeba vzít v úvahu, že se mění i vysoké školy. Např. MIT stále více praktikuje projektový přístup, který vede studenty k tvorbě a hledání nových přístupů ve všech oborech, k vytváření smysluplných výtvorů dokumentujících porozumění. Pořád je dost kurzů, v nichž si studenti musí dělat poznámky, učit se zákony apod., ale stále častěji se setkáváme s vlastními výtvory studentů – naprogramovanými roboty či prototypy strojů úplně nových vlastností.

4. Vědecky podložené učení. Stále lépe rozumíme tomu, jak při učení funguje mozek. Jsme schopni lépe najít rovnováhu mezi potřebou motivovat a zájmem o věc, který žáci mají, když se zapojí do činnosti, která dotváří jejich identitu a umožňuje jim dělat autentickou práci. Měli bychom přemýšlet o tom, jak to ovlivní naši výuku i vlastní učení (viz Kurz Learning How to Learn: Naučte se učit se). Naším cílem by mělo být najít rovnováhu mezi podporou zájmu žáků o školu při zachování dostatečné úrovně porozumění problematice nastavené očekávanými výsledky učení.



Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.